• Anonym (Anonym)

Sambandet mellan Stress och fertilitet

Stämmer det att det är svårare att bli gravid när man är psykiskt stressad eller orolig över att inte kunna bli gravid? Det finns en rad olika exempel på människor som mått väldigt psykiskt dåligt o folk som försökt bli gravida som galningar som aldrig lyckats men sen så fort dom slutar stressa och mår bättre blir gravida direkt, en av alla dom exempelna är jag. Jag har även hört att man aldrig ska fokusera att man vill bli gravid utan att man ska ha sex men fokusera på något annat för om man hela tiden "försöker" så blir man det inte men om man försöker bli gravid men inte tänker att man försöker så blir man det...

• Svar på tråden Sambandet mellan Stress och fertilitet
  • Anonym (Anonym)

Kan tillägga att det pratas väldigt mycket om det sambandet utomlands. Men eftersom Sverige är ett väldigt politiskt korrekt land så är det förbjudet för läkare osv att säga att det är så eftersom det ämnet inte är vetenskapligt bevisat (vad jag vet) även om läkare tror det så får dom inte säga det för då begår dom tjänstefel. Har diskuterat detta med en bekant som är gynekolog han sa att han är ganska säker på att det är så men det är något han inte får nämna till sina patienter.

• Meriall

Anledningen till varför det är svårare att bli gravid vid kronisk (alltså inte tillfällig) stress är att kortisol-stresshormonet byggs av samma byggstenar som progesteron. Är man stressad får detta ökad prioritet i kroppen då den tror att det tex är krig eller liknande och man tillverkar mindre progesteron. Har man för mycket östrogen i förhållande till progesteron hamnar man i ett "låtsas-klimakterium" och då är det svårt att bli gravid. Kroppen tänker att det finns för mycket fara i omgivningen och då är det inte bra att vara gravid och ha svårare att röra sig eller litet barn. Bättre vänta tills faran är över.

Så har jag förstått det iaf. Men man måste ha rejäl bakgrundsstress under längre tid för att det ska bli så. Att ha svårt att bli gravid kan säkert öka stressen och mår man väldigt dåligt kanske även till de nivåer som orsakar östrogendominans.

• Snuttis2

Nej!

Det finns inga vetenskapliga belägg för att stress bidrar till infertilitet! Däremot påverkar det ju självklart det allmänna psykiska mående .

Tänk på alla människor som blir utsatta för övergrepp, våldtäkt som flyr krig, svält osv ! Hade stress varit en grund faktor skulle inga barn bli till vilket de blir !!!

• Anonym (Anonym)
    Meriall skrev 2017-06-25 15:33:06 följande:

Anledningen till varför det är svårare att bli gravid vid kronisk (alltså inte tillfällig) stress är att kortisol-stresshormonet byggs av samma byggstenar som progesteron. Är man stressad får detta ökad prioritet i kroppen då den tror att det tex är krig eller liknande och man tillverkar mindre progesteron. Har man för mycket östrogen i förhållande till progesteron hamnar man i ett "låtsas-klimakterium" och då är det svårt att bli gravid. Kroppen tänker att det finns för mycket fara i omgivningen och då är det inte bra att vara gravid och ha svårare att röra sig eller litet barn. Bättre vänta tills faran är över.

Så har jag förstått det iaf. Men man måste ha rejäl bakgrundsstress under längre tid för att det ska bli så. Att ha svårt att bli gravid kan säkert öka stressen och mår man väldigt dåligt kanske även till de nivåer som orsakar östrogendominans.

Jag har förstått det som att vi har en biologisk försvars mekanism i kroppen som gör att vi är skapade så att våran kropp känner av om vi är kapabla till att ta hand om ett barn eller inte och känner kroppen att psyket inte är kapabel till det så utsöndras detta precis som du beskriver, även hört att mycket oförklarlig barnlöshet kan bero på just detta.
  • Meriall
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-25 15:36:34 följande:

Jag har förstått det som att vi har en biologisk försvars mekanism i kroppen som gör att vi är skapade så att våran kropp känner av om vi är kapabla till att ta hand om ett barn eller inte och känner kroppen att psyket inte är kapabel till det så utsöndras detta precis som du beskriver, även hört att mycket oförklarlig barnlöshet kan bero på just detta.

Ja precis, det kan ju vara anledningen till att kortisol och progesteron görs av samma sak, att det ska kunna regleras så.

Sedan är man säkert olika känslig också.

Jag tror dock att merparten av oförklarlig barnlöshet beror på immunologiska faktorer.
  • Anonym (Anonym)
    Snuttis2 skrev 2017-06-25 15:33:42 följande:

Nej!

Det finns inga vetenskapliga belägg för att stress bidrar till infertilitet! Däremot påverkar det ju självklart det allmänna psykiska mående .

Tänk på alla människor som blir utsatta för övergrepp, våldtäkt som flyr krig, svält osv ! Hade stress varit en grund faktor skulle inga barn bli till vilket de blir !!!

Det krävs att man är psykiskt stressad under en längre tid för att detta ska ske inte att man mår dåligt en gång när man har sex. Dock är det mycket vanligare med oplanerade graviditeter när man inte försökt bli gravid. Och det där med krig behöver nog inte spela roll i fertiliteten, det är just den psykiska stressen och pressen som kan göra det mycket svårare att bli gravid. Så det är nog skillnad på stress och stress
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-25 15:40:07 följande:

Det krävs att man är psykiskt stressad under en längre tid för att detta ska ske inte att man mår dåligt en gång när man har sex. Dock är det mycket vanligare med oplanerade graviditeter när man inte försökt bli gravid. Och det där med krig behöver nog inte spela roll i fertiliteten, det är just den psykiska stressen och pressen som kan göra det mycket svårare att bli gravid. Så det är nog skillnad på stress och stress

Alltså den psykiska stressen och pressen över att man SKA bli gravid
  • Anonym (Anonym)

Kan ta mitt fall som ett exempel sen har jag hört liknande exempel med andra människor som försökt bli gravida. Jag och min pojkvän försökte bli gravida i 2år, dom hittade inga fel på oss snarare att jag hade väldigt mycket ägg och bra äggreserv, och min pojkvän hade väldigt bra spermier. Läkaren blev nästan förvånad att vi inte blivit gravida på två år. Mina kompisar sa men sluta dra ner dig själv i detta du mår så dåligt, sluta försök bli gravid och sluta tänk på att du inte kan bli gravid så kommer du bli det. Det tog ett tag för mig att släppa tankarna men sen när jag väl gjorde det så blev jag gravid direkt efter, första ägglossningen. Och blev gravid ytterligare en gång direkt efter förlossningen nästan. Flera av mina väninnor har varit med om samma sak och även bekanta till dom.

• Snuttis2

Känns mer som spekulationer än faktisk vetenskap !!

Skulle vilja se lite källor på detta! Det vi skulle behöva lägga mer fokus på och där vi i Sverige ligger efter är ju immunologi o immunologiska faktorer!!!

• Anonym (Anonym)

/x561002/can-stress-affect-my-chances-of-getting-pregnant

Snuttis2 skrev 2017-06-25 15:56:33 följande:

Skulle vilja se lite källor på detta! Det vi skulle behöva lägga mer fokus på och där vi i Sverige ligger efter är ju immunologi o immunologiska faktorer!!!

/x561002/can-stress-affect-my-chances-of-getting-pregnant
  • Anonym (Anonym)

/404_can-stress-get-in-the-way-of-getting-pregnant_1336350.bc

• Anonym (Anonym)

/404_can-stress-get-in-the-way-of-getting-pregnant_1336350.bc

• Anonym (Anonym)
    Snuttis2 skrev 2017-06-25 15:56:33 följande:

natural-fertility-info.com/stress-and-your-fertility.html
  • Anonym (Nyplussad, stressad IVF:are :))
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-25 15:53:20 följande:

Kan ta mitt fall som ett exempel sen har jag hört liknande exempel med andra människor som försökt bli gravida. Jag och min pojkvän försökte bli gravida i 2år, dom hittade inga fel på oss snarare att jag hade väldigt mycket ägg och bra äggreserv, och min pojkvän hade väldigt bra spermier. Läkaren blev nästan förvånad att vi inte blivit gravida på två år. Mina kompisar sa men sluta dra ner dig själv i detta du mår så dåligt, sluta försök bli gravid och sluta tänk på att du inte kan bli gravid så kommer du bli det. Det tog ett tag för mig att släppa tankarna men sen när jag väl gjorde det så blev jag gravid direkt efter, första ägglossningen. Och blev gravid ytterligare en gång direkt efter förlossningen nästan. Flera av mina väninnor har varit med om samma sak och även bekanta till dom.

Jag personligen har svårt att tro på att stress skulle påverka så mycket (om den inte är extrem, t.ex. klinisk depression). Jag har just gjort IVF under några månader och plussade tillslut igår :) Jag kan berätta att JA, jag var nervös och stressad som bara den ;) Hela tiden. Precis som inför de första tre försöken när det inte funkade. Var inte mindre stressad denna gång, snarare mer. Haft en lång jobbig tid bakom oss, snart kämpat i 2 år pga krångel med äggledare.

Visst är det inte bra att läkare kanske är "politiskt korrekta", men jag funderar på alternativet - om de SKULLE säga till patienterna att stress försämrar resultatet, skulle något bli bättre? För mig har folk sagt det där i en evighet och det blev bara sämre för mig - ledde bland annat till mer stress - eftersom jag började anklaga mig själv. Det var jag som var stressad, alltså var det mitt eget fel att jag inte blev gravid. Fast nu har det visat sig att det uppenbarligen var fel: den här gången gjorde vi IVF med ett något äldre embryo (en femdagars blastocyst) istället för tredagars, som tidigare när det inte funkade. Tror personligen att det var det som avgjorde för oss, ihop med att vi har goda förutsättningar i övrigt. Kanske säger inte läkarna så mycket om stress för att vi faktiskt inte vet om det påverkar.

Kort och gott har jag svårt att se att oro och stress skulle leda till att man inte blir gravid - för vem som inte blir på smällen typ direkt eller i alla fall inom några månader är inte orolig och stressad? Då skulle mycket få IVF:are bli gravida, kan jag berätta, för det är en både fysiskt och psykiskt mycket utmanande process :P Och ändå plussas det överallt, hela tiden :) Sannolikheten att bli gravid med IVF är till och med lite högre än på vanlig väg.

Så ge inte upp, alla fullt normala kvinnor där ute som är oroliga för att ni inte ska bli gravida :) Det var lite av mina nyplussiga tankar! <3
  • Anonym (Humbug)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-25 16:30:30 följande:

Allting är inte medicinskt. Mycket är biologiskt också..

Källkritik är en bra grej, sidan du länkar till tillhör ett företag vars affärsidé är att sälja diverse låtsasmediciner som påstås boosta fertiliteten.

Du verkar ha en vag uppfattning om vad som är tillförlitliga källor när det gäller det senaste inom fertilitetsforskningen. Det löjligaste jag läst på länge är din idé om att stress kring att vilja bli gravid skulle förhindra en graviditet, medans stress och rädsla av att leva under krig och rädsla för våldtäkter INTE skulle göra det.

Med rätt medicinsk behandling blir de flesta gravida, vare sig de stressar eller inte. Ju fler behandlingar man genomgår, desto mer stressad blir man, och ändå blir man gravid. Med ditt resonemang borde ingen bli gravid efter 6-12 år i IVF-svängen.

Hur länge pågick din barnlöshet pga "stress"? Några månader?
Svar på tråden Sambandet mellan Stress och fertilitet