• elmblitz

Är det verkligen ett val?

Jag funderar ibland på hur folk fungerar. Jag utsattes för sexuella övergrepp under hela min barndom. Jag var 3 år när det började o jag lyckades slippa undan vid 12 med övergrepp på min nakna kropp. Men övergreppen fortsatte tills han dog. Jag var då 35. Jag har sedan dess lidit av ångest o depression samt posttraumatisk stress. Det innebär att jag när som helst har fått flashbacks av övergreppen o mått fruktansvärt dåligt. Jag träffade en underbar man vid 14 o vi gifte oss senare o fick 4 barn. Jag har jobbat o kämpat för att orka med alla sår. Jag berättade för min man om övergreppen när jag var ca 15 år men han har aldrig orkat lyssna o ville aldrig mer prata om det. Vid 47 år kom jag i en svår situation. Jag hamnade i en spiral av svår stress vilket utlöste övergreppen igen. Jag har aldrig kunnat tänka på det utan automatiskt slagit ifrån mig. Jag kunde efter 35 år säga att det hade hänt men jag var så känslomässigt avstängd. Jag sökte aldrig hjälp för jag tänkte att det är bara att glömma o gå vidare. Men tyvärr är det inte så enkelt. Jag kom i en svår situation o jag klarade inte av det längre. Jag bröt ihop. För att försöka distrahera mig försökte jag med allt o vid ett tillfälle tänkte jag att jag spelar lite bingo på nätet o där var inkörsporten inte långt borta till att spela casion på nätet. Jag fastnade direkt. Inte för att det var roligt utan för att jag inte kände av incesten. Det var helt blankt i mitt huvud o en sådan lättnad. Jag kunde inte leva längre utan att slippa minnas så jag blev gravt spelberoende på några veckor. Men det beroendet kräver pengar o när ångesten fick mig att klättra på väggarna så tog/stal jag pengar för att lindra min ångest. Jag klev över en tröskel jag aldrig trott att jag skulle gå över. Men det blev ett tvång. Jag har mötts av elaka fördomsfulla kommentarer som de flesta icke beroende kläcker ur sig att jag valde detta. Jag blir förtvivlad. Jag har kämpat som en idiot för att glömma, resa mig upp o gå vidare o så får jag posttraumatisk stress. Det kan vem som helst få som har upplevt något ohyggligt. Jag har avtjänat ett fängelsestraff vilket är helt riktigt eftersom jag stal pengar. Jag har bett om hjälp för mitt beroende o tillslut fick jag det. Jag lever spelfri men fortfarande med en djup depression då jag förlorade man barn hem mm. Detta ska inte behöva hända om samhället får upp ögonen o inser att vi måste prata mer om vägarna in i ett beroende. Det är inte så enkelt som vissa tror. Du kan gå med en depression utan att veta om det o därmed är du i riskzonen för att trilla dit. Din hjärna tar över. Det handlar inte om dålig karaktär. Visst finns det de som väljer att droga mm men det stora flertalet hamnar i ett beroende för att vi bär på svåra ärr som vi inte förstår vidden av. Varför är så många så dömande o fördomsfulla? Jag har mött så många trasiga människor som hamnat i ett beroende pga liknande upplevelser som mig. Ska vi stoppa pedofilerna o våldtäksmännen o andra som förgriper sig fysikst o psykiskt o hjälpa folk att slippa få beroende eller ska vi fortsätta kasta skit på svaga människor? Jag hade jobb o högskoleutbildning men jag förstod ändå inte vad som hände mig. Får det folk att växa genom att klanka ner på svagare personer o kalla det ett val o dålig karaktär. Hur vi offer reagerar kan vem som helst läsa om. Hur beroendesjukdomen får fäste i hjärnan likaså o att det idag visuellt går att se om en hjärna är beroende eller inte. Är de som dömer lika elaka mot de med diabetes för att deras kropp inte fungerar som den ska? Hur känner ni inför detta att många pedofiloffer blir beroende för att slippa känna smärtan?

• Svar på tråden Är det verkligen ett val?
  • Anonym (Olivia)
    elmblitz skrev 2017-06-26 07:28:07 följande:

Vet något om andra människor Olivia? Jag är en människa av kött o blod. Jag växte upp under dysfunktionella förhållanden. Men jag älskade min morfar. Han var en människa som var pedofil. Många är det o kan vara kärleksfulla också. Jag tänker ständigt på det o jag misstänker starkt att min morfar själv varit utsatt för han hade en bror som var pedofil också. Ja det är hemskt att det är så för vissa o jag önskar att det inte var så. Jag har empati för dem. Jag anser dock att de behöver hjälp att hantera det för det går så vitt jag vet inte över. Jag har en sådan ångest ibland för att jag inte kan hata morfar. Han kom tyvärr undan sina handlingar men jag är inte det enda barnbarnet utan vi är fler. Vi hanterar det olika allihop. Men vi har alla behövt professionell hjälp. Några är långt ifrån arbetslivet o har beroende problem. Mina tankar o känslor kring mitt liv o konsekvenserna tar jag med en psykolog som har lång erfarenhet av att behandla offer men även pedofiler. Jag har länge burit skuld o skam för att jag blev utsatt men vet idag att jag är oskyldig till det jag tyvärr tvingades uppleva. Ja pedofili är en avvikelse från det normala. Det finns även människor som anser att det ska bli legitimt. Det är inte ok i min värld. Barn måste skyddas o då ska pedofiler inte kunna härja fritt. Jag känner empati med alla för jag tror att ingen föds ond. Vissa föds med en defekt o det går inte alltid att ändra på. Ja jag älskade min morfar trots att han gjorde mig illa o vet du att jag är inte ensam om det. Många offer har svårt att hata. Din oförmåga att inse att hjärnan kan förändras av beteenden o substanser är skrämmande. Jag vet själv hur förändrad jag blev. Jag har suttit med gråtande föräldrar som är så ledsna över att de föll så djupt i sitt beroende att barnen blev känslomässigt skadade. Jag känner flera barn o vuxna med adhd aspbergers autism mm o vet att de inte alltid kan kontrollera sina beteenden. Trots mediciner som ska hjälpa dem. Vi har alla våra defekter o problem. Men tack o lov så är inte okunskap o ett behov att trycka ner andra människor ett av dem. Precis som du skrev så kan inte alla pedofiler sluta vilja ha sex med barn utan faller gång på gång för sina drifter. Barn ska skyddas. Jag har skyddat mina barn. Det du inte har grepp om är att beroende är inte enbart ett missbruk. Det är en förändring i hjärnan som gör det ohyggligt svårt att sluta sitt beroende. Det är olika grader i helvetet. Jag har ingen anledning att ljuga om det. Jag önskar bara att fler människor hade insikt nog att inse att vi inte alltid klarar av att hindra våra impulser. Det finns många pedofiler som själva bett om hjälp innan de hunnit förgripa sig på barn. Jag förstår att de måste må jätte dåligt. Att säga att ingen missbrukare har en pistol mot sitt huvud är kränkande. Du har inget beroende så du vet inte hur det känns. Jag har träffat så många som är förtvivlade över sina handlingar. Jag har träffat de som tagit sina liv. Jag berättade för en vän om din syn på människor o svaret var att varför slutar du inte med att vara elak o okunnig om alla har en fri vilja? Jag har en hög iq o den använder jag till att lära o försöka förstå. Jag använder den till att lyssna på andra o att inte döma bara för att jag inte förstår. Jag är övertygad om att du med all säkerhet är en bra människa som försöker leva ditt bästa. Men du är inte ensam. Vi är många som gör det men trots det så funkar det inte alltid. Jag vet det för jag har själv upplevt det. Jag har själv legat med så svarta tankar att jag försökt ta mitt liv. Okunskap är farligt.

Du pratar hela tiden om att jag inte förstår, men det gör jag. Jag har till och med läst om det här på universitetsnivå. Alla som förstår kommer inte hålla med dig. Du måste kliva ur din bubbla där du anser att alla som inte tycker som dig är okunniga, elaka, egoistiska och hemska människor som saknar kunskap, för så är det inte. Tycker du så i fler sammanhang så missar du mycket.

Hur vet du att jag inte har något beroende eller att jag är psykiskt frisk? Du har bara antagit det, istället för att fråga. Du säger de nest hemska saker till mig,varför tycker du att det är okej att gå till personangrepp? Vad får du ut av att tala till människor som du gör? Jag vill inte att du svarar till mig, jag vill att du funderar över det själv. Läs gärna på om medberoende också då du ändå håller på.
  • elmblitz

Jag ber om ursäkt om jag sårat dig o tyvärr betedde jag mig illa pga att jag kände mig sårad o kränkt av dina kommentarer om mina barn o att jag är en dålig förälder o om att jag skulle sluta skylla mitt dåliga mående på min morfar.

Du skrev så här; Isåfall tycker jag du ska leva som du lär. Han som våldtog dig kanske mådde dåligt, istället för att kasta skit på honom måste du förstå att pedofili är en sjukdom, han kunde inte hjälpa sitt beteende för han var sjuk. Alla pedofiler kan inte sluta våldta och du är en hemsk människa som saknar empati som inte kan känna med honom. Pedofiler har en annan kemisk balans i sin hjärna, det är som att ha cancer eller vara dement, de känner att de måste våldta barn och måste du acceptera. Istället för att anklaga honom för saker tycker jag att du ska tycka synd om honom, han är också ett offer. 

Så, kändes det bra?

Att agera vuxet o ta ansvar för sina handlingar är självklart. Jag har läst mycket om medberoende o är av den åsikten att det är ett värre tillstånd än beroende för idags läget finns inte så mycket hjälp att få. Jag anser att detta har gått överstyr nu då min fråga från början var hur folk ser på att så många offer för sexuella övergrepp blir beroende samt om det kan finnas saker som påverkar våra val?.

Visst har vi alla ett val. Jag erkänner att jag valde fel. Men jag vill veta hur jag skulle ha förhindrat det o kunna hjälpa andra i samma situation. Jag vill ha ett öppet sinne o ställa frågor för hur saker o ting kan ske även med de bästa intentionerna. Tyvärr valde jag att svara på dina svar när jag egentligen skulle låtit bli. Det var omoget av mig. Jag anser bara att vi ska vara mer medkännande med de som faktiskt inte mår bra o inte alltid agerar rätt, Det handlar inte om att jag vill friskriva mig från något ansvar för då har du missförstått allt. Om jag har ont går jag till en doktor. När det gäller mitt val att bli beroende så undrar jag över hur jag kunde bli så förändrad o vill förstå. Jag säger inte att det är en ursäkt för att bete sig illa jag säger att det kan vara en orsak till att jag betedde mig illa o hur ska jag göra för att det inte ska hända igen när jag inte kan minnas att jag ens gjorde ett val. Jag var så förtvivlad o mådde så psykiskt dåligt då. Jag kanske sitter i en bubbla som du skriver men jag välkomnar andra åsikter för utan det får vi ingen utveckling. Sanningen är att vi båda har antagit saker utifrån våra olika situationer. Återigen så ber jag om ursäkt för att jag sårat dig. Det var aldrig min avsikt.

Vi kommer alltid att ha olika åsikter o framtiden får utvisa vem som var närmast sanningen. Hoppas att du får ett fint liv

• Anonym (Man har ett val)

Jag är inte helt frisk som du uttrycker det. Jag lider också av stress och återkommande depressioner. Skillnaden mellan oss verkar vara att jag såg mina val och valde en riktning och du en annan.

Du påstår att man kan göra ett aktivt val att sluta men att det inte alltid är ett val att bli beroende. Att hjärnan blir sjuk, absolut så är det, och då är det svårt att sluta med vad man än missbrukar. Men hjärnan var väl inte "sjuk" från början? De flesta missbrukare/beroende har börjat någonstans. Man har gjort valet och tagit steget till vad det än månne vara.

Mina syskon kan också komma med "alla har inte den mentala styrkan som du"- jo, om man så VILL och tar av sig offerkoftan. Det handlar om att se ur flera perspektiv och våga se alla sina möjligheter. Det är inte lätt, det ska gudarna veta. Jag har haft mina motgångar men skillnaden mot mina syskon så har jag tagit "fajten". Vågat misslyckas, vågat resa mig igen. Prova nya vägar. Aldrig ge upp. Jag har varit inne i väggen på riktigt också, då jag bara ville avsluta livet men jag tog mig sakta upp igen och varje dag handlade om att förändra mitt tankesätt och inställning. Jag väljer varje dag att se det som är positivt. I början var det som att gripa efter halmstrå som efter åren växt till en stack. Det blir enklare med tiden men vägen hit, den har banemej inte varit en dans på rosor.

• Anonym (Man har ett val)

"Visst har vi alla ett val. Jag erkänner att jag valde fel. Men jag vill veta hur jag skulle ha förhindrat det o kunna hjälpa andra i samma situation. Jag vill ha ett öppet sinne o ställa frågor för hur saker o ting kan ske även med de bästa intentionerna. Tyvärr valde jag att svara på dina svar när jag egentligen skulle låtit bli. Det var omoget av mig. Jag anser bara att vi ska vara mer medkännande med de som faktiskt inte mår bra o inte alltid agerar rätt, Det handlar inte om att jag vill friskriva mig från något ansvar för då har du missförstått allt. Om jag har ont går jag till en doktor. När det gäller mitt val att bli beroende så undrar jag över hur jag kunde bli så förändrad o vill förstå."

Jag tror att det blir svårt för dig att hjälpa andra när du själv inte förstår varför du gjorde fel val. Ingen annan vet varför du valde som du gjorde, det måste du finna inom dig själv. Troligtvis en flykt, hålla hjärnan aktiv med annat än tankarna på det förflutna? I så fall skulle jag värdera hur den strategin hjälpte eller stjälpte mig och fundera hur "jag" skulle valt annorlunda idag. Det blir ju självcoachande. Jag har jobbat som ungdomscoach för ungdomar med krokig uppväxt. Där diskuterar vi olika vägar och vad olika val kan betyda i framtiden. Det kommer fram genom olika frågor som gör att varje individ får resonera kring sina egna möjligheter och val.

Ha inte för bråttom med att hjälpa andra. Dina erfarenheter kan vara till nytta men endast när du själv kommit fram till varför du valde den väg du är på, eller försöker ta dig ur. Rå om dig själv. Kan du välja en annan väg idag? Vad skulle få dig att välja y istället för x? ????Vad är vinsten?

• elmblitz

Jag har lidit av komplex ptsd sedan jag var liten o kämpat med de känslorna. Jag har arbetat sedan jag var 13 år o jag har fött fyra barn o haft familj. Jag har haft ett svårt ansvarsfullt arbete o t o m varit anlitad som konsult för att jag var så duktig på mitt jobb. Jag har pluggat o jobbat heltid med fyra små barn. Jag letar inte ursäkter.

Jag vet själv varför jag blev beroende o det beror på enligt läkare o psykologer samt mina egna slutsatser på min ptsd. Hjärnan förändras av ett trauma o vår förmåga att tänka o känna. Om man inte inser det så är det väl bra att berätta det för andra att vara extra rädda om sig o be om hjälp o att det inte är normalt att leva med ptsd.

Jag blir så himla ledsen över att jag hela tiden får höra att det inte är möjligt att må så dåligt att det inte går att ta kloka rationella beslut. Så länge jag säger att jag gjorde ett val att bli beroende o att jag är en dålig människa som inte begrep det så är allt ok.

Men jag vågar sticka ut hakan o ifrågasätta om det inte kan vara så ibland att vi är dåligt rustade för att ta val o att konsekvenserna av det blir förödande för många inblandade.Jag är inte dum i huvudet. Jag såg bara inte att jag inte mådde bra för jag har aldrig mått bra. Det kan bli en vana att ha ont varje dag. Men det är först när jag insåg att andra inte har den smärtan o att jag faktiskt har ett annat val i livet som jag kunde göra något åt det. Jag blir också ledsen över att höra om hur duktiga alla är o att de minnsan lyckas bita ihop o inte oja sig. Jag vet vad moral är. Jag har kämpat mig själv rakt in i väggen. Men om man nu är så djupt deprimerad att man inte själv kan göra något o man inte vet vad det beror på så är det svårt att själv fixa det. 

Men jag ger upp nu. Jag har lärt mig genom min stig jag har gått sedan 2012 att jag har inte rätt att döma någon annan. Jag kan lyssna o lära o jag kan berätta om hur det var för mig o hur viktigt det är att be om hjälp. Det handlar inte om hur mycket skit vi kan tåla o resa oss upp ifrån utan det handlar om att visa förståelse för att det inte är så lätt för alla. Jag kommer fortsättningsvis att heja på alla utslagna människor i samhället o fråga vem de är o var de kommer ifrån. Jag kommer att lyssna på deras historia o lägga pusslet för hur livet kan utveckla sig. Jag kommer att krama den som är förtvivlad o försöka ge kraft att resa sig igen. Jag kommer inte att vända någon ryggen om de misslyckas. Jag kommer att följa forskningen om beroende o jag har full förståelse för att andra tycker annorlunda.

Men jag kommer aldrig att sluta tro att ibland är vi i så dåligt skick att den enkla vägen dvs fly från sin själsliga smärta verkar just då vara det enda valet. Det är miljoner med människor i världen som agerar likadant. Jag har mina konsekvenser o de får jag möta varje dag. Men jag försöker att resa mig upp o bli en ännu bättre mer ödmjuk person än tidigare. Hade du frågat mig 2009 om jag någonsin skulle kunna bli beroende så hade jag sagt är du dum eller? Jag är inte så korkad. Idag skulle jag svara att jag inte vet vad som finns bakom hörnet. Jag trodde heller aldrig att jag skulle få sitta i fängelse men det fick jag. Jag trodde heller aldrig att jag skulle försöka ta mitt liv för det är bara fega som väljer den utvägen osv. Jag fnös åt beroende o tyckte att de skulle klippa sig o skaffa ett jobb o inte ligga samhället till last. Kort sagt jag trodde jag var så mycket bättre än alla andra. Men det är jag inte. Jag är en människa som har begått fel o det står jag för. Vad jag hade kunnat gjort annorlunda? Tja det finns massor jag idag skulle kunna göra istället. Men just då hade jag inte insikten o kunskapen o redskapen för att se vart mina val leder mig. Den siste som erkänner sitt beroende är den beroende själv. Ska vi skälla ut eller ska vi lyssna o stötta?

Jag har min kunskap om mig o mina val o jag vet att allt blev galet. Varför vet jag men hur det rent fysiologiskt funkar vet jag inte än. En hjärna kan vara skadad innan ett beroende slår till. Alla har inte den mentala styrkan att resa sig utan även den starka kan få nog. Med detta avslutar jag denna tråd.

• Anonym (Tja...)
    Anonym (Olivia) skrev 2017-06-26 11:24:15 följande:

Du pratar hela tiden om att jag inte förstår, men det gör jag. Jag har till och med läst om det här på universitetsnivå. Alla som förstår kommer inte hålla med dig. Du måste kliva ur din bubbla där du anser att alla som inte tycker som dig är okunniga, elaka, egoistiska och hemska människor som saknar kunskap, för så är det inte. Tycker du så i fler sammanhang så missar du mycket.

Hur vet du att jag inte har något beroende eller att jag är psykiskt frisk? Du har bara antagit det, istället för att fråga. Du säger de nest hemska saker till mig,varför tycker du att det är okej att gå till personangrepp? Vad får du ut av att tala till människor som du gör? Jag vill inte att du svarar till mig, jag vill att du funderar över det själv. Läs gärna på om medberoende också då du ändå håller på.

???

Alla som inte håller med ts är inte hemska och elaka... många kan säkert vara hur trevliga och empatiska som helst. Men du har ju inte direkt varit trevlig och empatisk, varför är det så? Varför är du så elak mot ts? Och sen anklagar du ts för att vara otrevlig mot dig, hon har ju inte alls uttalat sig lika illa som du har...
  • Anonym (Hades)

Bara en fråga, har du lyckats skydda dina barn gentemot denna man som begick övergrepp?

• elmblitz

Om du frågar mig så är svaret självklart. Han fick inte vara med mina barn. Mina barn som är vuxna idag o själv är föräldrar fick inte veta något om övergreppen mot mig o mina kusiner förrän jag bröt ihop. Då fick mina föräldrar också veta. Jag har inte orkat minnas eller prata om det förrän för fem år sedan. Jag har även hindrat en lite väl barnkär man att finnas i nina barns närhet. Jag tyckte han var otäck o han blev sedan en hjälptränare i ett fotbollslag. Han förgrep sig där på småbarn o dömdes.

• Anonym (mor)
    elmblitz skrev 2017-06-25 12:21:26 följande:

Jag funderar ibland på hur folk fungerar. Jag utsattes för sexuella övergrepp under hela min barndom. Jag var 3 år när det började o jag lyckades slippa undan vid 12 med övergrepp på min nakna kropp. Men övergreppen fortsatte tills han dog. Jag var då 35. Jag har sedan dess lidit av ångest o depression samt posttraumatisk stress. Det innebär att jag när som helst har fått flashbacks av övergreppen o mått fruktansvärt dåligt. Jag träffade en underbar man vid 14 o vi gifte oss senare o fick 4 barn. Jag har jobbat o kämpat för att orka med alla sår. Jag berättade för min man om övergreppen när jag var ca 15 år men han har aldrig orkat lyssna o ville aldrig mer prata om det. Vid 47 år kom jag i en svår situation. Jag hamnade i en spiral av svår stress vilket utlöste övergreppen igen. Jag har aldrig kunnat tänka på det utan automatiskt slagit ifrån mig. Jag kunde efter 35 år säga att det hade hänt men jag var så känslomässigt avstängd. Jag sökte aldrig hjälp för jag tänkte att det är bara att glömma o gå vidare. Men tyvärr är det inte så enkelt. Jag kom i en svår situation o jag klarade inte av det längre. Jag bröt ihop. För att försöka distrahera mig försökte jag med allt o vid ett tillfälle tänkte jag att jag spelar lite bingo på nätet o där var inkörsporten inte långt borta till att spela casion på nätet. Jag fastnade direkt. Inte för att det var roligt utan för att jag inte kände av incesten. Det var helt blankt i mitt huvud o en sådan lättnad. Jag kunde inte leva längre utan att slippa minnas så jag blev gravt spelberoende på några veckor. Men det beroendet kräver pengar o när ångesten fick mig att klättra på väggarna så tog/stal jag pengar för att lindra min ångest. Jag klev över en tröskel jag aldrig trott att jag skulle gå över. Men det blev ett tvång. Jag har mötts av elaka fördomsfulla kommentarer som de flesta icke beroende kläcker ur sig att jag valde detta. Jag blir förtvivlad. Jag har kämpat som en idiot för att glömma, resa mig upp o gå vidare o så får jag posttraumatisk stress. Det kan vem som helst få som har upplevt något ohyggligt. Jag har avtjänat ett fängelsestraff vilket är helt riktigt eftersom jag stal pengar. Jag har bett om hjälp för mitt beroende o tillslut fick jag det. Jag lever spelfri men fortfarande med en djup depression då jag förlorade man barn hem mm. Detta ska inte behöva hända om samhället får upp ögonen o inser att vi måste prata mer om vägarna in i ett beroende. Det är inte så enkelt som vissa tror. Du kan gå med en depression utan att veta om det o därmed är du i riskzonen för att trilla dit. Din hjärna tar över. Det handlar inte om dålig karaktär. Visst finns det de som väljer att droga mm men det stora flertalet hamnar i ett beroende för att vi bär på svåra ärr som vi inte förstår vidden av. Varför är så många så dömande o fördomsfulla? Jag har mött så många trasiga människor som hamnat i ett beroende pga liknande upplevelser som mig. Ska vi stoppa pedofilerna o våldtäksmännen o andra som förgriper sig fysikst o psykiskt o hjälpa folk att slippa få beroende eller ska vi fortsätta kasta skit på svaga människor? Jag hade jobb o högskoleutbildning men jag förstod ändå inte vad som hände mig. Får det folk att växa genom att klanka ner på svagare personer o kalla det ett val o dålig karaktär. Hur vi offer reagerar kan vem som helst läsa om. Hur beroendesjukdomen får fäste i hjärnan likaså o att det idag visuellt går att se om en hjärna är beroende eller inte. Är de som dömer lika elaka mot de med diabetes för att deras kropp inte fungerar som den ska? Hur känner ni inför detta att många pedofiloffer blir beroende för att slippa känna smärtan?

Orkar inte plöja tråden då det är sådana textmassor men jag undrar hur övergreppen kunde fortgå fast du var gift?
  • legomum

Har bara läst trådstarten..

All kärlek tanke och värme till dig. Fy faen helt enkelt sagt om vad du fått uppleva.

Jag hoppas du får bearbeta och den hjälp du behöver.

Du är viktig Hjärta

• Anonym (My)
    Anonym (Olivia) skrev 2017-06-26 02:38:31 följande:
    Isåfall tycker jag du ska leva som du lär. Han som våldtog dig kanske mådde dåligt, istället för att kasta skit på honom måste du förstå att pedofili är en sjukdom, han kunde inte hjälpa sitt beteende för han var sjuk. Alla pedofiler kan inte sluta våldta och du är en hemsk människa som saknar empati som inte kan känna med honom. Pedofiler har en annan kemisk balans i sin hjärna, det är som att ha cancer eller vara dement, de känner att de måste våldta barn och måste du acceptera. Istället för att anklaga honom för saker tycker jag att du ska tycka synd om honom, han är också ett offer.

Så, kändes det bra?
    Faktiskt benägen att hålla med, även om jag vet att vissa har en extra sårbarhet att bli beroende så väljer man någonstans att börja. Har tex ett ex där båda föräldrarna är grava alkoholister och han själv har svårt med alkoholen, han har valt att inte dricka eftersom han vet att han förr eller senare skulle falla dit med tanke på hur det blivit när han druckit samt hur föräldrarna varit. Sedan kan man gå in på vilken missbruksavdelning som helst och höra hur många trasiga historier som helst som lett till missbruket men ansvaret att det gått så långt har de själva valt att fortsätta med. Många är medvetna om det, andra gör som TS försöker förneka och skylla ifrån sig att man missbrukar, begått brott och missbrukat bort sin familj.
  • elmblitz
    Anonym (My) skrev 2017-06-27 13:05:02 följande:
    Faktiskt benägen att hålla med, även om jag vet att vissa har en extra sårbarhet att bli beroende så väljer man någonstans att börja. Har tex ett ex där båda föräldrarna är grava alkoholister och han själv har svårt med alkoholen, han har valt att inte dricka eftersom han vet att han förr eller senare skulle falla dit med tanke på hur det blivit när han druckit samt hur föräldrarna varit. Sedan kan man gå in på vilken missbruksavdelning som helst och höra hur många trasiga historier som helst som lett till missbruket men ansvaret att det gått så långt har de själva valt att fortsätta med. Många är medvetna om det, andra gör som TS försöker förneka och skylla ifrån sig att man missbrukar, begått brott och missbrukat bort sin familj.
    Att hänvisa till den text du gjorde o samtidigt säga att jag skyller ifrån mig o förnekar är inte värst snällt. Jag har aldrig förnekat mitt beroende. Jag har precis som många andra begått brott. Jag har själv anmält mig. Jag gratulerar ditt ex till sina kloka val. Men vad du o andra inte har uppfattat är inte skuldbördan i detta utan frågan är varför så många offer blir beroende? Kan det ha att göra med att vi är sämre rustade att ta kloka välövertänkta beslut? Jag är uppvuxen i en släkt med alkoholmissbruk. Jag dricker inte. Mina barn precis som många andra barn sålde bingolotter mm o jag har precis som många andra köpt lotter utan att en enda gång känna något sug. Varför blir inte alla beroende som dricker, äter värktabletter eller spelar? Det är den stora frågan. Du valde det har jag hört hela tiden o visst jag var korkad nog att tro att jag inte kunde bli beroende eftersom jag visste att alkohol tabletter o droger är farliga. Jag har aldrig skyllt ifrån mig. Jag har berättat om hur det gick till när jag blev beroende trots att jag borde varit bättre rustad.

Att hänvisa till en text där jag inte har rätt att vara ledsen för att jag blivit utsatt för övergrepp har sårat mig mer än du tror. Eller har rätt att berätta om det för att min morfar var sjuk kan jag inte förstå. Varför måste vi hela tiden peka finger åt varandra bara för att någon beter sig på ett sätt man aldrig själv skulle bete sig? Är det inte en bättre lösning att lyssna o ta in varandras historier. Jag har sabbat mycket pga min blindhet över att be om hjälp i tid när jag inte fixade mitt liv. Är det lika med att jag inte har rätt att berätta hur det kan bli eller ens lära mig göra bättre val i livet? Jag behöver inte mer moraliserande av överduktiga människor. Jag är en ledsen människa som faktiskt får leva med mina handlingar resten av mitt liv. Jag fattar inte vad jag mer ska göra än att erkänna o göra bättring? Tack o lov finns det snälla människor som är villig att hjälpa mig att läka o dra lärdom av det som hänt. Men jag tänker inte lyssna på mer påhopp om att jag förnekar o skyller ifrån mig o att jag pga det förlorat min familj. Med det synsättet så förtjänar ingen förlåtelse o förståelse. Döm inte något ni inte vet något om o kom inte med titta vad jag är duktig uttalanden. Det sårar bara andra människor som faktiskt är sköra o i dåligt skick.

Du känner inte mig...du vet inte vem jag är o hur jag lever? Du vet inte hur mycket kärlek o ömhet jag har för mina medmänniskor. Jag vet att en del alltid kommer att berätta för mig hur dålig människa jag är som gjorde misstag men snälla vad hjälper det? Skulle du fördöma dina egna älskade om de begick misstag o tog dumma beslut? Eller skulle du kunna inse att den personen inte var i balans just då o att det inte är dennes personlighet. Jag är inte mina handlingar men jag lever med dem för så gör man. Man tar ansvar man ställer sig upp o ber om ursäkt o tar sitt straff. Jag har tyvärr sett vilken dubbelmoral som folk har. De dricker gärna smuggelsprit fuskar med milersättning o ljuger på sina deklarationer för att få göra större avdrag. De kör för fort o är inte alltid fokuserade då de pratar i mobilen eller fibblar med sin gps. De misshandlar folk fysiskt o psyktiskt o är inte alltid på topp. Hur många är det inte som försummar sina barn dagligen för att de konstant sitter med sina mobiler. Det är hjärtslitande att se alla barn som går bredvid en förälder vars fokus är i mobilen...vi har bara ett liv o tyvärr kommer vi alla att begå någon form av misstag. Mina blev större än jag någonsin hade trott skulle hända mig o det står jag för. Men frågan kvarstår är alla offer som faller in i ett beroende dåliga människor?

Vad är en dålig människa? En som begår misstag o står för dem o förändrar sitt beteende eller en som mår bra av att påpeka för andra hur dåliga alla är för att de gör dåliga val i livet?

Jag har inte ord för att säga hur jäkla ledsen jag blir över att hela tiden få höra om hur dum jag är. Tro mig jag vet det....jag satt i fängelse o begrundade det o jag lovade mig själv att aldrig mer ta ett dumt beslut men faktum är att det gjorde jag trots allt. Jag skrev här för att berätta att allt är inte svart eller vitt. Allt är inte ont eller gott. Ibland faller vi trots goda intentioner i vår egen fälla. Jag är en usel människa som tyvärr är dum i huvudet o tar dumma beslut som påverkar andra. MEN jag dricker inte alkohol o jag tar inte droger o jag äter inte värktabletter. Däremot spelade jag bingolotto o köpte lotter ibland  o det var min inkörsport. Men det hade jag gjort i hela mitt liv så jag såg inte faran att jag en dag skulle bli gravt beroende o få diagnosen patologisk spelberoende.

Jag önskar dig ett gott liv utan misstag
  • absalon

Att sluta bruka tobak och andra droger är väl ingen konst. Det måtte väl  jag veta, som har gjord det hundratals gånger. (fritt efter Mark Twain.)

Svar på tråden Är det verkligen ett val?