Är det verkligen ett val?
Jag funderar ibland på hur folk fungerar. Jag utsattes för sexuella övergrepp under hela min barndom. Jag var 3 år när det började o jag lyckades slippa undan vid 12 med övergrepp på min nakna kropp. Men övergreppen fortsatte tills han dog. Jag var då 35. Jag har sedan dess lidit av ångest o depression samt posttraumatisk stress. Det innebär att jag när som helst har fått flashbacks av övergreppen o mått fruktansvärt dåligt. Jag träffade en underbar man vid 14 o vi gifte oss senare o fick 4 barn. Jag har jobbat o kämpat för att orka med alla sår. Jag berättade för min man om övergreppen när jag var ca 15 år men han har aldrig orkat lyssna o ville aldrig mer prata om det. Vid 47 år kom jag i en svår situation. Jag hamnade i en spiral av svår stress vilket utlöste övergreppen igen. Jag har aldrig kunnat tänka på det utan automatiskt slagit ifrån mig. Jag kunde efter 35 år säga att det hade hänt men jag var så känslomässigt avstängd. Jag sökte aldrig hjälp för jag tänkte att det är bara att glömma o gå vidare. Men tyvärr är det inte så enkelt. Jag kom i en svår situation o jag klarade inte av det längre. Jag bröt ihop. För att försöka distrahera mig försökte jag med allt o vid ett tillfälle tänkte jag att jag spelar lite bingo på nätet o där var inkörsporten inte långt borta till att spela casion på nätet. Jag fastnade direkt. Inte för att det var roligt utan för att jag inte kände av incesten. Det var helt blankt i mitt huvud o en sådan lättnad. Jag kunde inte leva längre utan att slippa minnas så jag blev gravt spelberoende på några veckor. Men det beroendet kräver pengar o när ångesten fick mig att klättra på väggarna så tog/stal jag pengar för att lindra min ångest. Jag klev över en tröskel jag aldrig trott att jag skulle gå över. Men det blev ett tvång. Jag har mötts av elaka fördomsfulla kommentarer som de flesta icke beroende kläcker ur sig att jag valde detta. Jag blir förtvivlad. Jag har kämpat som en idiot för att glömma, resa mig upp o gå vidare o så får jag posttraumatisk stress. Det kan vem som helst få som har upplevt något ohyggligt. Jag har avtjänat ett fängelsestraff vilket är helt riktigt eftersom jag stal pengar. Jag har bett om hjälp för mitt beroende o tillslut fick jag det. Jag lever spelfri men fortfarande med en djup depression då jag förlorade man barn hem mm. Detta ska inte behöva hända om samhället får upp ögonen o inser att vi måste prata mer om vägarna in i ett beroende. Det är inte så enkelt som vissa tror. Du kan gå med en depression utan att veta om det o därmed är du i riskzonen för att trilla dit. Din hjärna tar över. Det handlar inte om dålig karaktär. Visst finns det de som väljer att droga mm men det stora flertalet hamnar i ett beroende för att vi bär på svåra ärr som vi inte förstår vidden av. Varför är så många så dömande o fördomsfulla? Jag har mött så många trasiga människor som hamnat i ett beroende pga liknande upplevelser som mig. Ska vi stoppa pedofilerna o våldtäksmännen o andra som förgriper sig fysikst o psykiskt o hjälpa folk att slippa få beroende eller ska vi fortsätta kasta skit på svaga människor? Jag hade jobb o högskoleutbildning men jag förstod ändå inte vad som hände mig. Får det folk att växa genom att klanka ner på svagare personer o kalla det ett val o dålig karaktär. Hur vi offer reagerar kan vem som helst läsa om. Hur beroendesjukdomen får fäste i hjärnan likaså o att det idag visuellt går att se om en hjärna är beroende eller inte. Är de som dömer lika elaka mot de med diabetes för att deras kropp inte fungerar som den ska? Hur känner ni inför detta att många pedofiloffer blir beroende för att slippa känna smärtan?