lollip0p skrev 2017-06-25 09:36:58 följande:
Det beror nog även på hur många barn ni tänkte försöka få. Vill ni "bara" ha två barn skulle jag inte ha väntat längre än 6-7 månader med att börja försöka andra barnet. Om ni kan få och vill ha fler barn efter det skulle jag nog personligen vänta minst ett år mellan barn två och tre, för kroppens/livmoderns skull.
Rekommendationerna är heller inte lagar och det finns otroligt många kvinnor bara här i Sverige som blir gravida igenom inom 0-12 mån efter kejsarsnitt utan att någon ens rycker på axlarna. Många får aldrig ens höra rekommendationen att vänta, så låt inte detta avskräcka dig om din klocka tickar.
Att det kan börja "se lite fult ut" efter flera mycket täta kejsarsnitt är inte något konstigt utan snarare standard. Det beror också på hur många snitt man gör totalt och inte enbart på hur tätt de utförs (även om även det påverkar). Efter två kejsarsnitt brukar dess komplikationer i normalfallet vara minimala om båda snitten varit planerade.
Mycket kan åtgärdas vid det sista snittet, alternativt kan man då välja att helt ta bort livmodern och på så sätt slippa mens och risken att få livmodersjukdomar som cancer för resten av livet.
Lycka till och hoppas att du blev lite klokare. :)
Tusen tack för svaret!
Ja, vi satsar på två barn. Egentligen känner vi att allt över ett barn är en bonus efter våra tre år av försök och kämpan. Vår fertilitetsläkare gav oss 2% chans att vi skulle bli gravida utan hjälp, så skulle vi ens bli gravida igen utan någon behandling kanske det skulle vara värt det om de skulle hända!
Jag har faktiskt funderat på att ta bort livmodern, har haft 3gradens cellförändringar också så har alltid sagt att den ska bort vid klimakteriet som ju tydligen kommer komma tidigt vilket som, så kanske kan köra allt i ett så att säga,