• Anonym (Bonusmamma)

Betala underhåll utan inkomst?

Hej efter sommaren kommer min man bli arbetslös utan möjlighet till a-kassa. Förmodligen kommer han lyckas få nytt jobb direkt men om han inte lyckas hur blir det med underhållet för hans barn ??har själv varken lust eller råd att betala pengar till hans exfru då barnen förmodligen kommer bo här varannan vecka ändå. Min man påstår att han måste betala underhåll till henne ändå och får väl gå till soc. Men vet av tidigare erfarenhet att vi gemensamt får inga pengar av soc. Då vi äger flera fordon och hus och vi överlever ju på min inkomst knappt dock. Inte behöver väl min man/vi betala underhåll då han ej har nån inkomst alls!?

• Svar på tråden Betala underhåll utan inkomst?
  • Anonym (Millan)

Om pappan "vill" betala underhåll så får han väl skaka fram pengarna på något sätt. Du behöver inte ge honom några pengar utan han får väl sälja av någon ägodel eller tigga pengar från sina föräldrar.

Varför vill du bo ihop med en man som ger bort en massa pengar till sitt ex och låter det gå ut över dig rent ekonomiskt?

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Millan) skrev 2017-07-14 08:21:30 följande:

Om pappan "vill" betala underhåll så får han väl skaka fram pengarna på något sätt. Du behöver inte ge honom några pengar utan han får väl sälja av någon ägodel eller tigga pengar från sina föräldrar.

Varför vill du bo ihop med en man som ger bort en massa pengar till sitt ex och låter det gå ut över dig rent ekonomiskt?

Det är ju det jag vägrar låta han göra så därför han skulle vända sig till soc. Men dom kommer ju knappast betala ut pengar. Fk kommer nog inte heller gå med på det då barnen kommer bo varannan vecka förmodligen och mamma tjänar bra med pengar. Så hon får väl vända sig till kronofogden för jag kommer inte betala henne nå pengar fri illigt eller så får min man sälja nån av sina bilar om han prompt ska ge henne underhåll.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-07-13 15:53:59 följande:

Du har bara ansvar för att försörja ditt barn men han har ansvar att försörja alla sina barn.

Sen kan alla tycka olika både du och andra men sitt juridiska ansvar kommer han inte undan oavsett

Du får ju gärna berätta hur han ska kunna göra det utan inkomst då soc. inte kommer bidra till försörjning av hans barn pga jag tjänar tullräcköigt för vårt hushåll oxh jag kommer göra mitt ansvar och försörja våra barn men inte hans barn.förutom varannan vecka då dom får mat o husrum här som jag kommer betala.[/quote]Självklart ska underhåll betalas även om det är växelvis under sommaren. Tror du att alla fasta kostnader försvinner under sommaren? Det spelar ingen roll att han är arbetslös just nu, han skulle ha varit klok och sparat när han hade inkomst. Som det är nu får du välja att bidra till kostnaden eller låta honom hamna hos kronkalle.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-07-14 12:17:26 följande:
    Det är ju det jag vägrar låta han göra så därför han skulle vända sig till soc. Men dom kommer ju knappast betala ut pengar. Fk kommer nog inte heller gå med på det då barnen kommer bo varannan vecka förmodligen och mamma tjänar bra med pengar. Så hon får väl vända sig till kronofogden för jag kommer inte betala henne nå pengar fri illigt eller så får min man sälja nån av sina bilar om han prompt ska ge henne underhåll.
    Varför ska samhället stå för försörjningen när han kan? Han får sälja sina bilar, huset osv om det behövs.
  • Ess
    Anonym (Sven) skrev 2017-07-14 12:34:11 följande:

Du får ju gärna berätta hur han ska kunna göra det utan inkomst då soc. inte kommer bidra till försörjning av hans barn pga jag tjänar tullräcköigt för vårt hushåll oxh jag kommer göra mitt ansvar och försörja våra barn men inte hans barn.förutom varannan vecka då dom får mat o husrum här som jag kommer betala.

Självklart ska underhåll betalas även om det är växelvis under sommaren. Tror du att alla fasta kostnader försvinner under sommaren? Det spelar ingen roll att han är arbetslös just nu, han skulle ha varit klok och sparat när han hade inkomst. Som det är nu får du välja att bidra till kostnaden eller låta honom hamna hos kronkalle.

[/quote]

De har vv så han har inga skyldigheter alls att betala mamman. Hon får bara va glad att hon lyckats lura honom på pengar så här länge!

Hade de haft vh, så hade han haft rätt att dra av på underhållet de perioder han haft dem under sommaren.
  • Anonym (Sven)
    Ess skrev 2017-07-14 15:16:45 följande:
    Självklart ska underhåll betalas även om det är växelvis under sommaren. Tror du att alla fasta kostnader försvinner under sommaren? Det spelar ingen roll att han är arbetslös just nu, han skulle ha varit klok och sparat när han hade inkomst. Som det är nu får du välja att bidra till kostnaden eller låta honom hamna hos kronkalle.
    De har vv så han har inga skyldigheter alls att betala mamman. Hon får bara va glad att hon lyckats lura honom på pengar så här länge!

Hade de haft vh, så hade han haft rätt att dra av på underhållet de perioder han haft dem under sommaren.[/quote]De har inte varannan vecka enligt Ts... De hade. Att han har sommarumgänge är inget som räknas som en stadigvarande förändring i umgänget så han ska betala.
  • Ess
    Anonym (Sven) skrev 2017-07-14 15:29:18 följande:

Hade de haft vh, så hade han haft rätt att dra av på underhållet de perioder han haft dem under sommaren.

De har inte varannan vecka enligt Ts... De hade. Att han har sommarumgänge är inget som räknas som en stadigvarande förändring i umgänget så han ska betala.

[/quote]

Växelvis är det när den ena har minst 12 dagar per månad.
  • Kkj

Du är ju sjuk i huvudet. För det första. Om barnen bor varannan vecka ska ingen betala underhåll till någon. Ni betalar inte underhåll till hans exfru utan till hans BARN! Om barnens mamma har rätt till underhåll från din man ska han betala det även om han är arbetslös utan a-kassa för du säger ju själv att ni äger HUS OCH FORDON! Om du inte vill betala för hans BARN får han väl sälja sina ägodelar för att få råd. Mamman till barnen får alltid minst bidragsförskottet från fk och så kommer räkningen till er sen.

• Kkj
    Kkj skrev 2017-07-15 10:13:40 följande:

Du är ju sjuk i huvudet. För det första. Om barnen bor varannan vecka ska ingen betala underhåll till någon. Ni betalar inte underhåll till hans exfru utan till hans BARN! Om barnens mamma har rätt till underhåll från din man ska han betala det även om han är arbetslös utan a-kassa för du säger ju själv att ni äger HUS OCH FORDON! Om du inte vill betala för hans BARN får han väl sälja sina ägodelar för att få råd. Mamman till barnen får alltid minst bidragsförskottet från fk och så kommer räkningen till er sen.

Förlåt ska vara HAN är sjuk i huvudet
  • Kkj
    Kkj skrev 2017-07-15 10:13:40 följande:

Förlåt ska vara HAN är sjuk i huvudet
  • Anonym (Sven)
    Ess skrev 2017-07-15 09:54:55 följande:
    De har inte varannan vecka enligt Ts... De hade. Att han har sommarumgänge är inget som räknas som en stadigvarande förändring i umgänget så han ska betala.
    Växelvis är det när den ena har minst 12 dagar per månad.[/quote]Nej.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Ess skrev 2017-07-15 09:54:55 följande:

Växelvis är det när den ena har minst 12 dagar per månad.[/quote]

För att förtydliga. Vi kommer ha varannan vecka och jag har inte protesterat mot betalning vis sommarumgänget då mannen fortfarande har jobb. Utan det är efter sommaren jag menar! Och vet att man kan få betala även vid växelvis umgänge beroende på inkomster. Och som det ser ut så tjänar mamman bra bättre än mig. Så rimligtvis borde ju hon faktiskt betala underhåll till oss i detta fall!
  • Ess
    Anonym (Sven) skrev 2017-07-15 10:43:15 följande:

Nej.

[/quote]

Nähä??

Växelvis behöver inte innebära varannan kalendervecka bara för att de flesta kör så
  • Ess

Ot, men vad har hänt med citeringarna?

Det är ju helknäppt

• Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-07-15 11:12:48 följande:

För att förtydliga. Vi kommer ha varannan vecka och jag har inte protesterat mot betalning vis sommarumgänget då mannen fortfarande har jobb. Utan det är efter sommaren jag menar! Och vet att man kan få betala även vid växelvis umgänge beroende på inkomster. Och som det ser ut så tjänar mamman bra bättre än mig. Så rimligtvis borde ju hon faktiskt betala underhåll till oss i detta fall!

[/quote]

Har de växelvis dvs minst 12 dagar per månad, så kan man vid låg inkomst ansöka om stöd från FK. Pappan kan ju göra det sen om han får riktigt dålig inkomst. Han har inga skyldigheter att betala mamman, så länge han har barnen 12 dagar per månad.

Men skulle han nu tvunget vilja det så får han sälja av sina saker.

Han har samma försörjningsplikt mot era gemensamma barn som de han har sen tidigare.

Även om han skulle ha de tidigare vh och betala underhåll till mamman, så hade den summan sjunkit när ni skaffade flera gemensamma barn. FK hade täckt upp mellanskillnaden till mamman, utan att han blivit återbetalnings skyldig.
  • Anonym (Sven)
    Ess skrev 2017-07-15 14:33:22 följande:
    Har de växelvis dvs minst 12 dagar per månad, så kan man vid låg inkomst ansöka om stöd från FK. Pappan kan ju göra det sen om han får riktigt dålig inkomst. Han har inga skyldigheter att betala mamman, så länge han har barnen 12 dagar per månad.

Men skulle han nu tvunget vilja det så får han sälja av sina saker.

Han har samma försörjningsplikt mot era gemensamma barn som de han har sen tidigare.

Även om han skulle ha de tidigare vh och betala underhåll till mamman, så hade den summan sjunkit när ni skaffade flera gemensamma barn. FK hade täckt upp mellanskillnaden till mamman, utan att han blivit återbetalnings skyldig.[/quote]Du verkar sakna koll på vad som gäller i verkligheten.
    "Na?r a?r det va?xelvis boende och inte umga?nge?
    Det finns en upparbetad ra?ttspraxis om detta fo?r underha?llssto?det. I Fo?rsa?krings- kassans va?gledning Underha?llssto?d 2001:9 version 8 anges fo?ljande:
    Med va?xelvist boende avses normalt att barnet vistas ungefa?r lika
    mycket hos den ena som hos den andra fo?ra?ldern (se prop. 1999/2000:118, Un- derha?llssto?d vid va?xelvis boende, s. 14).

I ett avgo?rande fra?n Ho?gsta domstolen (HD) uttalas att det normalt a?r fra?ga om umga?nge, och inte varaktigt boende, na?r barnet vistas hos den ena fo?ra?ldern end- ast en tredjedel av tiden (NJA 1998 s. 267). I domen uttalar HD att a?ven om skillnaden i vistelsetider hos de ba?da fo?ra?ldrarna a?r mindre, bo?r bedo?mningen ofta bli densamma (det vill sa?ga att det inte ro?r sig om ett va?xelvist boende), om det inte finns faktorer som klart pekar i en annan riktning. Sa?dana faktorer som fo?rutom vistelsetiden kan fa? betydelse vid bedo?mningen a?r enligt HD var barnet var folkbokfo?rt, hur barnets boende a?r ordnat, vart barnet har sina tillho?righeter och hur barnets fo?rso?rjning delas mellan fo?ra?ldrarna."
  • Ess

Barnen har gått från vh till att bo vv, sedan har det inte blivit exakt vv nu på senaste tiden, utan han har haft barnen när han inte jobbat vilket ändå enl ts blivit nästan halvtid ändå. När jag utgår från vad ts skriver så har du fel i deras fall.

• Anonym (Bonusmamma)

Har lusläst hela föräldrabalken för att se vad som gäller. Det här är det jag luskat reda på som kan gälla i vårt fall.

Vid växelvist boende kan underhåll utges om den ena föräldern har sämre ekonomiskt ställt än den andra.i sådan borde mamman betala oss istället för tvärtom. Dock har jag och pappan gemensamma barn+att vi är gifta,därmed kan jag bli försörjning skyldig för hans barn. Men avdrag för våra gemensamma barn som jag och pappan är försörjning skyldiga för görs först. Enligt mina beräkningar så blir det inget extra över för att försörja hans barn.

Exets förslag är ett bidrag från vår sida som ska täcka hälften alla inköp av kläder,aktiviteter,försäkringar osv som hon sköter åt barnen. Ponera att vi säljer av nån av bilarna för detta. Frågan är hur mycket bidraget ska vara på,hur dyra grejer hon kan kräva att vi ska vara med och bidra till?

Och om mannen till slut lyckas få ett jobb hur mycket underhåll ska vi betala om hon står för alla barnens inköp?vi har ju fått ökade matkostnader bland annat pga att barnen är här oftare och mamman har ju i sin tur fått minskade matkostnader bland annat.

Svar på tråden Betala underhåll utan inkomst?