Ess skrev 2017-07-15 14:33:22 följande:
För att förtydliga. Vi kommer ha varannan vecka och jag har inte protesterat mot betalning vis sommarumgänget då mannen fortfarande har jobb. Utan det är efter sommaren jag menar! Och vet att man kan få betala även vid växelvis umgänge beroende på inkomster. Och som det ser ut så tjänar mamman bra bättre än mig. Så rimligtvis borde ju hon faktiskt betala underhåll till oss i detta fall!
Har de växelvis dvs minst 12 dagar per månad, så kan man vid låg inkomst ansöka om stöd från FK. Pappan kan ju göra det sen om han får riktigt dålig inkomst. Han har inga skyldigheter att betala mamman, så länge han har barnen 12 dagar per månad.
Men skulle han nu tvunget vilja det så får han sälja av sina saker.
Han har samma försörjningsplikt mot era gemensamma barn som de han har sen tidigare.
Även om han skulle ha de tidigare vh och betala underhåll till mamman, så hade den summan sjunkit när ni skaffade flera gemensamma barn. FK hade täckt upp mellanskillnaden till mamman, utan att han blivit återbetalnings skyldig.[/quote]Du verkar sakna koll på vad som gäller i verkligheten.
"Na?r a?r det va?xelvis boende och inte umga?nge?
Det finns en upparbetad ra?ttspraxis om detta fo?r underha?llssto?det. I Fo?rsa?krings- kassans va?gledning Underha?llssto?d 2001:9 version 8 anges fo?ljande:
Med va?xelvist boende avses normalt att barnet vistas ungefa?r lika
mycket hos den ena som hos den andra fo?ra?ldern (se prop. 1999/2000:118, Un- derha?llssto?d vid va?xelvis boende, s. 14).
I ett avgo?rande fra?n Ho?gsta domstolen (HD) uttalas att det normalt a?r fra?ga om umga?nge, och inte varaktigt boende, na?r barnet vistas hos den ena fo?ra?ldern end- ast en tredjedel av tiden (NJA 1998 s. 267). I domen uttalar HD att a?ven om skillnaden i vistelsetider hos de ba?da fo?ra?ldrarna a?r mindre, bo?r bedo?mningen ofta bli densamma (det vill sa?ga att det inte ro?r sig om ett va?xelvist boende), om det inte finns faktorer som klart pekar i en annan riktning. Sa?dana faktorer som fo?rutom vistelsetiden kan fa? betydelse vid bedo?mningen a?r enligt HD var barnet var folkbokfo?rt, hur barnets boende a?r ordnat, vart barnet har sina tillho?righeter och hur barnets fo?rso?rjning delas mellan fo?ra?ldrarna."