• Melisandre

Skaffa hund för första gången, vilken ras?

Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund, men vi vet inte vilken ras som passar bäst.

Hans familj har haft hund hela hans liv, det har ju inte min men min farmor har en collie sedan 10 år tillbaka som jag träffat väldigt mycket. Så jag är inte precis "hundvan" och vill då inte ha en väldigt krävande ras som jag kanske inte klarar av. Vill dock inte heller ha en så slö hund som inte har intresse av att jobba alls. Vi har inga barn men har dock två katter som det måste funka med.

Skulle absolut kunna tänka mig en collie till exempel. Träffade även en gammal kompis mammas samojed som verkade helt underbar men efter att ha läst lite om den verkar den vara en väldigt krävande hund och det lär ju inte vara lämpligt för en första hund.

Så tipsa gärna på raser som är bra för en första hund!

• Svar på tråden Skaffa hund för första gången, vilken ras?
  • EmmsanBliss

Jag och min syster har en Amstaff blandat med Amerikansk bulldog super mysig blandning, så en blandras hade jag rekommenderat (vi bor i stan).
    Utav erfarenhet har jag upplevt att de har bättre immunförsvar blir inte lika lätt sjuka.

• Harvester

Jobbar som veterinär och träffar mycket olika hundar. Har alltid haft Berner Sennenhund men tyvärr har de ganska mkt hälsoproblem. Funderat mycket på vilka hundraser man ska rekommendera vänner och bekanta både hälso- och tempramentsmässigt.

Kommit fram till att pudlar är både mycket friska, trevliga, positiva, smarta och långlivade.

Man måste ju inte klippa dem som "fluffisar" om man inte gillar det :)

Mitt tips är alltså pudel. Vissa dvärgpudlar är lite mesiga men de större varianterna är mer stabila...

• Harvester
    EmmsanBliss skrev 2017-06-30 15:55:13 följande:

Jag och min syster har en Amstaff blandat med Amerikansk bulldog super mysig blandning, så en blandras hade jag rekommenderat (vi bor i stan).

Utav erfarenhet har jag upplevt att de har bättre immunförsvar blir inte lika lätt sjuka.

Skämtar du? Var och varannan har ju hud- och allergiproblem?
  • Plupp73

Tänk igenom era behov noggrant:

- hur stor hund vill ni ha? Stor, mellan, liten

- hur mycket rör ni er? Skall hunden kunna gå med två mil vid behov, eller normala promenader i maklig takt

- hur mycket pälsskötsel?

- grundegenskaper; jaktras, vallras, kampras osv

- har ni folk omkring er som passar den?

- ringa in ett antal raser som passar er, och läs ihjäl er i böcker, på intetnet samt fråga folk!

Vi är en rätt aktiv familj i skog och mark och gillar hundträning. Vi vill helst ha liten till mellanstor ras då de lätt kan lyftas, får plats i bil och på tåg/ buss och folk ändå är lite mindre rädda för mindre hundar. Jag gillar inte kampraser. Vill ha så lite jakt som möjligt för att kunna ha hunden löstränad lättare. Skulle idag helst skaffa mellanspets eller kooinkerhondje om jag köpye ny hund. Har en omplaceringsvovve som är blandras dvärgpincher och upplever lite mycket rastlöshet, ångest och jaktintresse i henne egentligen. Men vi älskar henne och hon är en toppen familjehund.

• Plupp73

I övrigt rekommenderar jag mellanpudel eller storpudel som är supertrevliga hundar!

• MMX86

Eftersom jag har en själv så måste jag såklart rekommendera en pudel! Vi har en toy-pudel.

Enkel att ha att göra med, älskar att leka, funkar bra i lägenhet. Vår älskar sovmorgon och skäller bara när han leker eller när det ringer på dörren.

Som någon annan skrev så behöver man ju inte klippa dom i showfrisyrer. Vi snaggar våran själv hemma, inte svårt att lära sig :)

• 8295

Jag är dökär i Whippets och skulle inte kunna tänka mig ha en annan ras, så en Whippet skulle jag tipsa om haha. Har växt upp med en stor flock i närheten och alltid haft mina specialla i närheten. Optimalt är dock att ha 2-3 st whippets, men jag har bara en hane för tillfället, och det är inga problem så länge han är inkluderad i det vi gör. Så han inte känner sig ensam.

Underbar mentalitet, jättebra med barn generellt, behöver en hel del aktivering men är också världens mysigaste. I soffan/sängen under en filt är kanon. Väldigt lättlärda med ett driv att lyssna och vara med sin familj.

Har mycket jaktinstinkt på allt från bollar, bilar, folk på inlines till varenda litet djur man kan hitta i skogen. Har personligen inte kunnat träna bort det drivet men jag har honom alltid kopplad, släpper lös i inhängnader med högt staket då rasen kan hoppa högt.

Friska, lättskötta och lever oftast 14 år eller mer (iallafall de jag haft i närheten från samma genpol).

Läs på lite om rasen, kolla klipp på yt och se om det skulle vara något. "Once you go whippet, you never go back".

• micromat
    EmmsanBliss skrev 2017-06-30 15:55:13 följande:

Skulle inte tipsa om en amstaff en amerikansk bulldog eller en blandning av dessa raser. Då dom behöver mycket mer än bara lite promenader..

Sen är det jättemycket allergier mm hos amstaffs
  • EmmsanBliss
    micromat skrev 2017-06-30 23:11:27 följande:

Skulle inte tipsa om en amstaff en amerikansk bulldog eller en blandning av dessa raser. Då dom behöver mycket mer än bara lite promenader..

Sen är det jättemycket allergier mm hos amstaffs

Haha sant att de behöver mer än bara ett par promenader men enligt min erfarenhet och vad jag läst, så behöver vilken ras som helst mer än bara ett promenader.

Det är skitsamma om de så är en chihuahua alla hundar behöver någon sorts aktivitet.

jag har ägt två amstaff (första blev 14år gammal) och min andra som jag har nu är 3år och ingen utav dessa två har haft en enda allergi????

Amstaff eller blandras (som min är) är väldigt lättlärda och hemma har båda mina varit soffpotatisar, vilket kan vara ganska trevligt om man bor i en lägenhet.

Om man inte vill ha en hund som är väldigt enärgisk hemma.
  • Annelie 76

Whippet skulle jag säga. Riktiga latmaskar hemma men ordentligt med fart ute. Lättskött päls, lagom storlek. Hälften katt själva.

• Starka

Skulle också vilja tipsa om pudel eller någon pudelkorsning intelligenta, charmiga, lättlärda(på gott och ont Hahaha) trevliga och kärleksfulla. Fäller inte heller och luktar gott tom när dom är blöta. Har själv en coockerpoo nu och hon är underbar. Har haft briarder innan också helt fantastiska hundar men enormt krävande med ett ganska vasst temperament + de går knappt att hitta friska längre därför bytte vi ras

• 8295
    Annelie 76 skrev 2017-07-01 11:50:38 följande:

Whippet skulle jag säga. Riktiga latmaskar hemma men ordentligt med fart ute. Lättskött päls, lagom storlek. Hälften katt själva.

Latmaskar tills man släpper lös en stutsboll i vardagsrummet haha
  • Annelie 76
    8295 skrev 2017-07-01 12:55:47 följande:
    Latmaskar tills man släpper lös en stutsboll i vardagsrummet haha
    Precis. Syrran har två och de ligger gärna och latar sig. Sovmorgon varje morgon och är det dåligt väder håller de sig hellre än går ut. Men väl ute eller med leksak då blir det ordentlig fart på dem. Väldigt roliga och lagom krävande.
  • Peterste88

Hej

Det jag tycker ni ska koncentrera er på är hur mycket ni rör på er och om ni har tid för hunden . Resten handlar mycket om uppfostran och ert angagemang. Tänk på hundens personlighet kommer beros på mycket på er själva.

Läs gärna länken nedan. Hundar berättar mycket om ägarna.

peter-s.se/2017/07/02/hunden-berattar/

• Dexter dot com
    EmmsanBliss skrev 2017-07-01 11:42:26 följande:
    Haha sant att de behöver mer än bara ett par promenader men enligt min erfarenhet och vad jag läst, så behöver vilken ras som helst mer än bara ett promenader.

Det är skitsamma om de så är en chihuahua alla hundar behöver någon sorts aktivitet.

jag har ägt två amstaff (första blev 14år gammal) och min andra som jag har nu är 3år och ingen utav dessa två har haft en enda allergi????

Amstaff eller blandras (som min är) är väldigt lättlärda och hemma har båda mina varit soffpotatisar, vilket kan vara ganska trevligt om man bor i en lägenhet.

Om man inte vill ha en hund som är väldigt enärgisk hemma.
    Håller med dig om att alla hundar oavsett ras oftast behöver mer än motion. Tyvärr är det så att bull & terrieraserna har stora problem med hud och allergier så du har haft tur och att korsa 2 raser med samma hälsoproblem ger inte friskare hundar utan oftast sjukare individer.
  • pyssel

Många bra tips i tråden. Framför allt läs på om temperament, aktivitetsnivå och rasspecifika instinkter (jakt, vall, vakt m.m) när ni blir intresserade av en ras. Det sista jag skulle chansa på är en amstaff-, rottis- eller liknande blandning. Överhuvudtaget inte någon storhundblandis. Det kryllar av dessa stora valpkullar på Blocket som varken har röntgade eller mentaltestade föräldrar. Säljs av slött folk med sämre ekonomi och utan skrupler.

Alla hästar hemma
Svar på tråden Skaffa hund för första gången, vilken ras?