• Tihi

Många Apple frågor hjälp med det du vet snälla!

Det är mycket och krångligt det jag behöver veta för Apple är verkligen inte min vän. Obestämd Skrikandes

1. Om du har flera enheter i familjen som ska säkerhetskopieras mot samma dator så måste man göra vadå för att det inte ska bli kaos på varandras enheter?
    Förslag: Måste man ha två olika användare på datorn och varsitt iTunes-program i sin egen användare? Kan man ha samma musik i båda biblioteken om det består utav ens egna CD-skivor och en del musik köpt på iTunes med ett ID? Kan man synka den musiken till båda enheterna utan att det blir problem?

2. Om du har använt samma ID för köp i App store och iTunes på två enheter men nu vill skilja dom åt hur gör man då? Du vill aldrig mer förknippas med det andra ID:et alltså men allt du kan tänka dig förlora är enbart appar och möjligtvis musiken men absolut inte foton, sms, kontakter, anteckningar med mera.
    Förslag: Kan man vara inloggad i butikerna på enheten med det gamla ID:et, radera apparna direkt på själva enheten med krysset som hoppar och därefter logga ut det gamla ID:et och sen in med nytt ID i butikerna och sen ladda ner apparna man vill ha igen? Därefter kör man en säkerhetskopia i datorn och from då är telefonen aldrig mer förknippad med första ID:et? Eller skulle det bli kaos och ändå förknippas med första ID:et sen både i datorn och på enheten?

Bra för den som svarar att veta är att vi inte använder iCloud och inte kommer att göra det heller. Jag har några till frågor men börjar med dessa och hoppas innerligt på svar. Drömmer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-12 19:21
    3. Vad är kopplat och taggat till ett ID egentligen? Är det något annat än appar och kanske musik köpt på iTunes?
    Jag vet att en app är kopplad till det ID som köpte den för all framtid så därför borde man väl ta bort alla appar för att slippa original-IDet? Vad mer är kopplat/taggat till ett ID som man måste göra sig av med på något sätt om man vill separera två enheter?

• Svar på tråden Många Apple frågor hjälp med det du vet snälla!
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2017-06-12 20:55:47 följande:
    Jag sitter med en iPhone nu så jag svarar väldigt kortfattat. smile5.gif apparna låser inte telefonen på nåt sätt. Jag har bytt id på många enheter utan att innehållet har påverkats. (Jag reserverar mig lite för det som synkas i iCloud, för det har barnens enheter inte gjort)
    att ladda hem på nytt i eget id påverkar inte heller nåt. Jag har laddat hem appar i makens id för att sedan avinstallera och ladda hem själv när de tillfälligt varit gratis.
    Jag har funderat tills hjärnan har smält och tror att jag har kommit fram till följande om jag har förstått dig rätt. Som jag sa ovan så begärde App-uppdateringen det nya IDs lösenord så Apple verkar anse att telefonen är min (genom iCloud???) trots att jag är inloggad i butikerna med original-ID. Så om jag ändrar butikerna till mitt ID så kan jag lämna kvar dom gamla apparna och vid behov av uppdatering skriva original-IDs lösenord?

Kommer Apple att tycka vid synkningar till dator att enheten är min from nu då tro?
    Bör jag radera original-IDs appar och ladda ner i mitt ID igen eller gör det ingen större skillnad?
    iCloud, iMessage och Facetime har alltid varit inloggad i mitt ID både före och efter nya mobilen. (Förutom i några minuter när det blev kaos i söndags och original-ID hamnade på iCloud och började synka. Snacka om mardröm! Död )
    Musiken är original-IDs musik men ligger ju redan på enheten så varför radera den? Borde jag göra det? Det enda är väl att jag inte får ny musik köpt med original-ID och inte kommer att få med musiken vid ny mobilbyte nästa gång?
    Jag tänker säkerhetskopiera och föra över foton till datorn från den här mobilen på en ny dator som andra enheter inte ska synkas till. Låter det vettigt? Överkurs?

Du verkar ha koll så hur skulle du göra? Och just ja, när du har avinstallerat din mans IDs appar har du bara gjort det på skärmen då eller genom datorn? Kör ni era enheter mot samma dator eller har ni olika datorer/användare?
  • Tihi

Jag fortsätter tjata och tänka högt. Oskyldig I lite kortare ordalag än mina inlägg ovan så undrar jag:

Om alla ställen är inloggade med samma ID anser Apple själva att den enheten tillhör just det ID:et då tror ni oavsett att det har varit två ID på samma enhet i det förflutna? Man använder väl ID i iMessage, iCloud, FT och butikerna och har jag glömt något ställe?

Så med andra ord kommer datorn/Apple att anse att enheten är min egen/mitt IDs då oavsett om någon gammal app och musik i musikappen från biblioteket finns i enheten från en annans ID?

Kommer enheten inte att kunna samköra något från min enhet med något annat ID/någon annans enhet då längre? Dvs finns det ingen risk att något blandas utan min vetskap längre om allt är inloggat i mitt ID?

Någon som begriper sig på det här och hur det funkar? Snäääääällllllllaråååååå? Solig

• Shizuka

Hej!

Har bara läst trådstarten så det är möjligt att du fått dina svar redan.

Till din första fråga kan jag kanske bidra lite. Kolla inlägg #36 i tråden

http://www.familjeliv.se/forum/thread/67245259-jag-fattar-inget

Där har jag bl.a. skrivit lite om hur man kan hålla isär flera iPhones i samma konto på en dator.

Inget jag rekommenderar dock, det är mycket bökigt och det kan lätt bli fel. Bättre att varje användare har sitt eget konto.

• Tihi
    Shizuka skrev 2017-06-14 21:57:59 följande:
    Hej!

Har bara läst trådstarten så det är möjligt att du fått dina svar redan.

Till din första fråga kan jag kanske bidra lite. Kolla inlägg #36 i tråden

www.familjeliv.se/forum/thread/67245259-jag-f...

Där har jag bl.a. skrivit lite om hur man kan hålla isär flera iPhones i samma konto på en dator.

Inget jag rekommenderar dock, det är mycket bökigt och det kan lätt bli fel. Bättre att varje användare har sitt eget konto.
    Tack för svar! Läste hela tråden för säkerhets skull.

Fattar jag rätt att man ska ha varsin användare på datorn så att när datorn startar så väljer man sin egen användare eller räcker det att bara ha olika iTunes-användare? För att slippa total kaos och att ens info hamnar på någon annans enhet när man synkar och säkerhetskopierar.

Du verkar kunnig så jag frågar även om hur jag bör göra med 10 appar jag har i en annans ID?
    Bör jag radera dom och ladda ner dom igen på eget ID? Förlorar en del info om jag tar bort dom.
    Kan jag låta dom ligga kvar men bara vara inloggad i butikerna på mitt eget ID from nu?
    Om jag är inloggad i iCloud och butiker i mitt ID anser datorn/apple som styr allt att enheten är min eller kommer den att koppla ihop mig med den andras ID fortfarande och synka på märkliga sätt?

Inte så viktig fråga men musiken i min musikapp från iTunes vad händer med den om den inte har biblioteket att synka mot? Kommer den bara att finnas kvar på min enhet tills jag byter enhet i framtiden?

• Shizuka

Varje användare ska ha ett eget Applekonto. Det är så det är tänkt.

Detsamma gäller för datorn. Varje användare har sin egen inloggning.

iTunes installeras EN gång och blir åtkomligt för alla datoranvändare.

När Otto loggar in på datorn och konfigurerar iTunes kommer systemet att minnas hans inställningar. Detsamma gäller för alla andra användare på datorn. Otto loggar in, startar iTunes och kommer omedelbart åt sitt eget Applekonto. Alla hans appar finns i profilen, så även hans backuper. När någon annan loggar in i datorn är det den användarens inställningar som gäller. Ottos grejor kommer inte att synas, och inte heller hans Applekonto. Ingen risk för sammanblandning.

Mycket förenklat kan man se ett användarkonto som en egen dator.

Jag är tyvärr ingen expert på Apple, men såvitt jag förstår går det inte att flytta köpta appar och musik mellan Applekonton. Någon annan får gärna rycka in och bringa lite klarhet här. Familjedelning har jag ingen erfarenhet av.

Slutligen... Som jag skrev i den andra tråden är det full möjligt att ha flera Applekonton kopplade till en och samma användare på datorn. Men lyd mitt råd - gör inte så. Det skulle bara leda till kaos förr eller senare.

• Shizuka

Glömde...

Musik som du har i datorn och som inte kommer via iTunes kan synkas till alla mobilerna. Den kan utan problem delas mellan användarna eftersom den inte är knuten till Applekonton.

• Tihi
    Shizuka skrev 2017-06-15 00:29:42 följande:
    Varje användare ska ha ett eget Applekonto. Det är så det är tänkt.

Detsamma gäller för datorn. Varje användare har sin egen inloggning.

iTunes installeras EN gång och blir åtkomligt för alla datoranvändare.

När Otto loggar in på datorn och konfigurerar iTunes kommer systemet att minnas hans inställningar. Detsamma gäller för alla andra användare på datorn. Otto loggar in, startar iTunes och kommer omedelbart åt sitt eget Applekonto. Alla hans appar finns i profilen, så även hans backuper. När någon annan loggar in i datorn är det den användarens inställningar som gäller. Ottos grejor kommer inte att synas, och inte heller hans Applekonto. Ingen risk för sammanblandning.

Mycket förenklat kan man se ett användarkonto som en egen dator.

Jag är tyvärr ingen expert på Apple, men såvitt jag förstår går det inte att flytta köpta appar och musik mellan Applekonton. Någon annan får gärna rycka in och bringa lite klarhet här. Familjedelning har jag ingen erfarenhet av.

Slutligen... Som jag skrev i den andra tråden är det full möjligt att ha flera Applekonton kopplade till en och samma användare på datorn. Men lyd mitt råd - gör inte så. Det skulle bara leda till kaos förr eller senare.
    Om du bara visste hur mycket jag uppskattar ditt svar. {#emotions_dlg.flower}

Jag har aldrig behövt ha olika användare på min dator men ska fixa det nu. Så det innebär att jag har en användare och Otto sin på datorn. iTunes installeras alltså bara en gång på datorn? Men när vi synkar våra enheter i våra egna dator-användare så blir det inte kaos?

Och jepp, det funkade med gemensamt ID för typ 7 år sen men nu är det kaos och därför vill jag skiljas från det andra ID:et. Jag är bara inte säker på när datorn/iTunes kommer att tycka att jag är skild från det andra ID:et. Obestämd

Om jag måste radera apparna så är jag okej med det men jag får ingen klarhet i om det kommer att hjälpa skilsmässan eller inte. Speciellt eftersom att jag har musik i enheten som är från det andra ID:et.
    Shizuka skrev 2017-06-15 00:36:45 följande:
    Glömde...

Musik som du har i datorn och som inte kommer via iTunes kan synkas till alla mobilerna. Den kan utan problem delas mellan användarna eftersom den inte är knuten till Applekonton.
    Nu när du tar upp det. När första iPoden kom så började jag med iTunes och sen har det rullat på bara. Vad för program skulle jag kunna ha där jag kan lägga ner CD främst och sen själv bestämma vart musiken ska ta vägen vare sig det är till iSaker, androider, flashdrives eller hemmabrända skivor? Finns det ens något sånt program där man själv har full kontroll över sin musik? Det vore ju trevligt att inte vara låst till något speciellt OS.

• Shizuka

Ja, iTunes installeras bara en gång. Alla datoranvändare kan använda det och systemet håller isär inställningarna. Inget kaos där. Varje användare har en iTunesmapp i sin egen musikmapp. Ditt Applekonto knyts till ditt datorkonto, Ottos till hans. Det finns även bl.a. inställningsfiler i \AppData\ i varje användarkonto/profil, men det är överkurs och inget du normalt behöver tänka på.

När det gäller appar och köpt musik är det ju knutet till ett Apple-ID. Det är nog inte möjligt att flytta detta. Vad man kan göra med familjedelning vet jag som sagt inte. I ditt ställe hade jag nog offrat allt gammalt och börjat på ny kula med nytt Applekonto.

Egen musik (alltså inte köpt genom iTunes) kan ligga i en mapp utanför mappen Användare, t.ex. i C:\Musikbibliotek. Varje användare kan sedan importera därifrån i iTunes och synka in vad den vill i sin mobil. Du kan använda valfritt program för att rippa och spara musik i musikbiblioteket, men inte för att styra vilka appar/program som ska kunna se musiken. Detta konfigurerar du i själva apparna.

Foton i din mobil är inte knutna till något konto. De finns i mobilen, i backupen och möjligtvis i iCloud. Anslut mobilen till datorn och kopiera ut allt med hjälp av filhanteraren. iTunes behövs inte till detta.

Vet inte vad mer jag ska skriva. Det här är enkelt och komplicerat samtidigt och jag är inte så bra på att förklara...

• Tihi
    Shizuka skrev 2017-06-16 00:21:03 följande:

Ja, iTunes installeras bara en gång. Alla datoranvändare kan använda det och systemet håller isär inställningarna. Inget kaos där. Varje användare har en iTunesmapp i sin egen musikmapp. Ditt Applekonto knyts till ditt datorkonto, Ottos till hans. Det finns även bl.a. inställningsfiler i \AppData\ i varje användarkonto/profil, men det är överkurs och inget du normalt behöver tänka på.

När det gäller appar och köpt musik är det ju knutet till ett Apple-ID. Det är nog inte möjligt att flytta detta. Vad man kan göra med familjedelning vet jag som sagt inte. I ditt ställe hade jag nog offrat allt gammalt och börjat på ny kula med nytt Applekonto.

Egen musik (alltså inte köpt genom iTunes) kan ligga i en mapp utanför mappen Användare, t.ex. i C:\Musikbibliotek. Varje användare kan sedan importera därifrån i iTunes och synka in vad den vill i sin mobil. Du kan använda valfritt program för att rippa och spara musik i musikbiblioteket, men inte för att styra vilka appar/program som ska kunna se musiken. Detta konfigurerar du i själva apparna.

Foton i din mobil är inte knutna till något konto. De finns i mobilen, i backupen och möjligtvis i iCloud. Anslut mobilen till datorn och kopiera ut allt med hjälp av filhanteraren. iTunes behövs inte till detta.

Vet inte vad mer jag ska skriva. Det här är enkelt och komplicerat samtidigt och jag är inte så bra på att förklara...

Jag lär mig jättemycket så tack för att du tar dig tid att försöka förklara. {#emotions_dlg.flower}

Om vi låtsas att jag är fem år som ska förstå det här så ska jag alltså:

Radera mina appar direkt på iPhonen. (köpta med fel ID ju)
    Logga ur butikerna med fel ID.
    Logga in igen med mitt ID.
    Ladda ner apparna jag vill ha.

Nu är telefonen helt min egna och inte längre kopplat/länkat/synkat nånstans till fel ID. (????????)

Skapa en ny egen användare på datorn.
    Där kan jag nu göra backup av min mobil och allt bör vara finemang. Alla mina bilder, kontakter, sms etc finns kvar men möjligtvis förlorar jag musiken men musiken är okej att förlora. Det enda som försvinner är alltså fel IDs appar och kanske en del eller all musik.

Ottos enhet med hans/inte mitt/det gamla ID:et synkar jag som jag alltid har gjort i datorn och nu kan våra enhetern inte längre mixas ihop av misstag varken på datorn eller genom hokuspokus.

Har jag förstått rätt och hur jag ska göra nu?

Tack igen!

• Tihi

Om det finns några personer här som kan bekräfta eller säga om jag har helt fel i #19 så vore det suveränt. Jag skulle vilja lösa problemet en gång för alla nu i helgen när jag har tid att fippla med det.

• Tihi

Jag gör ett sista försök att få ett svar på om det här så här jag ska göra:

Radera mina appar direkt på iPhonen. (köpta med fel ID ju)
    Logga ur butikerna med fel ID.
    Logga in igen med mitt ID.
    Ladda ner apparna jag vill ha.

Nu är telefonen helt min egna och inte längre kopplat/länkat/synkat nånstans till fel ID. (????????)

Skapa en ny egen användare på datorn. Samma dator som redan har iTunes-biblioteket och backuper från förr.
    Där kan jag nu göra backup av min mobil och allt bör vara finemang. Alla mina bilder, kontakter, sms etc finns kvar men möjligtvis förlorar jag musiken men musiken är okej att förlora. Det enda som försvinner är alltså fel IDs appar och kanske en del eller all musik.

Ottos enhet med hans/inte mitt/det gamla ID:et synkar jag som jag alltid har gjort i datorn och nu kan våra enhetern inte längre mixas ihop av misstag varken på datorn eller genom hokuspokus.

Har jag förstått rätt och hur jag ska göra nu?

• Tihi

Det fungerade inte. {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag raderade fel IDs appar och loggade ut. Loggade in och tog ner appar i eget ID och trodde att allt var grönt. Sen när jag skulle ställa in automatisk nedladdning på musik så stod det att den här enheten är registrerad till ett annat ID trots att jag var inloggad i butikerna med eget ID. Skrikandes

Är det alltså omöjligt att skilja två iPhones åt som en gång har använt samma ID? {#emotions_dlg.djavulsk} {#emotions_dlg.djavulsk} {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Många Apple frågor hjälp med det du vet snälla!