• Tihi

WhatsApp, Viber eller Skype? Vilken funkar bäst?

Vad jag vill är att kunna skicka sms och ringa vanliga samtal gratis, videosamtal kör jag aldrig.

Jag vill slippa skapa konton och lösenord om jag inte måste.
    Skype kräver ett konto med en hotmail-adress och lösenord om jag fattar rätt men WhatsApp och Viber använder bara telefonnumret?

Integritet är en vacker sak så kryptering och sånt är guld värt och att Appen inte säljer ut en på något vis och delar eller sparar ens information t ex till gud vet vem.
    Hur ligger det till med WhatsApp där som ju ägs av Facebook? Jag är FB-vägrare och vet att det var någon stor rättssak i Tyskland nyligen om WhatsApp och integritet men minns inte detaljerna och orkar inte leta just nu.

Jag behöver inte kopplas ihop med alla i min kontaktlista som har appen utan ser det som en fördel om jag själv addar personen jag vill prata med men det är inget måste.

Stabilitet är ju bra och att samtalen går fram som "vanliga" samtal och likaså sms utan att man behöver logga in på något vis. Jag vill alltså att telefonen ska ringa/pipa om någon försöker nå mig på appen.

Jag skulle bli överlycklig för många svar om vilka ni använder och föredrar och varför. Skrattande

• Svar på tråden WhatsApp, Viber eller Skype? Vilken funkar bäst?
  • Tihi

Om man väljer att inte låta Viber få tillgång till telefonboken kan man själv adda dom fåtal man vill prata med då istället? Så att istället för att ha 200 personer i Vibers kontakter så kanske man bara har fem personer. Någon som vet?

Annars lutar det åt Whatsapp trots att jag är fb-motståndare. Tungan ute

• Tihi

Har inte kommit mig för att ladda ner någon app än men det står mellan viber och whatsapp. Tänkte köra en runda till här och fråga både vad fler tycker och om ni vet något om integriteten i båda apparna?

• Panduro

www.whatsapp.com :

"Säkerhet som Standard

WhatsApp:s kompletta kryptering är tillgänglig när du och personerna du meddelar använder den senaste versionen av vår app. Många meddelande-appar krypterar bara meddelanden mellan dig och dem, men WhatsApp:s kompletta kryptering säkrar att bara du och personen du kommunicerar med kan läsa vad du skickat, och ingen där i mellan, inte ens WhatsApp. Detta är för att dina meddelanden är säkrade med ett lås, och endast mottagaren och du har den speciella nyckeln som behövs för att låsa upp och läsa dem. För extra skydd, har varje meddelande du skickar ett eget unikt lås och nyckel. Allt detta händer automatiskt: inget behov av att aktivera en inställning eller konfigurera speciella säkra chattar för att säkra dina meddelanden."

Användet själv bara whatsapp och tycker det är himla bra. Ingen större erfarenhet av Viber tyvärr.

• Tihi
    Panduro skrev 2017-06-18 19:21:40 följande:
    www.whatsapp.com :

"Säkerhet som Standard
    WhatsApp:s kompletta kryptering är tillgänglig när du och personerna du meddelar använder den senaste versionen av vår app. Många meddelande-appar krypterar bara meddelanden mellan dig och dem, men WhatsApp:s kompletta kryptering säkrar att bara du och personen du kommunicerar med kan läsa vad du skickat, och ingen där i mellan, inte ens WhatsApp. Detta är för att dina meddelanden är säkrade med ett lås, och endast mottagaren och du har den speciella nyckeln som behövs för att låsa upp och läsa dem. För extra skydd, har varje meddelande du skickar ett eget unikt lås och nyckel. Allt detta händer automatiskt: inget behov av att aktivera en inställning eller konfigurera speciella säkra chattar för att säkra dina meddelanden."

Användet själv bara whatsapp och tycker det är himla bra. Ingen större erfarenhet av Viber tyvärr.
    Det låter ju bra men jag undrar hur mycket den härjar runt i telefonens vanliga sms, adressböcker, foton etc? Får man upp förslag om "människor du kanske känner" om man använder whatsapp?
  • Panduro
    Tihi skrev 2017-06-18 19:32:09 följande:

Det låter ju bra men jag undrar hur mycket den härjar runt i telefonens vanliga sms, adressböcker, foton etc? Får man upp förslag om "människor du kanske känner" om man använder whatsapp?

Ja tyvärr verkar man få det, kollade nu. Man måste dock trycka sig fram till det, men då ser man alla man har i sin adressbok och kan skicka sms till dessa, utan att behöva adda och bli accepterad.

Vanliga sms och foton syns däremot inte.
  • Tihi
    Panduro skrev 2017-06-18 19:43:31 följande:
    Ja tyvärr verkar man få det, kollade nu. Man måste dock trycka sig fram till det, men då ser man alla man har i sin adressbok och kan skicka sms till dessa, utan att behöva adda och bli accepterad.
    Tack för att du kollade det. Då lutar det åt att återgå till viber iaf. Jag har aldrig testat facetime trots att jag alltid har haft iphone så det kanske är dags att prova den också.
  • Tihi
    Panduro skrev 2017-06-18 19:43:31 följande:
    Jag är världens segaste på att bestämma mig om vilken app jag ska ha och nu börjar vännerna bli lite småsura när vi inte kan prata sen flera veckor. Skäms Oskyldig

Vet du om man kan välja att inte ge tillgång till hela sin adressbok utan att man bara addar den man vill prata med på något vis?

Sen tänkte jag om man inte har facebook, som jag inte har, då borde whatsapp ju inte kunna hålla på att ge förslag på "folk du kanske känner"?

Jag har försökt googla men inte hittat hur mycket whatsapp röjer runt i ens telefon? Kan man stänga av så att den inte får tillgång till något förutom kontaktlistan och helst inte ens den utan att man själv lägger in de nummer man vill prata med? Och har whatsapp några offentliga kataloger som tydligen skype ska ha där allas kontaktinfo finns? Svåra val det här... Tungan ute

• Panduro
    Tihi skrev 2017-06-24 16:18:23 följande:

Jag är världens segaste på att bestämma mig om vilken app jag ska ha och nu börjar vännerna bli lite småsura när vi inte kan prata sen flera veckor.

Vet du om man kan välja att inte ge tillgång till hela sin adressbok utan att man bara addar den man vill prata med på något vis?

Sen tänkte jag om man inte har facebook, som jag inte har, då borde whatsapp ju inte kunna hålla på att ge förslag på "folk du kanske känner"?

Jag har försökt googla men inte hittat hur mycket whatsapp röjer runt i ens telefon? Kan man stänga av så att den inte får tillgång till något förutom kontaktlistan och helst inte ens den utan att man själv lägger in de nummer man vill prata med? Och har whatsapp några offentliga kataloger som tydligen skype ska ha där allas kontaktinfo finns? Svåra val det här...

Som jag förstår det när jag kikar runt på inställningarna så går det inte att stänga av tillgången till telefonens kontaktlista. Men däremot göra så att ingen annan än de du godkänner kan se när du varit online, och din profilbild. (Måste gå via inställningar först, ej en standarstandardinställning)

Whatsapp använder ju alltså ditt telefonnummer, så i praktiken gör det ju ingen skillnad för vilka som kan kontakta dig. De som har ditt telefonnummer är se som kommer att se att du har whatsapp, och de kan ju ändå kontakta dig via vanligt sms/samtal. Förstår vi varandra? :)

Nej, kommer inga förslag på folk du kanske känner, utan rätt och slätt från din kontaktlista i telefonen.

Vet tyvärr inte något om dessa offentliga kataloger.
  • Tihi
    Panduro skrev 2017-06-24 17:07:28 följande:
    Som jag förstår det när jag kikar runt på inställningarna så går det inte att stänga av tillgången till telefonens kontaktlista. Men däremot göra så att ingen annan än de du godkänner kan se när du varit online, och din profilbild. (Måste gå via inställningar först, ej en standarstandardinställning)

Whatsapp använder ju alltså ditt telefonnummer, så i praktiken gör det ju ingen skillnad för vilka som kan kontakta dig. De som har ditt telefonnummer är se som kommer att se att du har whatsapp, och de kan ju ändå kontakta dig via vanligt sms/samtal. Förstår vi varandra? :)

Nej, kommer inga förslag på folk du kanske känner, utan rätt och slätt från din kontaktlista i telefonen.
    Vet tyvärr inte något om dessa offentliga kataloger.
    Vad bra då vet jag det, tack. Jag funderar starkt på att återgå till Viber men att inte ge dom tillgång till min adressbok den här gången men jag kommer mig aldrig för att ladda ner någon app. Vet inte varför det tar emot så mycket plötsligt fast jag har använt appen i många år tills för några veckor sen. Obestämd
  • HansFinaFruga

E det helt omöjligt att använda vanlig app till sns och samtal?

• Tihi
    HansFinaFruga skrev 2017-06-26 22:01:04 följande:
    E det helt omöjligt att använda vanlig app till sns och samtal?
    Den som kommer med telefonen menar du? Absolut inte och jag föredrar att bara använda den men då jag har vänner utomlands som inte har iPhone (facetime och imessage) så är jag tvingad till någon gratis-app också till mitt stora förtret. 
  • HansFinaFruga
    Tihi skrev 2017-06-26 22:51:12 följande:

Den som kommer med telefonen menar du? Absolut inte och jag föredrar att bara använda den men då jag har vänner utomlands som inte har iPhone (facetime och imessage) så är jag tvingad till någon gratis-app också till mitt stora förtret. 

Ahaaaa... ja då förstår jag. Hoppas du hittar något bra. ????????
  • Tihi

Vad tror ni händer om man laddar ner en app från samma konto/ID på två olika telefoner? Tror ni att dom hålls isär eftersom att det är olika nummer eller tror ni att dom börjar skicka sms och samtal kors och tvärs? Har någon testat att ladda ner med samma konto på två olika enheter?

Svar på tråden WhatsApp, Viber eller Skype? Vilken funkar bäst?