• sigge1235

Skulle ni försöka få till ett ul??

Gravid i v.11 (10+5) och gjort VUL i v. 7 och v.9 (8+5 enl. fostrets längd) som såg bra ut med hjärtslag och på sista även mycket fosterrörelser. Har i lite mer än en veckas tid haft ont i ländryggen från och till men tror att det kan vara foglossning eller växtvärk. Har även haft mensvärkliknande värk i några dagar, den kommer och går. Vänner och bekanta säger att mensvärk-känslan är vanlig men jag är ändå lite oroad. Har inte haft någon blödning senaste veckorna men jag hade mens som vanligt vid bim (!!) plus mensvärk och nån vecka efter det några droppar blod. Men ändå hade ju fostret utvecklats bra efter detta.

Jag kan ev. få ul om jag vill men jag vill inte göra i onödan iom eventuella risker. Nästa bokade ul är om ca 2,5 vecka. Jag tänker att jag gärna vill veta nu att allt står rätt till, men gör det inte det så kan man ändå inte göra något åt det va? Man kan inte "rädda något" men ett snabbare ul ändå va?

Skulle ni bokat extra ul om ni var i min situation? 

• Svar på tråden Skulle ni försöka få till ett ul??
  • sigge1235

Just det, illamående har jag från och till men brösten har sjunkit ihop något - gör dock fortfarande ont. Det är mensvärken som oroar mest.

• Erizajo

Nej jag ser ingen anledning till varför du skulle göra det?? Värk är lixom vanlig när man är gravid... har du haft många MF innan eller? Om du inte störtblöder så är det bog lugnt!

• emc85

Det är helt normalt med mensvärk så länge det inte kommer blod, hade jag vid min friska graviditet. Är livmodern som växer. Illamående och ömma bröst är också bra tecken. Precis som du skriver så kan man tyvärr inte göra något för att rädda graviditeten så tidigt så känner du dig osäker till ytterligare ul så avvakta tills nästa. Jag hade också ont i ländryggen vid den veckan du är i, utvecklades till rejäl foglossningssmärta några veckor efteråt (hoppas du slipper det). Jag gjorde flera vul i början på min femte och äntligen friska graviditet, har nu en frisk bebis på 5 veckor. Den risk jag känner till med flera ul är väl att barnet kan bli vänsterhänt och det lär vi märka om några år.

• Bellaflugsmälla

Jag skulle nog vänta dessa 2 veckor som är kvar. Får du missfall innan, så märker du det, och det går inte att rädda det. Får du missfall så är det inte bara några droppar blod, så du märker om det är något fel. Man kan ha små blödningar, så försök att inte oroa dig så mycket!

Och om du känner att du VERKLIGEN inte kan vänta, så skulle jag boka en ny tid.

Men med tanke på att allt sett bra ut på ul efter blödningen, så tycker jag inte du ska vara orolig. En mindre blödning i början av en graviditet kan bero på att det befruktade ägget fäster sig i livmodern och är HELT normalt.

Sorry för luddigt och långt svar! lycka till, kram! :)

Svar på tråden Skulle ni försöka få till ett ul??