• sigge1235

Koppla av efter 12 v innan ul?

Det sägs ju att efter v.12 sjunker risken för missfall avsevärt. Men hur säker kan man vara på att allt är bra och börja ställa in sig på att det kan gå bra framöver om man inte gjort första ul-kontrollen? Hur tänkte ni?

Tänker lite också i syfte att berätta för andra. Väntar ni bara till efter v 12 eller väntar ni till efter första ul?

Jag gjorde vul i v 7 samt v 9 och allt såg bra ut. Fick inte nästa förrän slutet av v.14 men av olika anledningar skulle jag kanske vilja berätta för jobbet i v.13 - är det dumt att berätta innan ul tycker ni?

Tänker främst på risken för MA, missfall har jag haft innan och det märker man ju när man får. 

• Svar på tråden Koppla av efter 12 v innan ul?
  • Meriall

Risken för MA om det sett bra ut på vul i v9 är väldigt liten. I de flesta fall så kan MA upptäckts sent men fostret dött kring v6-7.

Jag hade nog berättat om jag var du. Det finns ju alltid en risk att det går fel men det kan lika gärna hända senare. Är du orolig för skador så ni måste avbryta så kanske ett nipt kan hjälpa? Det kan du ta redan nu.

• Snuttis2

NIPT är en förkortning av Non-Invasive Prenatal Testing. Vid NIPT tas ett blodprov från den gravida kvinnan. I blodet finns en liten mängd DNA (arvsmassa) från fostret och genom att analysera blodet kan man upptäcka om fostret har en anueploidi dvs. för många eller för få kopior av vissa kromosomer. Testet omfattar kromosom 13, 18, 21 och könskromosomerna X och Y. NIPT kan inte göras innan graviditetsvecka 11 (10 + 0).

• Snuttis2

Frågan är vad du är mest orolig för? Nipt är det säkraste testet för kromosomfel i tidig graviditet , men om det är MA du är orolig för så vet jag inte om testet gör särskilt stor skillnad?

Jag är själv gravid i v 33 och har förlorat två innan , vi gjorde kub för att jag ville ha det extra utltraljudet o få en indikation på om det fanns svårare kromosomfel. Efter kub så berättade vi för familj o närmsta vänner . Min chef fick veta runt v 15-16 men övriga kollegor, medarbetare o utomstående väntade vi med till efter kontrollen som vi fick ganska sent i v 20!

• Nykär15

Man får ju UL i samband med NIPT eftersom de måste se om det är en levande graviditet innan de tar blodprovet. 

Vi gjorde NIPT denna gången, så UL och blodprov v 10+1. Allt såg bra ut. Men för att kunna slappna av när vi kommit förbi v 12 så gjorde BM ett UL på inskrivningen i v 13. 

Detta för att vi hade ett MA som upptäcktes på KUB förra året. Då hade vi sett hjärtat slå v 7+3 och när vi skulle på KUB i v 12+6 visade det sig att liten hade somnat i v 12+2, så för mig är v 12 inte längre baserat med någon trygghet och personligen vågade jag inte berätta för utomstående förrän vi sett liten leva efter den veckan.... Risken minskar ju när man sett hjärtat slå tidigare, men sen kan ju allt hända när moderkakan ska ta över helt, är väl därför de säger v 12 som en gräns, har man klarat dit så är risken mindre då moderkakan klarade ta över. 

Så jag kände oro tills jag sett att det slog även senare. Nu har jag en doppler att lyssna på hjärtat med så jag kan lugna mig om jag blir orolig. 

• LFF

Jag hade väntat till nästa ul då om ni ändå snart har ett. Det handlar om en dryg vecka längre du måste vara tyst. Anledningen är att vårt MA (hade ett mf innan i samma vecka med samma symtombild så jag tror att även den dog samtidigt) upptäcktes på KUB-ul i v13 typ och liten hade dött i v9. 

Svar på tråden Koppla av efter 12 v innan ul?