• Anonym (Längtan)

Äggledarspolning privat Stockholm

Hej, jag undrar om någon vet ifall det går att göra en äggledarspolning/kontrastundersökning privat någonstans i Stockholm utan att de ställer massa frågor om hur länge man försökt etc. Är beredd att betala. 

Har försökt på två olika ställen, men de ville inte låta mig göra detta förrän jag försökt ett år och då enbart som sista steg i en fertilitetsutredning. 

Anledningen är att jag har misstänkt endometrios och är orolig att det sitter på äggledarna. Jag har försökt bli gravid i över sex månader, men ännu inte ett år. Kommer att vända mig till gyn för att göra en helt fertilitetsutredning till hösten, men det är ju så lång tid kvar och jag vill verkligen bara få detta kollat innan sommaren så att jag iaf kan släppa denna oro. Kanske är det ett helt onödigt ingrepp, men för mig känns det viktigt. 

• Svar på tråden Äggledarspolning privat Stockholm
  • Anonym (Längtan)

puff

• Anonym (Nyplussad IVF:are)

Det förstår jag att du vill! Jag spolade på privat mottagning förra sommaren för att jag misstänkte att ena äggledaren var blockerad, efter utomkveds på den andra. Så var också fallet :P Minns inte att de frågade hur länge vi försökt, men det kan de ha gjort men att jag inte minns det... Vi hade då försökt ett år, typ 8-9 månader sedan utomkvedshavandeskapet/X:et. Fast vi hade inte gjort nån utredning, eftersom det var mindre än ett år sen X:et.

Jag förstår att du vill göra det omgående, så kolla runt bland fler mottagningar och förklara och beskriv din stora oro och din misstänkta endometrios. Men om ingen  säger ja skulle jag faktiskt säga att du ska slappna av ett tag :) Det finns en anledning till att mottagningar inte tycker det är lönt att ta emot nån som faktiskt bara försökt ett halvår - den goda nyheten är att det inte är jättelänge :) Dessutom är det seriöst av en privat mottagning att inte bara ta emot dig hur som helst utan orsak, trots att du betalar pengar för det. Sjukt irriterande, jag vet ;) Men det beror med all säkerhet på att de inte tycker du har orsak att vara orolig än, och där får jag hålla med.

Om din endometrios bara är misstänkt än så länge, hur lång tid tar det att utreda om så är fallet? Jag skulle börja där och ta reda på hur det faktiskt förhåller sig. Stort lycka till! 

Svar på tråden Äggledarspolning privat Stockholm