Gravid utan fertilt sekret?
Hej
Jag har aldrig hittat det där fertila sekretet på mig. Mina flytningar är genomskinliga vattniga eller vita lite gryniga. Inget annat. Är det kört då, spermierna kommer inte fram? Försökt i snart 3 år.
Hej
Jag har aldrig hittat det där fertila sekretet på mig. Mina flytningar är genomskinliga vattniga eller vita lite gryniga. Inget annat. Är det kört då, spermierna kommer inte fram? Försökt i snart 3 år.
Av allt som kollas vid infertilitetsutredningar så är sekretet aldrig nåt av det. Det är helt enkelt inte en orsak till varför man inte blir gravid. Efter 3 år är det dags för en utredning och hjälp. Har du inte barn via landstinget och har du barn privat.
Brukar inte heller se/känna av detta sekret, inte heller den månaden jag blev gravid. Det tog 3 månader för oss. Sekretet kan finnas högre "upp" och i mindre mängden.
Jag hade sekret när jag var yngre, var så jag höll koll på när mensen skulle komma. Men sista 5 åren har jag haft väldigt sällan, flesta månader så jag inte märkt av det alls. Men räcker det är halt vid mynningen på livmodertappen. Det vattniga sekretet vid äl är med fertilt och lättsimmat för spermier, men det saknar de fickor som spermierna kan vänta i på ägget, därför har man oftast ÄL-sekret ett par dagar innan själva ägget släpper, så ligger spermierna i det och väntar. Men har man sex nära inpå att ägget släpper så funkar det ju fint ändå
Nu sist jag blev gravid hade jag inget synligt sekret alls. Men hade sex dagligen veckan inför och förbi ÄL.
Du behöver inte vänta 3 år för att få en utredning, man har rätt till en efter ett års försök i de flesta landsting om man är under 39 år. Jag tycker ni ska kontakta er klinik och be att få en utredning med tanke på hur länge ni försökt nu.
Vi har fått utredning (blodprov mig, spermaprov honom, ul äggstockar mig) men ej fått hjälp. Kanske om ett halvår.
Samma här. Inget sekret vid äl och ingen graviditet efter 5 års oskyddat sex och 1 år aktivt försökande. Ska lämna blodprov och spermieprov om ca en vecka. Vad händer sen?
Vi har fått utredning (blodprov mig, spermaprov honom, ul äggstockar mig) men ej fått hjälp. Kanske om ett halvår.
Det vita sekretet är också fertilt sekret. Det är inte bara äggvitan som är det.
Det vita sekretet är också fertilt sekret. Det är inte bara äggvitan som är det.
Nu är jag inte den som gärna spekulerar i orsaker, utan tänker att mig läkarna ändå vet bäst, men vill ändå dela med mig av min erfarenhet.
Jag hade heller aldrig något s.k fertilt sekret. Blev inte heller gravid och efter ett års försök sökte vi hjälp, och blev då diagnostiserade oförklarligt barnlösa. Ingen gång kollade de eller frågade nåt om sekretet så antar att det inte avses som en avgörande faktor i sammanhanget.
Vi bestämde oss för att i väntan på ivf-behandlingen prova med makesinsemination, och på tredje försöker fick vi äntligen vårt efterlängtade plus på stickan!
Nu kan ju detta bero på precis vad som helst, men min egen hemmaknåpade teori är att mitt sekret helt enkelt var för dåligt, och att spemierna fick det lättare när det via insemination placeras inne i livmodern istället för att behöva simma vägen upp själva.
Om du scrollar ner i denna länken (från linnekliniken) står lite om sekretkvalitet och hur det kan påverka. Så har lite på fötterna för min teori iaf, även om det verkar vara en inte så vanligt förekommande orsak till infertilitet www.linne.se/fragorsvar
Lycka till med eventuella kommande behandlingar!
Var har du fått hjälp och när gjorde ni proverna? Har ingen återkopplat till er om era resultat?
Varit inne på samma sak. Tycker det är synd landstinget nekar inseminering. Vill helst testa det innan något så stort som ivf.
Nu är jag inte den som gärna spekulerar i orsaker, utan tänker att mig läkarna ändå vet bäst, men vill ändå dela med mig av min erfarenhet.
Jag hade heller aldrig något s.k fertilt sekret. Blev inte heller gravid och efter ett års försök sökte vi hjälp, och blev då diagnostiserade oförklarligt barnlösa. Ingen gång kollade de eller frågade nåt om sekretet så antar att det inte avses som en avgörande faktor i sammanhanget.
Vi bestämde oss för att i väntan på ivf-behandlingen prova med makesinsemination, och på tredje försöker fick vi äntligen vårt efterlängtade plus på stickan!
Nu kan ju detta bero på precis vad som helst, men min egen hemmaknåpade teori är att mitt sekret helt enkelt var för dåligt, och att spemierna fick det lättare när det via insemination placeras inne i livmodern istället för att behöva simma vägen upp själva.
Om du scrollar ner i denna länken (från linnekliniken) står lite om sekretkvalitet och hur det kan påverka. Så har lite på fötterna för min teori iaf, även om det verkar vara en inte så vanligt förekommande orsak till infertilitet www.linne.se/fragorsvar
Lycka till med eventuella kommande behandlingar!