• Anonym (förvirrad)

Kan någon förklara snälla

Hej

Jag har enligt olika uträkningar fått olika svar på vilken vecka jag är i. 
    Min sista mens första dag var 18april, min cykel är väldigt varierande men enligt periodtracker så är genomsnittet 36 dagar. Mensens längd är 5-7 dagar.

Så, enligt BM, FL och ett par appar så är jag i v8 (7+0)
    Enligt periodtracker och babyhjalp.se så är jag i v6 (5+6)

Befruktning skedde enligt periodtracker den 10/5, 16 dagar efter mensens sista dag.
    Mensen skulle ha kommit nu den 23/5, men uteblev och jag har gjort ett positivt test. Alltså 2 veckor sen om man räknar på 36 dagars cykel.

Det är alltså 50 dagar, 7 veckor, sen min sista mens första dag.

Vilken vecka är jag i??? Det är ju ändå lite skillnad på v8 och v6

• Svar på tråden Kan någon förklara snälla
  • Carambolan

Omöjligt att säga om du inte vet när i cykeln du har ägglossning. Det kan ju vara på dag 12 eller dag 20 likagärna. Bra att BM räknar på det längst möjliga datumet så att du inte riskerar att gå för långt över tiden. På RUL kommer du säkert få ett mer exakt datum.

• Anonym (förvirrad)
    Carambolan skrev 2017-06-06 17:24:31 följande:

Omöjligt att säga om du inte vet när i cykeln du har ägglossning. Det kan ju vara på dag 12 eller dag 20 likagärna. Bra att BM räknar på det längst möjliga datumet så att du inte riskerar att gå för långt över tiden. På RUL kommer du säkert få ett mer exakt datum.

fast på de flesta uträknare så räknar man ju oavsett ifrån mensens första dag, det samma gör ju BM, vilket skulle vara 7 veckor sen, inte 5 veckor och 6 dagar :) det är det jag inte förstår :O 
  • Anonym (K)

Sen är det inte så stor skillnad som det låter när du säger v 6 och v 8. Det skiljer ju bara 8 dagar mellan v 5+6 och v 7+0. Imorgon är du i v 6+0 eller v 7+1, alltså v 7 eller v 8. Då låter skillnaden inte lika stor. Gå på bf som BM räknat ut och så får du ett mer exakt datum på rul (eller kub om du gör det). Tänk då på att bf kan bli flyttat +/- 2 veckor vid rul utan att det är något konstigt, bara helt normalt.

• Carambolan
    Anonym (förvirrad) skrev 2017-06-06 17:29:27 följande:

fast på de flesta uträknare så räknar man ju oavsett ifrån mensens första dag, det samma gör ju BM, vilket skulle vara 7 veckor sen, inte 5 veckor och 6 dagar :) det är det jag inte förstår :O 

Ja men så räknar man ju bara för att de flesta vet när de sist hade mens men inte när de sist hade ägglossning Antar att periodtracker på ett annorlunda sätt tar hänsyn till att din menscykel är längre än normalt.
  • Norris

Man kan bara räkna feån mensens första dag om man har regelbunden mens. Annars räknar man från ägglossning (om man vet när den var). Vet man inte det får man helt enkelt gissa och vänta tills man har fått göra ett ultraljud.
    Om jag skulle ha räknat från mensens första dag så skulle jag ha varit i vecka 22, men är faktiskt bara i vecka 10.

Svar på tråden Kan någon förklara snälla