• Qofe

KUB i vecka 13

Är det inte sent att göra KUB i vecka 13?! Om det mot all förmodan skulle visa dåligt resultat och man ska får göra Nipt? Börjar bli nervös som tusan. Tänk om de räknat fel på vårt BF. Att jag är längre gången än vad jag är... Har PCO och därför inte koll när Liten blev till.

• Svar på tråden KUB i vecka 13
  • Carambolan

Det måste göras mellan vecka 11-14 så 13 är inte sent. Nipt kan man göra senare även om det också oftast görs i vecka 13.

• EpicNurse

12+3(-4) är det optimala för mätningarnas skull!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Qofe

Okej. Då får man hoppas att de har tid om resultatet skulle vara dåligt Hur sent in i graviditeten kan man göra Nipt?

• Tino
    Qofe skrev 2017-06-04 21:53:23 följande:

Är det inte sent att göra KUB i vecka 13?! Om det mot all förmodan skulle visa dåligt resultat och man ska får göra Nipt? Börjar bli nervös som tusan. Tänk om de räknat fel på vårt BF. Att jag är längre gången än vad jag är... Har PCO och därför inte koll när Liten blev till.

Jag har läst att NIPT är säkrare än KUB, alltså ger mer tillförlitligt resultat men att man ändå kan behöva komplettera med fostervattensprov eller moderkaksprov. I mitt landsting erbjuds ingen NIPT utan då får man betala själv. Visar KUB avikande blir det fvp eller mkp. Har ni tänkt på att betala för NIPT innan KUB? Kanske kan vara en idé om ni har de pengarna. Jag ska för övrigt också göra KUB i v 13. :)
  • Nykär15
    Carambolan skrev 2017-06-04 22:02:28 följande:

Det måste göras mellan vecka 11-14 så 13 är inte sent. Nipt kan man göra senare även om det också oftast görs i vecka 13.

NIPT kan man göra från 10+0, det gjorde vi, man kan alltså få svar innan man ens brukar göra KUB, skönt om det visar sig vara något fel. Vi fick svar på 11+5 att allt såg ok ut (tog det utökade)

Jag hade KUB bokat 12+6 sist, så det är inte för sent TS. Bättre senare än tidigare under den tidsintervall som anges, svårare mäta på ett mindre foster.

• Mymlan1986

När vi var på KUB, tror det var i v 13 så sa BM att vi var ute i sista stunden och att det inte var säkert att de skulle kunnat genomföra den om vi kommit dagen efter. Troligtvis hade de räknat fel på BF några dagar? Men försök få en tid asap så går det säkert :)

• Qofe
    Tino skrev 2017-06-05 06:56:16 följande:
    Jag har läst att NIPT är säkrare än KUB, alltså ger mer tillförlitligt resultat men att man ändå kan behöva komplettera med fostervattensprov eller moderkaksprov. I mitt landsting erbjuds ingen NIPT utan då får man betala själv. Visar KUB avikande blir det fvp eller mkp. Har ni tänkt på att betala för NIPT innan KUB? Kanske kan vara en idé om ni har de pengarna. Jag ska för övrigt också göra KUB i v 13. :)
    Vi får Nipt om KUB visar dåliga resultat.
  • Tino
    Qofe skrev 2017-06-05 10:27:26 följande:

Vi får Nipt om KUB visar dåliga resultat.

Ååå vad dumt att det verkar vara så olika i olika landsting. Här verkar se vara massa år efter när det gäller det mesta. Här finns inte ens NIPT att ta privat utan man får åka 3 timmar till någon större stad. Vi har ifs bestämt att vi inte ska göra NIPT privat men hade möjligheten funnits hade vi kanske gjort det.
  • Nykär15
    Mymlan1986 skrev 2017-06-05 09:41:57 följande:

När vi var på KUB, tror det var i v 13 så sa BM att vi var ute i sista stunden och att det inte var säkert att de skulle kunnat genomföra den om vi kommit dagen efter. Troligtvis hade de räknat fel på BF några dagar? Men försök få en tid asap så går det säkert :)

Var du 13+ menar du isf? Då är det sent, men om du befinner dig i v 13 alltså på p12+ någonting så är det eg optimalt för mätningarna.
Svar på tråden KUB i vecka 13