• emsja

Kämpar med BMI inför ivf...

Hej alla.

Jag och min sambo har för ett par veckor sedan fått reda på att vi kommer att få remiss skickat till RMC i Malmö gör ivf efter att ha försökt i lite över 1,5 år.

Jag har dock förra veckan fått reda på av min gynekolog att jag ligger för högt i BMI för att få ivf i Malmö (mitt BMI är ca 33)

Jag har på något sätt funderar över och varit rädd för att få detta beskedet innan men inte tänkt så långt.. Jag har väldigt lätt att gå upp i vikt när jag inte mår bra och har det senaste året gått upp lite över 10kg..

Jag vill bli gravid mer än något annat, ändå hittar jag inte ork att försöka gå ner i vikt? Någon mer som känner som jag? Jag känner mig hemsk som inte finner ivf som motivation nog att ta tag i kost och träning på riktigt! Jag hittar verkligen ingen ork..

• Svar på tråden Kämpar med BMI inför ivf...
  • Storstadsråttan

Jag är i samma situation då min sköldkörtel har fått mig att öka i vikt. Men jag ska göra en äggdonation i mitten av augusti, så jag är motiverad att gå ned ungefär tio kilo tills dess.

Vad jag gör för att lyckas är att avskärma mig lite ifrån omvärlden och med hjälp av mitt aktivitetsarmband ifrån Fitbit som mäter mina steg, km puls etc hela tiden följa min viktnedgång.

Mitt BMI är 33.4 just nu (jag går ned ca 1 kg i veckan) och jag kommer i tid till överföringen att ligga på 29.

29 är ju inte optimalt det heller men det är där jag kommer att hamna.
    Jag går ungefär 13 km varje dag och äter sunt. Alla vitaminer, tillskott, smoothies, bra mat lagad ifrån grunden i kombination med motionen gör ju att jag får bättre förutsättningar. Idag gick jag mina km trots att det var ruggigt ute och hade regnat.

Jag är lite allt eller inget. Jag kan sluta samma dag med socker, godis, fika när jag bestämmer mig. Och så för jag en journal över vilken vikt jag ska uppnå varje vecka så jag inte kommer utanför mina mål.

Om inte första äggdonationsförsöket lyckas kommer jag att ha gått ned ändå mer till försök nummer 2.

Det är bara så värt det. Du kommer ju ha något att se fram emot om du tar tag i din vikt och hälsa.

Lycka till!

• UndrandeSökare

Ibland kan det vara lättare att gå ner i vikt i grupp. Kolla upp om t ex Viktväktarna eller dyl finns där du bor.

• Havsro

Hej,

Vi är nästan i samma situation, jag har ett BMI på 31,7 och fick precis ett brev från RMC i Malmö att remissen från Hbg är kommen och att vi kommer få en tid i Malmö inom vårdgarantin. Men det stod också att jag måste ha gått ner några kilo till tills dess. Min läkaren i Hbg varna mig att remissen kunde bara vända pågrund av mitt BMI så just nu är jag överlycklig att vi i allafall har en chans. En fot in typ ( :.

Panik fick jag och ringde min kille och böla som bara den. Jag visste ju detta innna och kämpat med vikten ett tag nu men även om jag är jätte motiverad och att jag måste gå ner för att få hjälp så stressar detta mig så det låser sig och mat/motion går inte alls bra.

Allt bara snurra, hur ska jag lyckas detta på 1-3 månader utan att gå under. För svälta mig är inget alternativ, hade bulemi och anerexia i tonårsåldern och vet hur lätt det är och trigga i gång den skiten....

Kramar

• Gladis84
    Havsro skrev 2017-06-29 15:39:00 följande:

Hej,

Vi är nästan i samma situation, jag har ett BMI på 31,7 och fick precis ett brev från RMC i Malmö att remissen från Hbg är kommen och att vi kommer få en tid i Malmö inom vårdgarantin. Men det stod också att jag måste ha gått ner några kilo till tills dess. Min läkaren i Hbg varna mig att remissen kunde bara vända pågrund av mitt BMI så just nu är jag överlycklig att vi i allafall har en chans. En fot in typ ( :.

Panik fick jag och ringde min kille och böla som bara den. Jag visste ju detta innna och kämpat med vikten ett tag nu men även om jag är jätte motiverad och att jag måste gå ner för att få hjälp så stressar detta mig så det låser sig och mat/motion går inte alls bra.

Allt bara snurra, hur ska jag lyckas detta på 1-3 månader utan att gå under. För svälta mig är inget alternativ, hade bulemi och anerexia i tonårsåldern och vet hur lätt det är och trigga i gång den skiten....

Kramar

Hej, det var ett tag sedan du skrev och jag undrar hur det gått för dig? <3 Vi skall göra ivf (äggutplock i januari), har högt BMI och hade panik när kallelsen kom 3 månader ?för tidigt?. Pratade med Sahlgrenska efter semestern och fick då veta att vi skulle få tid i december (efter att ha väntat sedan -april). Helt plötsligt dimper ett brev från dem den 27/9 om en tid den 23/10... paniken!! Som tur är har Göteborg högre BMI-gräns (35), och jag hann precis med nöd och näppe hamna på dem gränsen lagom till det datumet. Har också haft ätstörningar i form av bulimi och ortorexi, så det lilla aset satt och flämtade glatt på min axel i hopp om att ta till mina sjuka metoder. Jag hann gå ner 6 kg på dom veckorna från att brevet kom till oss fram till den 23:e, och hamnade precis på gränsen som sagt, till mina 179cm.

Kände så för dig när jag läste din text. Hög igenkänning!
  • Bli3ifamiljen

Jag kämpar också med övervikt. Sen jag anmälde mig till ivf i slutet av januari har jag gått ner 11kg. Vi håller precis på med vår andra ivf. Den största ändringen jag gjort är att sluta äta gluten. Jag avstår inte helt, men ingen pasta eller bröd samt att jag läser innehållsförteckningar. Allt glutenfritt är inte bra för kroppen. Ofta innehåller det en massa tillsatser. Bmi har minskat från 33,5 till 28,8

• Ida3434

Sanslöst hur de kan vikthetsa på detta sätt. Precis som att barnlöshet inte är tillräckligt jobbigt. 

Kan rekommendera att gå med i den slutna facebookgruppen plus size mommy memoirs. Där finns mammor i alla möjliga former som visar att det går att bli gravid trots kraftig övervikt och ha en hälsosam graviditet.

• Hormonkarusellen

Här kommer en kram från en med motsatt problem. Fick precis veta att jag väger ett kilo för lite - ett ynka kilo?! Och det betyder att jag ska upp i vikt och försöka igen till i vår, först då kan vi få remiss och ivf i höst. Problemet är bara att jah verkar tappa vikt när jag är nere. Tycker jag äter mer än vanligt, men vikten går åt fel håll. Får sån panik att jag inte kan klara en så enkel sak som att gå upp ett kilo - men jag är så ledsen över att min vikt förstörde hela ivf-resan, så motivationen går inte över sorgen, jag tappar vikt ändå.. och när jag är ledsen vill jag ut och springa eller gå - vilket gör att jag känner mig hemskt som förstör mina chanser, eller struntar i det och ligger hemma och mår ännu sämre för att sorgen kryper ännu djupare då. Snacka om dålig spiral!

förstår att det måste vara otroligt svårt att gå ner, när man är ledsen letar man ju sätt att döva sorgen. Oavsett hur man gör det.

På något sätt kommer vi att klara detta!

Kram

Svar på tråden Kämpar med BMI inför ivf...