TV var dag på fritids
Hej,
Min 9-åring är på fritids 5 dagar i veckan och mer ofta än inte när jag hämtar henne sitter barnen tillsammans och tittar på TV.
Är personalen på vårt fritids ovanligt slöa eller är detta ett nationellt fenomen?
Hej,
Min 9-åring är på fritids 5 dagar i veckan och mer ofta än inte när jag hämtar henne sitter barnen tillsammans och tittar på TV.
Är personalen på vårt fritids ovanligt slöa eller är detta ett nationellt fenomen?
Vad gör personalen då? När barnen glor på tv? Låter slött ja.
Vad exakt är det de tittar på?
Det finns ju program som Lilla Aktuellt som ändå skulle kunna räknas som okej, men 5 dagar i veckan låter ändå mycket.
Här är tvn på när vi lämnar på morgonen vid 6.30, och ibland någon eftermiddag, särskilt fredagar, och det är ok tycker jag. Låter väldigt mycket att det är 5 dagar i veckan.
Vilken tid hämtar du?
Skulle sagt ifrån. På yngsta förskola hämtade jag ofta runt 13.30 förut och få sätt de ofta vid tv. Alltså barn på 1-3 år. Detta så jag till om.
På äldsta sonens fritids sen de på film på fredagar. Tycker det räcker men är så trött på att flera avd använder plattan o tv som barnvakt.
Personalen står antingen och pratar med varandra, tittar i papper och städar etc, eller interagerar med barnen. Ungefär 33% på varje aktivitet skulle jag säga.
Jag hämtar oftast halv sex men de tittar även på TV när jag hämtar halv fem.
Vad exakt är det de tittar på?
Fråga dem varför de tittar på tv varje dag.Orsaken kan vara för stora grupper och lite personal.Isåfall klaga hos kommunen.
Fråga dem varför de tittar på tv varje dag.Orsaken kan vara för stora grupper och lite personal.Isåfall klaga hos kommunen.
På äldsta sonens fritids sen de på film på fredagar. Tycker det räcker men är så trött på att flera avd använder plattan o tv som barnvakt.
När dottern gick på sommarfritids tittade de på Sommarlov på TV på morgnarna, men annars har jag aldrig hört att de skulle tittat på TV på fritids. Förutom någon fredagsfilm ibland.
Ställ frågan vad det pedagogiska syftet är! Fritids ska ju vara ett komplement till hemmet.
Händer sällan här.
Vet att de har tittat på julkalendern något år, långt ifrån alla år.
Någon fredag eftermiddag har det startats en DVD, under vinterhalvåret. Kanske 1 gång i månaden, max 5 ggr/år.
På vårt fritids ser de julkalendern varje morgon i december (ca 15 min), de barn som är där före skolan. På sommarlovet ser de Sommarlov varje morgon (ca 1 timme). Utöver det kan det bli en DVD-film när det regnar och är väldigt få barn.
Det hade jag inte gillat alls.
Tycker helt klart att de kan göra annat än kolla på film på fritids. Kan iofs tycka att det är en OK lösning för att skapa lugn i en krissituation, om t.ex. halva personalstyrkan är hemma sjuk eller iväg på ett oplanerat akut möte eller så (bättre att de tittar på TV än slåss) men inte som vardagsmat.
Det kan också vara ok när det är något mer eller mindre "allmänbildade" som fritidsbarnen kanske missar annars, som julkalendern eller sommarlovsmorgon. Eller om man ser en filmsnutt som upptakt på ett tema man ska ha sedan (typ en film om kojbygge innan man själv ska ut och bygga)
Jag tycker inte tv hör hemma på fritids och förskola. Fast jag hade nog inte brytt mig om var 17.30 och barnet varit igång hela dagen. Men om du säger att det förekommer tidigare också känns det lite mycket!