Bästa kattsanden och fodret???
I juli får vi hem vår 12-veckor gamla kattunge och har köpt hem allt utom sand och fode. Vi vill ge den den bästa maten och undrar vilken ni rekommenderar ur näringssynpunkt? Vilken kattsand håller måttet?
I juli får vi hem vår 12-veckor gamla kattunge och har köpt hem allt utom sand och fode. Vi vill ge den den bästa maten och undrar vilken ni rekommenderar ur näringssynpunkt? Vilken kattsand håller måttet?
Kattsand beror mer på vad ni och katten gillar, jag föredrar kristaller eftersom man då inte behöver ta hand om några stingkande kissklumpar, dock är den vass och min katt sprätter gärna sin sand lver hela badrummet.
Med foder ska man se till stt deg är så lite spannmål som möjligt, det är bara en billig utfyllnad som är dålig för katten. Jag föredrar blötmat till min katt så att hob får i sig vätska, katter dricker inte så mycket. Jag komplementerar dock med torrfoder ibland.
Samma här är också lite vad katten gillar, visa märken funkar superbra och vissa inte, man får testa sig fram
Alla katter föredrar olika. Min katt föredrar klumpbildande sand eftersom denna inte fastnar så lätt i pälsen på honom. Som kattunge fick han samma foder som uppfödaren skickade med (Royal Canine). Numera får han lite torrfoder på dagen och blötmat morgon och kväll. Då han har lång päls, är kastrerad och innekatt får han ett foder från dr hill's som är anpassat för det. Titta på vad katten har för behov och vad den gillar för något. T ex har katten kort/lång päls, aktiv/lat, speciell ras, kastrerad? Jag tycker det är skönt att handla kattmat på nätet, t ex Vetzoo. Då kan jag i lugn och ro läsa på vad som finns i maten. Katter är rena köttätare så så lite spannmål som möjligt. De behöver liksom inte pasta eller grönsaker :D
Lycka till med kattungen!
Tack snälla ni!. har kollat en del idag och kommer köpa ett foder avsett för åldern och även blötfoder för vätskans skull. Det får kosta vad det vill. Riktigt bra foder kommer det bli i alla fall.
Det vanligaste med kattsand är att man köper det som uppfödaren har använt då katten är van vid det.
Jag har en klumpbildande kattsand av naturligt träfiber (Cat's best Öko plus). Den dammar inte och kan till och med spolas ner i toaletten om man nu skulle vilja det. Det är billigt och dessutom bra för min katts känsliga luftvägar. Nackdelen är att det kan spridas runt lite i huset om katten sprätter mycket men det går att lösa med hjälp av en "dörrmatta" eller viss typ av kattlåda, exempelvis en med lucka. Kolla med den du köper katten av vilken sand katten har nu så kan du byta senare. I början är det bra om allt är så likt det var hos uppfödaren som möjligt.
Angående foder har jag endast torrfoder (med minimalt med spannmål i) mesta dels under året (Orijen). Torrfodret har katten tillgång till dygnet runt och äter när den är hungrig. På sommaren eller när det är varmt ger jag också lite blötmat på morgonen för att katten ska få i sig extra vätska. Även med maten är det bra att ge likadan mat som uppfödaren har gett. Katten kan annars bli dålig i magen och kräkas eller få diarré. Ny sorts mat får man ofta introducera successivt och långsamt för att kattens mage ska hinna anpassa sig.
Hoppas det går bra med kissen!