• Anakim

Okej att sova på jobbet?

Hej!

Vill börja med att berätta att jag naturligtvis inte tycker det är okej att sova på jobbet, om det inte har godkänts från närmaste arbetsledare/chef etc.

Men min jobbsituation gör att jag ibland inte kan låta bli att leka med tanken.

Jobbar ibland vaken natt som personlig assistent och får också givetvis betalt för vaken natt. Passen håller på mellan 19-09. Det är enbart en brukare jag ska hålla koll på. Denna brukare brukar sova mellan 22-07 och gör också det i 99 % av fallen. Under nätterna, när brukaren sover, händer absolut ingenting. Jag har inga uppgifter som skall göras. Mitt enda jobb är att finnas till hands IFALL brukaren behöver mig. Vilket hen i 99 % av fallen (= så gott som aldrig) behöver! Mina nätter spenderar jag med att chilla i soffan med TV/böcker/spel etc.

Jag skulle därför, rent teoretiskt, kunna sova under den tiden, och ingen skulle märka något. Brukaren behöver ju som sagt aldrig hjälp och den där 1 % natten hen behöver hjälp, så märker man det genom att brukaren sover oroligt och vaknar hela tiden. Har hänt 1 gång på ett år...

Så, vad tycker ni mina kära familjelivare? Med dessa eller liknande villkor, är det okej att sova på sitt jobb?

(Huruvida min brukare verkligen behöver timmar för aktiv assistans på natten eller inte är en annan fråga)

• Svar på tråden Okej att sova på jobbet?
  • Carambolan

Har din brukare ett sådant sjukdomstillstånd att det finns risk (om än liten) för att något allvarligt inträffar i sömnen, eller är det värsta som kan hända att hen blir sur för att hen får ropa och skrika på dig tills du vaknar?

Personligen hade jag nog inte haft moral att sova på jobbet. Däremot hade jag kanske använt tiden till nåt vettigare, typ en distansutbildning.

• Anonym (ev)

Nej man kan inte sova på jobbet. Ni har en överenskommelse och du får lön.

• Anakim

Hen har iofs epilepsi som ger kramper eller anfall ca 1 gång var 3e månad. Men inga av dessa kramper har behövt Stesolidinjektion mer än ca vart 10e år. Så visst, det finns en mikroskopisk risk, ca 0,002 % eller 2:100 000.

Risken att få ett epileptisk anfall någon gång under sin livstid för var och en här i Sverige är ca 1000 gånger högre..

• Anonym (ev)

Du skulle aldrig få betalt som assistent om det inte fanns ett behov. Kommunen är restriktiv med assistanstimmar och det blir svårare att få.
    Självklart sover man inte på arbetet.

• John22

Absolut inte. Du har betalt för att just vara vaken och redo. Att du ens tänker tanken är förkastligt.

• Anakim

Vill påminna folk om att det är en rent teoretisk frågeställning, och ni behöver därför inte förolämpa mig direkt.

Dessutom, jag har aldrig sovit på jobbet och skulle heller aldrig göra, eftersom jag har väldigt hög moral. Har exempelvis tagit mig igenom en 75 timmars arbetsvecka (praktik, studier, kvällsjour med skola samt kvälls- och nattarbete) trots förkylning med hjälp av alvedon och massa saft. Noteras att jag tog alla behövliga insatser för att minimera risken för smitta och ingen i min närhet blev förkylda.

Men det betyder inte att det inte fortfarande är intressant och veta vad folk tycker :)

• Anonym (???)

Finns det risk för fara för brukaren på natten och det är därför du måste vara vaken?

• Anonym (ev)
    Anakim skrev 2017-05-31 09:25:51 följande:

Vill påminna folk om att det är en rent teoretisk frågeställning, och ni behöver därför inte förolämpa mig direkt.

Dessutom, jag har aldrig sovit på jobbet och skulle heller aldrig göra, eftersom jag har väldigt hög moral. Har exempelvis tagit mig igenom en 75 timmars arbetsvecka (praktik, studier, kvällsjour med skola samt kvälls- och nattarbete) trots förkylning med hjälp av alvedon och massa saft. Noteras att jag tog alla behövliga insatser för att minimera risken för smitta och ingen i min närhet blev förkylda.

Men det betyder inte att det inte fortfarande är intressant och veta vad folk tycker :)

ser inga förolämpningar i tråden
  • Anakim
    John22 skrev 2017-05-31 09:12:24 följande:

Att du ens tänker tanken är förkastligt.

= Jag skulle vara en dålig människa
    Anonym (ev) skrev 2017-05-31 09:36:38 följande:

• John22
    Anakim skrev 2017-05-31 09:49:07 följande:
    = Jag skulle vara en dålig människa
    Anonym (ev) skrev 2017-05-31 09:36:38 följande:

Du ser en person sparka på en hundvalp på stan. Du säger "det där var dåligt gjort".

Har du förolämpat personen ifråga? Givetvis inte, så sluta spela offer.
  • absalon

Vår arbetsgivare ger oss medvetet kontorsstolar, som knarrar så kraftigt att det är komplett omöjligt att sova på jobbet. Ett klart arbetsmiljöproblem!
    Har nu vänt mig till företagshälsan, och krävt nya, ljudlösa stolar, som inte stör vår kollektiva slummer på arbetstid. Arbetsgivaren borde inse att sömn på kontorstid, ger desto piggare personal resten av dygnet och därmed förhöjd livskvalitet för nästan samtliga berörda parter.
    Nu väntar vi bara på fackets juridiska och  moraliska stöd, vilket verkar svårt att utverka. Facket är härvidlag  fortfarande lite gammaldags .

• Anonym (Sover på jobbet)

Jag sover på jobbet, med arbetsgivarens goda minne

Men nu handlade det om dig. Jag tänker ju, hur håller du dig vaken öht? Du jobbar 14 timmar, jobbar du flera nätter på rak? 
    Sitter du i en soffa när du läser, ser på TV? Är du i samma rum som brukaren?

• Anakim
    Anonym (Sover på jobbet) skrev 2017-05-31 12:59:27 följande:

Jag sover på jobbet, med arbetsgivarens goda minne

Men nu handlade det om dig. Jag tänker ju, hur håller du dig vaken öht? Du jobbar 14 timmar, jobbar du flera nätter på rak? 

Sitter du i en soffa när du läser, ser på TV? Är du i samma rum som brukaren?

Bara 14 timmar är faktiskt inte så farligt. Det kan jag jobba flera nätter i rad utan problem under sommaren. Vad som är jobbigt är när man haft praktik 08-16 och sen jobbar 17-09. Då är man sammanlagt vaken (med pendling och allt) 28 timmar i sträck. Som tur är händer det bara 1-2 gånger i månaden under terminstid.

Men för att hålla mig vaken brukar jag göra saker som jag tycker är väldigt roligt och som innebär aktiv skärmtid framåt småtimmarna --> tex spela. Läsa och TV håller jag till högst klockan 02. Jag är inte i samma rum som brukaren. Hade varit svårt att göra någonting i överhuvudtaget då eftersom lampan är släckt x)
  • Bibbidi

Om någon kommer på dig kommer du ju få sparken, och iom inga referenser till nästa jobb så det är dumt att ta den chansen även om det kan vara lockande. 

• Jasmin Karlsson

Nej det är inte ok. Om din arbetsgivare vill att du ska vara vaken och "på vakt" och betalar dig för det så ska du göra så. Oavsett om det var för att sitta och vakta en blomma. Ni har en överrenskommelse så det ska man följa.

• Anonym (Sover på jobbet)
    Anakim skrev 2017-05-31 13:36:20 följande:
    Bara 14 timmar är faktiskt inte så farligt. Det kan jag jobba flera nätter i rad utan problem under sommaren. Vad som är jobbigt är när man haft praktik 08-16 och sen jobbar 17-09. Då är man sammanlagt vaken (med pendling och allt) 28 timmar i sträck. Som tur är händer det bara 1-2 gånger i månaden under terminstid.

Men för att hålla mig vaken brukar jag göra saker som jag tycker är väldigt roligt och som innebär aktiv skärmtid framåt småtimmarna --> tex spela. Läsa och TV håller jag till högst klockan 02. Jag är inte i samma rum som brukaren. Hade varit svårt att göra någonting i överhuvudtaget då eftersom lampan är släckt x)
    Men dåså, då tycker jag det är way to much värre när du är vaken 28 timmar i sträck än att slumra en kortis på jobbet. Vaken så länge utan sömn och du är ju lika påverkad som att du druckit sprit och haft 1 promille. 
  • Anonym (E)

Inte okej!

Du får betalt av din arbetsgivare för att finnas tillgänglig för brukaren.

• absalon

På många arbetsplatser flyter verksamheten mycket bättre, om somliga anställda tillbringar arbetsdagen sovande. Alla arbetsgivare förstår tyvärr inte detta.
    Sådan personal - inklusive chefer -, som stör sina kollegor och fattar felaktiga beslut för egen del,bör med avsevärd fördel sova på jobbet.
    Inaktivitet är understundom en utmärkt metod att öka somligas effektivitet på en arbetsplats.
    En särskild personalgrupp är därvidlag kategorin "hög intelligens kombinerad med uselt omdöme. Slika figurer genomför tokiga saker på ett intelligent sätt. Vi är väl alla överens om att sådana personer bör tillbringa sin arbetstid sovande.

Svar på tråden Okej att sova på jobbet?