Okej att sova på jobbet?
Hej!
Vill börja med att berätta att jag naturligtvis inte tycker det är okej att sova på jobbet, om det inte har godkänts från närmaste arbetsledare/chef etc.
Men min jobbsituation gör att jag ibland inte kan låta bli att leka med tanken.
Jobbar ibland vaken natt som personlig assistent och får också givetvis betalt för vaken natt. Passen håller på mellan 19-09. Det är enbart en brukare jag ska hålla koll på. Denna brukare brukar sova mellan 22-07 och gör också det i 99 % av fallen. Under nätterna, när brukaren sover, händer absolut ingenting. Jag har inga uppgifter som skall göras. Mitt enda jobb är att finnas till hands IFALL brukaren behöver mig. Vilket hen i 99 % av fallen (= så gott som aldrig) behöver! Mina nätter spenderar jag med att chilla i soffan med TV/böcker/spel etc.
Jag skulle därför, rent teoretiskt, kunna sova under den tiden, och ingen skulle märka något. Brukaren behöver ju som sagt aldrig hjälp och den där 1 % natten hen behöver hjälp, så märker man det genom att brukaren sover oroligt och vaknar hela tiden. Har hänt 1 gång på ett år...
Så, vad tycker ni mina kära familjelivare? Med dessa eller liknande villkor, är det okej att sova på sitt jobb?
(Huruvida min brukare verkligen behöver timmar för aktiv assistans på natten eller inte är en annan fråga)