• Anonym (Fabulous)

Har du någonsin sett en klot/kulblixt?

Jag undrar hur många som har sett detta fenomen samt vilken färg ni då sett. Jag såg något när jag var yngre som jag tror kan ha varit detta, men är då inte helt säker.

Svävande, lysande och någorlunda rund brukar dom väl vara, och kan variera i storlek. Går ju inte att vara 100 % säker på ifall det var en sådan man såg, men om möjligheten finns, säg då JA här i tråden! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-30 09:44
    Kom på att alla inte svävar nu när jag såg första kommentaren, en del rör sig längs med ledande föremål. My bad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du någonsin sett en klot/kulblixt?
  • sextiotalist

Inte jag, men min mamma har sett flera gånger, klot som rörde sig kring (dåliga) elledningar i sommarhuset.

• Anonym (Fabulous)
    sextiotalist skrev 2017-05-30 09:42:13 följande:
    Inte jag, men min mamma har sett flera gånger, klot som rörde sig kring (dåliga) elledningar i sommarhuset.
    Coolt! Låter lite smått farligt dock ;) Har hon sagt vilken färg de oftast hade?
  • sextiotalist
    Anonym (Fabulous) skrev 2017-05-30 09:45:07 följande:
    Coolt! Låter lite smått farligt dock ;) Har hon sagt vilken färg de oftast hade?
    Nej, men jag ska fråga henne vid tillfälle
  • Påven Johanna II

Ja, en sådan slog ner i min väska när jag var ung. Den kom in längs med verandataket, gick ner längs med väggen och slog som sagt ner i min väska. Vilken färg det inträffade hade har jag inget som helst minne av.

• John22

Nej, och jag gissar att merparten av alla som tror sig ha sett en inte har gjort det heller. Ljusfenomen finns det gott om, och att se plasmarelaterade företeelser kring felaktiga elledningar är inte särskilt ovanlig.

• Påven Johanna II
    John22 skrev 2017-05-30 10:54:23 följande:

Nej, och jag gissar att merparten av alla som tror sig ha sett en inte har gjort det heller. Ljusfenomen finns det gott om, och att se plasmarelaterade företeelser kring felaktiga elledningar är inte särskilt ovanlig.

Så det kan ha varit något helt annat som slog ner i min väska alltså?Jag är dåligt insatt i plasmarelaterade företeelser.
  • John22
    Påven Johanna II skrev 2017-05-30 11:03:11 följande:
    Så det kan ha varit något helt annat som slog ner i min väska alltså?Jag är dåligt insatt i plasmarelaterade företeelser.
    Ingen aning, det var inte direkt riktat åt dig :) Det kan säkert ha varit en kulblixt, men många verkar blanda ihop diverse fenomen eftersom kulblixten är det enda man hört talas om.
  • Anonym (Fabulous)
    John22 skrev 2017-05-30 10:54:23 följande:
    Du verkar veta lite mer än mig om ämnet, så jag kanske ska passa på att fråga dig!

Jag såg en stor svävande sfär när jag var 10 år, blå. Det var en kväll i oktober eller november och den var ganska nära mig (3-4 m bort kanske?), ca 2 meter upp i luften. Den dök upp från ingenstans (dock såg jag inte hur den bildades då den kom till bakom mig, vände mig om när allt började lysa blått) och försvann efter vad som kändes som flera minuter, men det var säkert bara 10 sekunder, rätt coolt för en unge.

Låter det som en kulblixt? Jag vet inte själv vad annars det kan ha varit.
  • Mascaraklumpar

Min mamma påstår sig ha sett en som barn, men jag vet inte vilken färg den ska ha varit. Själv är jag lite skeptisk, det verkar som om väldigt många sett en samtidigt som de ju ska vara extremt sällsynta.

Svar på tråden Har du någonsin sett en klot/kulblixt?