• Ensamsjäl

Skilda åsikter kring vem som ska få bli gudmor

Jag och min sambo väntar barn och har kommit längre än halvvägs. Vi är båda lyckligab över detta och barnet var både planerat och välkommet. Min sambo har två vuxna barn sedan tidigare och dessa två ställde sig helt emot graviditeten när de fick reda på det. Det var en oerhört känslig och jobbig period för oss alla och det gick så långt att jag satt hos min barnmorska och förklarade för henne att jag skulle göra abort. Min sambo slets mellan oss och sina barn och ville bara att alla skulle vara nöjda men var helt hjälplös. Han tog sina barn i försvar och det gjorde så ont i mig. Samtidigt försökte han göra mig nöjd men det var väldigt svårt när hans barn fick mig att må så dåligt.

Dock började dottern ändra sig efter att ha smält informationen och hon ser nu fram emot att få en lillasyster. Hon har utsett sig själv som gudmor åt barnet och min sambo håller med. Jag vill tyvärr inte ha henne som gudmor utan vill istället ge den titeln åt min bästa vän som redan ställt upp för mig och barnet till 100% och stöttat mig genom allt det jobbiga.

Min sambos dotter däremot har bara fått mig att må dåligt. Hon är expert på att lägga sig i våra liv och kommer bara med negativa besked och kritik. Därför vill jag inte ge henne den titeln, även fast jag tycker att det är väldigt fint av henne att vilja bli det. Så min sambo och jag tycker just nu olika och kan inte enas. Han tar henne i försvar och det river upp mycket gamla sår. Jag kan inte fatta att jag tänkte ta bort barnet jag bär på och känner mig oerhört ledsen över detta. Tänk att det kunde få gå så långt ????

Hur tycker ni att jag ska agera? Även om man kan ha två gudmödrar så vill jag absolut inte ge den titeln åt dottern. Tycker ni att det är fel av mig? Är det någon som kan känna igen sig i det här dilemmat?

• Svar på tråden Skilda åsikter kring vem som ska få bli gudmor
  • Snuttis2

Hade aldrig låtit henne få den titeln även om det idag handlar mer om titel än åtagande ! Väljer ni att ha faddrar så kan han välja en o du en!

• Anonym (herr G)

Jag förstår inte varför din sambo lägger sig detta över huvud taget. Det är din rätt som kvinna att bestämma över allt när du är gravid. Annars riskerar han bara att du lämnar honom eftersom du känner dig förorättad. Han borde begripa bättre.

• Hi5

Ha båda :)
    Min systerdotter har tre Visa Kvinnor som sina gudmödrar (tänker på de små féerna i Törnrosa), och det är jag, syrrans bästa vän och barnets faster.
    Inga konstigheter alls :)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Zadre
    Anonym (herr G) skrev 2017-05-26 15:29:32 följande:

Jag förstår inte varför din sambo lägger sig detta över huvud taget. Det är din rätt som kvinna att bestämma över allt när du är gravid. Annars riskerar han bara att du lämnar honom eftersom du känner dig förorättad. Han borde begripa bättre.

Läst ditt inlägg flera gånger och försöker bestämma mej för om du är seriös eller inte...
    Ensamsjäl skrev 2017-05-26 11:46:32 följande:

Hon har också ställt upp saker som det nya barnet inte får göra, eftersom hon själv inte fick det när hon var liten.

Jajamen för hon har rätt att bestämma vilka regler din dotter ska gå efter. Annan mor = andra regler. Hur gamla är hans barn? Bor de hos er eller är de utflugna?
  • Ensamsjäl

Jo det bestämmer ju inte hon naturligtvis, men hon har uttalat sig om saker som hon inte skulle tåla om barnet får si eller så osv. T ex att hon skulle inte klara av om farmor lär henne det eller det, eftersom det fick inte hon lära sig av farmor. Hon är 21 år och bor hos sin mor. Sonen bor hemma hos oss och är 19.

• Bosan

Jag tänker att ni kanske ska vänta och avvakta lite med att bestämma om gudmor/fadder etc.

Vänta tills barnet är fött och det gått lite tid, mycket kan hända för alla... Det blir inte alltid som tänkt, den som finns där nu gör det kanske inte sen, och tvärtom.. Så vänta lite och se hur det blir när barnet har fötts, är min tanke :)

• TeresB
    Ensamsjäl skrev 2017-05-26 10:34:48 följande:

Jag och min sambo väntar barn och har kommit längre än halvvägs. Vi är båda lyckligab över detta och barnet var både planerat och välkommet. Min sambo har två vuxna barn sedan tidigare och dessa två ställde sig helt emot graviditeten när de fick reda på det. Det var en oerhört känslig och jobbig period för oss alla och det gick så långt att jag satt hos min barnmorska och förklarade för henne att jag skulle göra abort. Min sambo slets mellan oss och sina barn och ville bara att alla skulle vara nöjda men var helt hjälplös. Han tog sina barn i försvar och det gjorde så ont i mig. Samtidigt försökte han göra mig nöjd men det var väldigt svårt när hans barn fick mig att må så dåligt.

Dock började dottern ändra sig efter att ha smält informationen och hon ser nu fram emot att få en lillasyster. Hon har utsett sig själv som gudmor åt barnet och min sambo håller med. Jag vill tyvärr inte ha henne som gudmor utan vill istället ge den titeln åt min bästa vän som redan ställt upp för mig och barnet till 100% och stöttat mig genom allt det jobbiga.

Min sambos dotter däremot har bara fått mig att må dåligt. Hon är expert på att lägga sig i våra liv och kommer bara med negativa besked och kritik. Därför vill jag inte ge henne den titeln, även fast jag tycker att det är väldigt fint av henne att vilja bli det. Så min sambo och jag tycker just nu olika och kan inte enas. Han tar henne i försvar och det river upp mycket gamla sår. Jag kan inte fatta att jag tänkte ta bort barnet jag bär på och känner mig oerhört ledsen över detta. Tänk att det kunde få gå så långt ????

Hur tycker ni att jag ska agera? Även om man kan ha två gudmödrar så vill jag absolut inte ge den titeln åt dottern. Tycker ni att det är fel av mig? Är det någon som kan känna igen sig i det här dilemmat?

Vi hade ingen gudmor utan valde varsin fadder. Tycker att du ska möta din man och styvdotter där. Du har mkt att vinna på det!
  • Anonym (Nej)

Jag tycker inte hon låter som en lämplig gudmor.

När mitt barn föddes ville min man att vi skulle välja hans yngre bror som fadder med motivationen att då skulle han antagligen välja oss som faddrar när det blev dags för honom att skaffa barn. Men denne broder visade knappt något intresse utöver det minsta hövliga. Hans äldre bror samt fru däremot var upp över öronen förälskade i vår lilltjej. Jag argumenterade för att dessa två skulle bli faddrar istället och min man lyssnade då på mig, trots att dessa två inte kommer kunna göra oss till faddrar eftersom de är för gamla för fler barn.

Kan det kanske vara en möjlighet att vänta tills barnet är fött? Så ser ni vem eller vilka som tycker om ert barn mest. Det kanske är ett bra argument för din sambo?

• Anonym (mmmm)

rent generellt anser jag att syskon inte ska/kan vara faddrar/gudmor

• John22

Kalla det "fadder" istället och utse flera stycken. Det är en tom titel hur som helst. Vill man ge sitt stöd till barnet kommer man göra det oavsett tramsiga och betydelselösa titlar.

• kmb70
    Anonym (mmmm) skrev 2017-05-27 12:34:58 följande:

rent generellt anser jag att syskon inte ska/kan vara faddrar/gudmor

Varför inte? Vårt sladdbarn har sina äldsta bröder som faddrar, de var vid tid för dopet 16, 18 och 20 år gamla. Prästen tyckte iaf att det var hur lämpligt som helst.
Svar på tråden Skilda åsikter kring vem som ska få bli gudmor