Mår dåligt av att allt ansvar ligger på mig
Hej..
Jag har varit tillsammans med en man nu i några år och vi har bott tillsammans i ca.1 år. Min sambo har tidigare bara haft sina barn varannan helg pga sitt jobb. Oftast så jobbar han mellan 03-11:30 men emellanåt har han kvällspass eller jobbar längre beroende på behovet.
När vi flyttade ihop fick vi reda på att exet sökt bostad i ett annat land. När exet konfronterade henne om det så sa hon bara att han får hälsa på barnen när han kan och så länge han jobbar som han gör så tänker hon flytta.
Sambon valde då att stämma henne för både ensam vårdnad och på boendet (med mitt stöd). Utredningen är fortfarande igång, men ett interimistisk beslut är helt enkelt att barnen är skrivna hos oss och att de bor ungefär varannan vecka då mamman dyrt och heligt lovat att stanna kvar i sin bostad här i byn. Jag älskar barnen och ville förstås finnas där för dem.
Barnen har en väldigt nära relation till sin pappa och han finns där för dem all sin vakna tid hemma. Jag behöver inte göra någonting mer än vad jag själv vill under den tiden.
Tyvärr känner jag mer och mer att jag mår dåligt över det här ansvaret. I veckorna måste jag lämna dem på dagis eller ta vara på dem tills han kommer hem. Detta innebär att min egen dotter hamnar i skymundan. Jag kan inte hjälpa henne med saker hur som helst eller ta vilka tider som helst. Jag kan inte ta ledigt en dag och hitta på något med bara henne för då blir de andra barnen ledsna och svartsjuka. Vissa dagar älskar sambons barn att vara med mig och vissa dagar hatar de mig och vill absolut att deras pappa ska komma hem. Jag kan inte lämna bort sambons barn till barnvakt hur som helst och ja.. ni vet. Blir de sjuka så måste jag vabba och så är det...
Domstolsbeslutet har jag inte fått vara med och bestämma alls eftersom det inte är mina barn. Alla barn är hos oss på samma vecka trots att jag inte ville det. Jag kan inte ändra vecka med min dotters pappa heller.
Sambon förstår att jag mår dåligt och jag gråter sååå ofta över detta. Men han känner sig maktlös. För han vill såklart inte att jag ska må dåligt samtidigt så vill han ju inte att barnen ska bo mindre hos oss igen. Han är förstås överlycklig över att få spendera så mycket tid med dem och barnen mår bra och trivs här.
Jag älskar den här mannen över allt annat. Barnen älskar varandra. De saknar alltid varandra och kryper in till varandra på nätterna och sover. Leker tillsammans hela dagarna. Jag kan inte bara fly allt. Jag kan inte säga att jag inte vill ha det ansvaret över barnen mer.
Han letar nytt jobb men har sökt i ett helt år nu utan resultat...
Jag skäms över mina tankar. Känner mig så himla ledsen och vill bara vara jag och min dotter. Fast hon skulle också må skitdåligt om vi flyttade. Hon älskar sina nya syskon mer än allt. Fan. Hur ska jag orka stå ut?