• Anonym (Elaka styvmamman)

Mår dåligt av att allt ansvar ligger på mig

Hej..

Jag har varit tillsammans med en man nu i några år och vi har bott tillsammans i ca.1 år. Min sambo har tidigare bara haft sina barn varannan helg pga sitt jobb. Oftast så jobbar han mellan 03-11:30 men emellanåt har han kvällspass eller jobbar längre beroende på behovet.

När vi flyttade ihop fick vi reda på att exet sökt bostad i ett annat land. När exet konfronterade henne om det så sa hon bara att han får hälsa på barnen när han kan och så länge han jobbar som han gör så tänker hon flytta.

Sambon valde då att stämma henne för både ensam vårdnad och på boendet (med mitt stöd). Utredningen är fortfarande igång, men ett interimistisk beslut är helt enkelt att barnen är skrivna hos oss och att de bor ungefär varannan vecka då mamman dyrt och heligt lovat att stanna kvar i sin bostad här i byn. Jag älskar barnen och ville förstås finnas där för dem. 

Barnen har en väldigt nära relation till sin pappa och han finns där för dem all sin vakna tid hemma. Jag behöver inte göra någonting mer än vad jag själv vill under den tiden. 

Tyvärr känner jag mer och mer att jag mår dåligt över det här ansvaret. I veckorna måste jag lämna dem på dagis eller ta vara på dem tills han kommer hem. Detta innebär att min egen dotter hamnar i skymundan. Jag kan inte hjälpa henne med saker hur som helst eller ta vilka tider som helst. Jag kan inte ta ledigt en dag och hitta på något med bara henne för då blir de andra barnen ledsna och svartsjuka. Vissa dagar älskar sambons barn att vara med mig och vissa dagar hatar de mig och vill absolut att deras pappa ska komma hem. Jag kan inte lämna bort sambons barn till barnvakt hur som helst och ja.. ni vet. Blir de sjuka så måste jag vabba och så är det...

Domstolsbeslutet har jag inte fått vara med och bestämma alls eftersom det inte är mina barn. Alla barn är hos oss på samma vecka trots att jag inte ville det. Jag kan inte ändra vecka med min dotters pappa heller.

Sambon förstår att jag mår dåligt och jag gråter sååå ofta över detta. Men han känner sig maktlös. För han vill såklart inte att jag ska må dåligt samtidigt så vill han ju inte att barnen ska bo mindre hos oss igen. Han är förstås överlycklig över att få spendera så mycket tid med dem och barnen mår bra och trivs här. 

Jag älskar den här mannen över allt annat. Barnen älskar varandra. De saknar alltid varandra och kryper in till varandra på nätterna och sover. Leker tillsammans hela dagarna. Jag kan inte bara fly allt. Jag kan inte säga att jag inte vill ha det ansvaret över barnen mer.

Han letar nytt jobb men har sökt i ett helt år nu utan resultat...

Jag skäms över mina tankar. Känner mig så himla ledsen och vill bara vara jag och min dotter. Fast hon skulle också må skitdåligt om vi flyttade. Hon älskar sina nya syskon mer än allt. Fan. Hur ska jag orka stå ut?

• Svar på tråden Mår dåligt av att allt ansvar ligger på mig
  • Anonym (mnhg)

Ja, i stort sett alla har ju skrivit att pappan måste byta jobb. Att han inte lyckats beror såklart på flera orsaker. Utbildning, vart ni bor osv.

Men jag tycker att du ska sätta en deadline för honom. Han måste ha hittat ett jobb med tider som passar med att vara pappa på halvtid eller så får ni bo särbos och bo tillsammans ibland när ni har alla barnen.

Alternativt om han tjänar så bra att han kan försörja er alla OCH betala en pensionsförsäkring till dig så får han göra det om du kan orka med att ta hela ansvaret om du slipper jobba också.

Ni måste också förklara för barnen att i en familj gör man saker tillsammans ibland och var för sig ibland. De måste ändå lära sig hantera besvikelser förr eller senare och pappan får där kliva in och göra något med sina barn istället så du kan vara själv med ditt barn. På det här viset som ni har det nu sviker du ju ditt barn till förmån för hans även om barnen själva ser sig som syskon.

Att vara rädd för hästar är inget man måste idag, det finns massor med bra behandlingar och en förälder som älskar sitt barn gör vad den kan för att kunna delta i barnets intresse.
    Min vän var skiträdd för hästar, hennes dotter längtade sig sjuk efter att få börja rida. Pappan är superallergisk mot hästar så det var ju min vän som fick ta det hela. Idag rider hon själv och har en häst på foder.

Om han verkligen inte vill bli av med rädslan får han som någon skrev, hitta på något annat med sina barn.

En sak som kan förenkla är om ni har specifika dagar, tex att du varje onsdag (och ev någon mer dag) gör något själv med ditt barn, övriga dagar gör ni saker tillsammans.

• Ess
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-25 09:19:06 följande:

Jag lever själv i bonusfamilj och vet att det kan vara svårt att få ihop det. Men jag tror att du övertolkar barnens reaktioner lite och det verkar som att det helt ligger på dig. Du gillar hästar och det gör barnen också. Men du ska kunna göra detta med DITT barn och om pappan inte klarar det får han göra något ANNAT med sina barn istället. Och väljer han att inte göra det får HAN hantera om de blir ledsna. Det är inte era gemensamma barn. Ansvaret kan därmed inte fördelas helt jämnt.

Och det blir inte lika: tex Mina barn får äta mer godis. Hans barn har mer träning. Det är två familjer i en med lite olika regler och det har barn inga problem att fatta om man förklarar att "jag är din förälder och detta bestämmer jag. Han är deras förälder och detta bestämmer han för dem".

Jag tycker du verkar himla snäll och omtänksam - men det går för långt när du känner att din dotter inte får den tid med dig hon behöver. Där måste du göra ett val. Kan ju också vara värt att tänka på att han funkar som förälder i nuläget enbart för att du finns där. Inte konstigt du känner dig tyngd. Och, en annan grej; kan det vara så att barnen är hos honom varannan vecka och inte utomlands för att DU stöttat, pushat, fixat och dragit i saker? Kan det vara så att om du inte gjort det så hade han låtit flytten ske och att det som är nu faktiskt inte riktigt är vad han själv valt? Kanske är han inte den pappan du vill se honom som? Ett föräldraskap som bara funkar genom curling och att någon annan tar ansvar är liksom inte ett fullvärdigt föräldraskap. Med det inte sagt att han är ett svin eller att du bör göra slut. Men tänk över hur DU vill ha det och anpassa dig inte efter honom hela tiden.

• Anonym (mnhg)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-25 09:19:06 följande:

Jag lever själv i bonusfamilj och vet att det kan vara svårt att få ihop det. Men jag tror att du övertolkar barnens reaktioner lite och det verkar som att det helt ligger på dig. Du gillar hästar och det gör barnen också. Men du ska kunna göra detta med DITT barn och om pappan inte klarar det får han göra något ANNAT med sina barn istället. Och väljer han att inte göra det får HAN hantera om de blir ledsna. Det är inte era gemensamma barn. Ansvaret kan därmed inte fördelas helt jämnt.

Och det blir inte lika: tex Mina barn får äta mer godis. Hans barn har mer träning. Det är två familjer i en med lite olika regler och det har barn inga problem att fatta om man förklarar att "jag är din förälder och detta bestämmer jag. Han är deras förälder och detta bestämmer han för dem".

Jag tycker du verkar himla snäll och omtänksam - men det går för långt när du känner att din dotter inte får den tid med dig hon behöver. Där måste du göra ett val. Kan ju också vara värt att tänka på att han funkar som förälder i nuläget enbart för att du finns där. Inte konstigt du känner dig tyngd. Och, en annan grej; kan det vara så att barnen är hos honom varannan vecka och inte utomlands för att DU stöttat, pushat, fixat och dragit i saker? Kan det vara så att om du inte gjort det så hade han låtit flytten ske och att det som är nu faktiskt inte riktigt är vad han själv valt? Kanske är han inte den pappan du vill se honom som? Ett föräldraskap som bara funkar genom curling och att någon annan tar ansvar är liksom inte ett fullvärdigt föräldraskap. Med det inte sagt att han är ett svin eller att du bör göra slut. Men tänk över hur DU vill ha det och anpassa dig inte efter honom hela tiden.

Detta är också mycket viktigt att tänka på. Ofta vill vi så väl och tror så klart att alla verkligen vill ha sina barn så mycket som möjligt. Men en del vill bara ha barnen så mycket som möjligt om någon annan roddar runt det hela Det behöver inte betyda att de inte älskar sina barn, alla är vi olika och alla prioriterar vi på olika sätt.
  • FuckGoggleAskMe

Varför ska pappan ha dom varannan vecka om han inte kan ta hand om dom? Kan han ordna tidigt/sent dagis/fritids osv för att det ska funka? Han kan ju inte begära att mamman har dom varannan vecka och du varannan, och då är han där och busar med dom någon timme på kvällen plus några timmar på helgen. Tvättar han deras kläder, packar väskor, håller koll på kalas, borstar håret osv, eller få du sköta allt sådant också? Gillar han inte hästar får han hitta på en annan aktivitet som både han och hans barn gillar.

• båsendlg

Skaffa inte avkomma med män för att sedan skilja dig och flytta ihop med män med annan avkomma än din. Problem solved.

• Lena

Sluta curla din man. Han får såklart ta hand om barnen på sin lediga tid och när han jobbar har de rätt till barnomsorg. Han har rätt att gå ner i arbetstid och kan göra det bara veckorna ni har barnen.

• Anonym (Frågvis)

Vad är det som är så jobbigt Ts?

Din sambo kan alltså bara ha sina barn för att du tar hand om dem? Hämtar och lämnar han alla barnen samt gör saker med alla när han är ledig och du jobbar?

• Miss Skywalker

Typiskt kvinnor att utplåna sig själva och sina behov för att inte andra ska bli "ledsna" och typiskt män att hänsynslöst utnyttja dom..

• Anonym (sänk kraven)

Jag tycker att du gör ett fint jobb som försöker göra det bästa av situationen, är flexibel och pusslar för att få alla nöjda. Men du behöver sänka kraven lite, livet är orättvist och du har rätt till egentid med din dotter ibland också.

Kom ihåg att även om din sambo inte hittar ett nytt jobb så blir barnen äldre och mera självständiga, vilket underlättar för dig.

Så om du har möjlighet att ta ledigt en dag då och då så utnyttja det och ha egentid med dottern. Ge också din sambo egentid med sina barn ibland. Försök få in en rutin i det. Åk till exempel till stallet då. Sedan kan ni åka alla ibland.

Åk på semester bara du och dottern i sommar också om det finns möjlighet, ha lite mamma-dotter tid.

Det finns både fördelar och nackdelar med att ha barnen samma vecka och sedan en barnfri vecka, försök utnyttja de fördelar som finns maximalt. Kanske din sambo kan jobba extra den veckan och sedan vara hemma mer den andra?

• nevermind
    Anonym (Han måste vara en pappa) skrev 2017-05-25 06:36:06 följande:

Mamman tröttnade på att ta hänsyn till en pappa som bara ville ha sina barn varannan helg, aldrig vabbande och prioriterade sitt jobb framför barnen. Så hon ville flytta utomlands för att få en bättre tillvaro och tänkte att pappan lika gärna kunde åka och hälsa på dom ibland ( varannan helga är att träffa sina barn jävligt sällan iallfall.)

Pappan ville fortfarande inte ändra på någonting och ville fortfarande inte prioritera sina barn framför sitt jobb.

Sedan dök du upp och kunde ta hand om hans barn varannan vecka. Du hamnar i samma sits som exet i den mån att du blir ensam ansvarig varannan vecka precis som exet tidigare var ensam ansvarig alltid.

Ändå vill du framställa din sambo som någon som älskar sina barn och vill vara med dom och exet som någon som inte vill/kan göra saker med sina barn osv. Jag förstår inte hur exet kan bli den som gör fel här? Hon gjorde som hon gjorde för att hon var trött på att vara den enda föräldern som tog ansvar. Han hindrade henne men vägrar fortfarande ta föräldraansvar.

Kräv att han tar ansvar nu! För barnens skull! Annars blir ni särbo för din skull, ditt barns skull och hans barns skull.

• Physalis

Han får börja lösa detta som om han vore singel, annars blir han det snart.

Du ska inte behöva göra allt det där.

Läs noga vad alla har svarat här, de säger bra och tänkvärda saker.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Mår dåligt av att allt ansvar ligger på mig