Anonym (Alva) skrev 2017-05-26 12:23:26 följande:
Jag har en gammal katt som är 14 år som jag haft sen han var liten. Jag skulle aldrig plocka bort hans försäkring... Tänker ni att ni ska avliva vid något bekymmer eller vad? Förstår inte riktigt. Det kan ju faktiskt hända något som är potentiellt livshotande, men som går att åtgärda? Säg att de skär upp något på benet och behöver opereras? Du säger att det är en för stor risk... Så du skulle hellre avliva? För att det finns en risk att han skulle dö? Har svårt att förstå hur det går ihop.
Min gammelkatt har också blåsljud och hans mun var i jättedåligt skick visade det sig vid en hälsoundersökning. Mina val var alltså att "riskera" att han skulle dö under sövning, avliva eller låta honom plågas med smärtor i munnen. Jag opererade såklart och är såååå glad över försäkringen. Nu har jag en pigg och glad katt som jag tar fullt ansvar för.
Jag tänker lite som så att ett djur är ett livslångt ansvar för deras hälsa och mående och det kostar. Man kan liksom inte bara ge upp för de börjar bli gamla och tänka att "ja blir dom sjuka så avlivar jag". Handlar det om en egoism att man vill ha djuret kvar trots att de skulle lida är det en annan sak. Men ett friskt, gammalt djur förtjänar om något ännu mera omsorg än ett ungt. Menar inte att låta otrevlig, men du har liksom ett ansvar att värna om ditt djur hela livet.
SweetJune skrev 2017-05-26 15:34:31 följande:
Klart jag värnar om mitt djur och de har varit som våra "barn" i 11 år även om det är hundar. Jag skulle inte söva min 11-åriga hund som har dåligt hjärta. När vi vaccinerade henne nyligen så pratade jag med vet om detta och hon resonerade likadant. Skulle hon idag behöva en större operation och få det tungt efter detta så hade jag hellre låtit henne somna in så hon slipper ha ont. Så värnar jag om min hund hela livet och man kan vända på det, det hade kunnat vara egoistiskt att låta en så gammal hund få genomgå detta och ha ont än att ha levt ett riktigt bra liv och få somna in. Våra hundar har/lever ett riktigt bra liv. Nu handlar det om det är värt att fortsätta betala så mkt för en försäkring om vi ändå inte tänkt göra större ingrepp. Kan tillägga att Agrias hundförsäkring oftast inte täcker tänder. Vår yngre hunds bror fick magomvridning för några månader sedan och operationen gick inte bra. De sa att han skulle ha ont om de valde att väcka honom, därför bestämde sig ägaren att han får somna in.
Jag håller också med om att ett djur är ett livslångt ansvar, men jag även jag lutar åt att i vissa fall är det nog bättre att låta dem somna. Hade min 15-åring (stor ras) blivit akut skadad idag hade jag absolut låtit fixa till stora sår och muskelskador, något som efter sövning och op. kräver 3-10 dagar på smärtstillande och kanske en kur antibiotika. Jag hade nog däremot inte låtit fixa komplicerade benbrott, led- eller senskador i ben och höfter, cancer, bukperationer och liknande som ofta kräver lång rehab, inläggning m. m. eller orsakar långvarigt beroende av smärtstillande. Man får ju göra en avvägning, hur stor del av djurets kvarvarande liv ska vara problematiskt på ett eller annat sätt? 8-åringen har förhoppningsvis 5 år kvar i livet och där hade jag nog gjort mer. 15-åringen lever på övertid, oförskämt pigg och i god form än så länge, och hade nog fått somna för en hel del saker om de inträffade idag.
Däremot vill jag ha kvar försäkringen på henne, eftersom man på förhand inte kan göra den avvägningen.