• Ljbs

Sekretesslagen

Hej

Min pojk börjar förskoleklass till hösten.jag har haft avslutande samtal med förskolepersonal.

Häromdagen stoppade läraren på hans framtida skola honom och frågade mig om jag kunde berätta något im hur pojken är med tanke på att han ska börja till hösten. Intressen och så menade hon på. Hon berättade att hon undrade så hon ringt hans förskola för ett överlämningsamtal men att dom hänvisar till sekretesslagen och att de därför inte kunde säga något.

Jag frågade idag förskolepersonalen im det och de hänvisade mycket riktigt till sekretesslagen. När min pojk bytte till denna förskola vet jag att hans gamla pedagog ringde den nuvarande förskolan för ett likadant samtal. Därför är jag förvånad över detta svar från pedagog.

Nuvarande pedagog sa också att hon ändå inte hade något speciellt att berätta för framtida lärare så vad spelar det för roll menar hon på??

Stämmer det att de inte får ha sådana överlömningsamtal? Trodde det var standard inför förskoleklassen??

Har för mig att jag fick skriva under på något papper ang hans intressen osv efter avslutningssamtaöet med nuvarande pedagog, att de fick lämna ut info som vi talat om.

Vad gäller och hur brukar det funka?

Tack.

• Svar på tråden Sekretesslagen
  • Ljbs

Ursäkta lite fel i text men ni förstår nog ändå:)

• Meriall

Jag tror att ni bara kan säga till förskola att det går bra att prata med dem så de vet. Våra har frågat om det är okej.

• Ljbs

Jo det är klart. Blev så förvånad bara. Visst om det har Varit något speciellt men nu är det ju inte det med honom. Innan har det ju inte varit något om någon sekretesslag så jag blev förvånad.

Svar på tråden Sekretesslagen