• Kylskåp

Kvällsjobb och andra föräldern på sjukhus

Hej jag har en fråga jag inte hittat svar på.
    Om den ena föräldern jobbar kväll (13-21)  och den andra dagtid (8-17)och den som jobbar på dagen hamnar på sjukhus vad gäller?? 

Detta jobbet kan man inte gå tidigare från och inga andra arbetsuppgifter går att få då det inte finns några. dvs man måste stanna hemma med barnet.

Kan man ta det som vab??  eller vad gäller?
    Får man lämna på förskola om man är hos den andra föräldern på sjukhus?

• Svar på tråden Kvällsjobb och andra föräldern på sjukhus
  • syntharen

Det går att vabba trots att den andra föräldern är hemma. Det går nämligen att fylla i att den andra är sjuk när man anmäler/ansöker, om jag inte minns helt fel. Jag vet att jag gjorde det när min man hade influensa och även vår son så jag fick vabba trots att min man inte var på jobbet.

• syntharen

Fast jag vet iofs inte riktigt om det går om barnet inte är sjuk... Bästa är nog att ringa Försäkringskassan. Men lämna på förskolan kan du göra. Problemet är väl vem som ska ta hand om barnet på kvällen när du jobbar antar jag.

• Alexi

Ja du kan vabba om ordinarie vårdnadshavare är sjuk

• AnkiC

Ja om ordinarie vårdnadshavare är sjuk kan du vabba. Nej du får inte lämna på förskola när du är ledig och besöker någon på ett sjukhus, i det flesta fall. I Stockholm är de dock mer regellösa och man får lämna hur man vill.

• modsey

ja, en sjuk förälder behöver inte ens ligga på sjukhuset för att du kan vabba om den andre föräldern är sjuk.
    Min man jobbar en del kvällar och helger och de väldigt få gånger jag varit sjuk har han kunnat ta vab om jag varit sjuk

man får egentligen inte lämna på förskolan för besök på sjukhus, men man kanske inte behöver lämna alla detaljer alltid.

• Harvester

Tror säkert du kan lämna på dagis om du förklarar läget. Fast barnet kanske vill besöka pappa också?

Svar på tråden Kvällsjobb och andra föräldern på sjukhus