• Anonym (Hohum)

Vad är fisk? (när man äter det)

Har märkt att det finns en delad mening om vad fisk är för något, underligt nog.

Vad tycker du att fisk är för något?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är fisk? (när man äter det)
  • Anonym (men va?)

Fisk är såna som har gälar. Det har varken köttdjur eller grönsaker.

• Anonym (Hohum)
    Anonym (men va?) skrev 2017-05-15 14:29:11 följande:
    Fisk är såna som har gälar. Det har varken köttdjur eller grönsaker.
    När man ääääter det, vilket kategori tillhör det?
  • Anonym (Hohum)
    Anonym (Hohum) skrev 2017-05-15 14:29:49 följande:
    Om du inte tycker de tillhör någon av de två så finns "annat" som alternativ.
  • Anonym (llll)
    Anonym (Hohum) skrev 2017-05-15 14:29:49 följande:
    Eftersom det är levande varelser så är det kött. Sen antar jag då är ute efter att tex vissa vegetarianer äter fisk/ägg men det är ju deras val av hur de vill äta.
  • Anonym (men va?)
    Anonym (llll) skrev 2017-05-15 14:33:55 följande:
    Eftersom det är levande varelser så är det kött. Sen antar jag då är ute efter att tex vissa vegetarianer äter fisk/ägg men det är ju deras val av hur de vill äta.
    Nej. Det finns fiskkött, fågelkött, nötkött, griskött, giraffkött, kängurukött. Kött är inte bara kött.
  • John22
    Anonym (men va?) skrev 2017-05-15 14:46:10 följande:
    Nej. Det finns fiskkött, fågelkött, nötkött, griskött, giraffkött, kängurukött. Kött är inte bara kött.
    Nu gick det väl lite snett? Hon säger inte att det inte finns några underkategorier för kött, utan att alla levande varelser är kött. Du kanske märkte att alla dina exempel slutade just på ordet "kött"?
  • Anonym (Gnägg)

Fruktkött är det bästa köttet! Fiskgrönsak... hmm havets frukter?

• Anonym (Hohum)

Jag tror nog att de flesta förstår vad jag menar med kött ... men ni får själva avgöra vad ni räknar som kött.

• Anonym (men va?)
    Anonym (Hohum) skrev 2017-05-15 15:11:03 följande:
    Jag tror nog att de flesta förstår vad jag menar med kött ... men ni får själva avgöra vad ni räknar som kött.
    Svårt eftersom du inte preciserar vad du menar med kött. Alla djur är uppbyggda av "kött" och senor. Både däggdjur och fisk.
  • Anonym (Hohum)
    Anonym (men va?) skrev 2017-05-15 15:14:37 följande:
    Svårt eftersom du inte preciserar vad du menar med kött. Alla djur är uppbyggda av "kött" och senor. Både däggdjur och fisk.
    Anledningen att jag gjorde tråden är för att vissa inte håller med dig, jag vet att det låter konstigt, men jag har stött på dem. Har t.ex. sett personer frågat ut min vegetarianvän varför denne inte äter fisk, "för fisk är ju inte kött".

Nu vill jag veta hur många det är som inte tycker att fisk är kött, rätt och slätt.
  • Anonym (Mia)

Fisk är kött och de som äter det är inte vegetarianer.
    Jag äter fisk men inte annat kött och får ofta frågan varför jag är vegetarian, svaret blir alltid "jag är inte vegetarian".

• riboflavin
    Anonym (Mia) skrev 2017-05-15 15:18:08 följande:

Fisk är kött och de som äter det är inte vegetarianer.

Jag äter fisk men inte annat kött och får ofta frågan varför jag är vegetarian, svaret blir alltid "jag är inte vegetarian".

Då blir ju jag genast nyfiken på varför du äter fisk men inte annat kött?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Mia)
    riboflavin skrev 2017-05-15 16:17:31 följande:
    Då blir ju jag genast nyfiken på varför du äter fisk men inte annat kött?
    Främst för konsistensens skull, jag äter inte tonfisk heller för det ser ut som rött kött.
    Har sett för mycket gårdsslakt i barndomen också.
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym (Hohum) skrev 2017-05-15 15:17:49 följande:
    Anledningen att jag gjorde tråden är för att vissa inte håller med dig, jag vet att det låter konstigt, men jag har stött på dem. Har t.ex. sett personer frågat ut min vegetarianvän varför denne inte äter fisk, "för fisk är ju inte kött".

Nu vill jag veta hur många det är som inte tycker att fisk är kött, rätt och slätt.
    Jag bor i Stockholm men kommer från Umeå. Här nere känner jag många som anser sig vara vegetarianer men sen visar det sig att de äter fisk. Det verkar finnas skäl för termen Stockholmsvegetarianer... För mig som kommer från en helt annan del av Sverige så är det inte tänkbart att äta fisk om man är vegetarian. För mig är fisk kött, något som har varit levande.
  • Anonym (Hohum)
    Anonym (Stockholm) skrev 2017-05-15 17:44:33 följande:
    Jag bor i Stockholm men kommer från Umeå. Här nere känner jag många som anser sig vara vegetarianer men sen visar det sig att de äter fisk. Det verkar finnas skäl för termen Stockholmsvegetarianer... För mig som kommer från en helt annan del av Sverige så är det inte tänkbart att äta fisk om man är vegetarian. För mig är fisk kött, något som har varit levande.
    Precis min tanke, kött är från djur, och en fisk är lika mycket ett djur som en ko. Men det är ju lustigt att det finns en delad mening om vad kött är, undrar hur det kommer sig? 
  • Aniiee
    Anonym (Hohum) skrev 2017-05-15 20:44:00 följande:
    Precis min tanke, kött är från djur, och en fisk är lika mycket ett djur som en ko. Men det är ju lustigt att det finns en delad mening om vad kött är, undrar hur det kommer sig? 
    Gullighetsfaktorn. Ju "fulare" ett djur är, desto mer ok verkar det vara att döda/äta.

TIll en viss gräns, förstås, där det slår över och blir för "fult" att äta (tänker diverse insekter, ormar mm, som folk ogärna äter...)

Inget skämt alls. Jag känner många som inte äter XYZ (gärna kanin....) för att "man ska inte äta söta djur", men glatt sätter i sig ABC för att de inte har samma slags gull-koppling.

Fiskar är inte gulliga, så de kan man äta. Fåglar är ju så där gulliga, i alla fall som stora, så det kan väl vara ok. Däggdjur är gulligast, så äter man däggdjur så ska man åtminstone ha dåligt samvete medan man äter dem. typ.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Hohum)
    Aniiee skrev 2017-05-15 21:33:56 följande:
    Gullighetsfaktorn. Ju "fulare" ett djur är, desto mer ok verkar det vara att döda/äta.

TIll en viss gräns, förstås, där det slår över och blir för "fult" att äta (tänker diverse insekter, ormar mm, som folk ogärna äter...)

Inget skämt alls. Jag känner många som inte äter XYZ (gärna kanin....) för att "man ska inte äta söta djur", men glatt sätter i sig ABC för att de inte har samma slags gull-koppling.

Fiskar är inte gulliga, så de kan man äta. Fåglar är ju så där gulliga, i alla fall som stora, så det kan väl vara ok. Däggdjur är gulligast, så äter man däggdjur så ska man åtminstone ha dåligt samvete medan man äter dem. typ.....
    När du säger det så... Rätt sjukt egentligen.
Svar på tråden Vad är fisk? (när man äter det)