• Anonym (jävla skit)

Vill verkligen inte att särkulle barnen ärver

Har precis fått reda på av en advokat eller om de va en jurist att mina särkullbarn har rätt att ärva mina besparade pengar om min partner går bort före mig. Jag vill verkligen inte det och tydligen så kan man inte göra så mycket åt det då barn alltid ärver på en gång. Jag mycket pengar i mina ögon sparade och har även ett månadssparande i mitt mitt namn för våra gemensamma barn som det nu visat sig att särkulle barnen har rätt till hälften av. Mina föräldrar sparande till mig när jag var liten och dom pengarna har jag inte rört än och även det känns så oerhört fel i mina öron att min partners barn ska ha rätt till hälften av dom. Till saken hör till att jag och sambon har det rent ut av skit i vårat förhållande och håller ihop för våra gemensamma barn.
    Känner mig så besviken på mina val i livet och om jag hade vetat det jag vet idag hade jag aldrig blivit tillsammans med en man med barn sedan tidigare. 

Vet ni något "kryphål" eller är det enda att spendera mina pengar så det inte finns några kvar? 

• Svar på tråden Vill verkligen inte att särkulle barnen ärver
  • TeresB
    Anonym (Hmm) skrev 2017-05-15 19:44:02 följande:

Suck...ALLA barn får såklart ärva samma summa. Eller väljer du att din ena unge ska ärva mindre än den andra?

Fast varför ska barnen ärva av en bonusförälder. De ärver väl sin mamma och pappa?

Om jag o min man gick isär och träffade nya skulle jag skydda deras arv. Varför skulle en ev ny mans tidigare barn ärva mig?
  • Kjell2
    TeresB skrev 2017-05-16 11:54:15 följande:
    Fast varför ska barnen ärva av en bonusförälder. De ärver väl sin mamma och pappa?

Om jag o min man gick isär och träffade nya skulle jag skydda deras arv. Varför skulle en ev ny mans tidigare barn ärva mig?
    Gifter man om sig och inte har äktenskapsförord blir det oftast så.

Först sker det en bodelning då makarna tillgånga delas upp i två lika stora högar. En halvan till dödsboet och andra halvan till efterlevande make/maka.

Den dödas barn får sen dela på de tillgångar som finns i dödsboet.

(Väldigt förenklat)
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2017-05-16 12:02:40 följande:

Först sker det en bodelning då makarna tillgånga delas upp i två lika stora högar. En halvan till dödsboet och andra halvan till efterlevande make/maka.

(Väldigt förenklat)

Inlägget " suck... ALLA barn ärver såklart samma...." var ett svar på mitt inlägg där jag skrev att min mans barn skulle få mindre pga att mina barn SJÄLVKLART skulle ärva halva deras pappas förmögenhet..

Nu har jag inga barn sedan tidigare och min man har ingen förmögenhet men det var tanken liksom.. För mig hade det varit självklart att bonusbarnen i ett sådant fall ärvt mer än mina barn sedan tidigare. Liksom mina barn ska ärva mig. Men inte bonusdottern.
  • Åsa
    TeresB skrev 2017-05-16 11:54:15 följande:

Det är sin egen förälder de ärver. Men görs en bodelning efter ene makens död kan det bli så att endera maken tilldelas egendom/giftorättsgods som ursprungligen tillhört den andre maken, och som då ärvs av dennes arvingar.

Där det är den överlevande som är mest välbärgad är detta lätt att undvika. Denne begär helt enkelt att ingen bodelning görs. Båda makarna behåller sitt; den avlidnes arvingar ärver dennes egendom och makens egendom berörs inte. Däremot har en kvarvarande mindre välbeställd make/maka ingen anledning att avstå från bodelning, och då ärver dennes arvingar så småningom egendom som tidigare tillhört den först avlidnes.

I TS fall är hon inte mer välbärgad än maken av vad som framgår så att hon kan slopa bodelning helt, utan det handlar om att hon  vill undanta från bodelning och arv till särkullsbarn sådana sparmedel som hennes föräldrar och hon själv sparat till hennes barn utan hjälp från maken.
  • Anonym (Hmmmm...)

(Väldigt förenklat)
    Menar du att min mans barn kommer att ärva mig? Vi har inga gemensamma arn och jag har inga barn. Vi pratade med jurist och skrev äktenskapsförord och jag skrev ett testamente där mina syskonbarn ärver mig. Borde väl TS kunna göra också?
  • Kjell2
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2017-05-16 13:53:01 följande:
    Menar du att min mans barn kommer att ärva mig? Vi har inga gemensamma arn och jag har inga barn. Vi pratade med jurist och skrev äktenskapsförord och jag skrev ett testamente där mina syskonbarn ärver mig. Borde väl TS kunna göra också?
    Om du läser min första mening så står det " inte har äktensförord". Om ni har det blir läget ett annat. Då beror det på hur äktenskapsförordet är formulerat.

TS problem är bl a att ett äktenskapsförord måste båda skriva på. Gör inte hennes man det blir det inget äktenskapsförord.

• Anonym (Hmmmm...)
    Kjell2 skrev 2017-05-16 13:57:11 följande:
    Om du läser min första mening så står det " inte har äktensförord". Om ni har det blir läget ett annat. Då beror det på hur äktenskapsförordet är formulerat.

TS problem är bl a att ett äktenskapsförord måste båda skriva på. Gör inte hennes man det blir det inget äktenskapsförord.
    Läste slarvigt.

Vi har äktenskapsförord plus att min man har en livförsäkring. Jag har testamenterat så mycket till honom så att han klarar sig utan problem. Han kan (vill) inte testamentera till mig eftersom hans barn kommer att (han vill att de ska)  ärva allt. Därför har han tagit livförsäkring så att jag ska kunna köpa ut hans barn.
  • nevermind
    Anonym (jävla skit) skrev 2017-05-15 16:09:02 följande:
    Jag har ett sparande i mina ögon mycket men säkert av er flesta här inte är någon större summa. 
    Vi har våra gemensammas barns sparande i mitt namn så rent krasst är det mina men det är barnens, ja du förstår säkert hur jag menar. 
    Barnens pappa har endast sitt pensionssparande och sparande till barnen han har alltså inget sparat själv inte ens 2.000kr utan han går helt enkelt runt bara varje månad. 
    Jag vill inte att bonusbarnen "får" mina pengar som MINA föräldrar har sparat till MIG när jag var lite (har inte rört dom). Vill inte heller att mannen ska ha rätt till dom heller utan vill att mina barn ska få pengarna efter mig
    Då bör du flytta de pengarna så han inte kommer åt dem i en eventuell skilsmässa.
  • Anonym (Julle)
    nevermind skrev 2017-05-16 14:03:11 följande:
    Då bör du flytta de pengarna så han inte kommer åt dem i en eventuell skilsmässa.
    Hur menar du då? Till Panama? Är det inte bättre att skriva ett äktenskapsförord?
  • Kjell2
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2017-05-16 14:00:08 följande:
    Läste slarvigt.

Vi har äktenskapsförord plus att min man har en livförsäkring. Jag har testamenterat så mycket till honom så att han klarar sig utan problem. Han kan (vill) inte testamentera till mig eftersom hans barn kommer att (han vill att de ska)  ärva allt. Därför har han tagit livförsäkring så att jag ska kunna köpa ut hans barn.
    Om du har stora tillgånga utanför äktenskapsförordet kan hans barn komma  ärva delar av de om din man dör.

Om du dör först och strax efteråt din man kommer delar av dina tillgångar, bl a de du testamenterat till din man,  hamna hos hans barn.

• Anonym (Hmmmm...)
    Kjell2 skrev 2017-05-16 14:29:24 följande:
    Om du har stora tillgånga utanför äktenskapsförordet kan hans barn komma  ärva delar av de om din man dör.

Om du dör först och strax efteråt din man kommer delar av dina tillgångar, bl a de du testamenterat till din man,  hamna hos hans barn.
    Alla våra tillgångar finns vad jag vet inom äktenskapsförordet. Allt som var enskild egendom innan vi gifte oss i alla fall (har inte varit gifta mer än 5 år). Det vi köpt gemensamt efter äktenskapets ingående är lite möbler. Min man har köpt två bilar. Jag har bara köpt småsaker.
  • Kjell2
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2017-05-16 14:41:41 följande:
    Alla våra tillgångar finns vad jag vet inom äktenskapsförordet. Allt som var enskild egendom innan vi gifte oss i alla fall (har inte varit gifta mer än 5 år). Det vi köpt gemensamt efter äktenskapets ingående är lite möbler. Min man har köpt två bilar. Jag har bara köpt småsaker.
    Det går inte exakt att svara på hur det blir för er utan att läsa äktenskapsförord, testamenet och se tillgångar. Vill du dubbelkolla prata med ett proffs

Tänk på att ha koll om nya tillgångar innefattas av äktenskapsförordet eller ej.

• Anonym (Hmmmm...)
    Kjell2 skrev 2017-05-16 14:47:22 följande:
    Det går inte exakt att svara på hur det blir för er utan att läsa äktenskapsförord, testamenet och se tillgångar. Vill du dubbelkolla prata med ett proffs

Tänk på att ha koll om nya tillgångar innefattas av äktenskapsförordet eller ej.
    Jag tror inte att de gör det, dvs jag räknar inte med att få bilarna. Om det ingår är det inte mycket man kan ärva av mig (som inte fanns innan vi gifte oss). I och för sig gör det inte mig nåt om hans barn skulle ärva mig. Vi bor ju ihop på heltid. De är trevliga personer. Kan ändå vara värt att kika i äktenskapsförordet.
  • TeresB

(Väldigt förenklat)

.

Jag förstår juridiken. Jag förstår inte varför man jkritiserar ts för att hon vill se till att det hennes föräldrar sparat åt henne går till hennes barn.
  • Anonym (Julle)
    TeresB skrev 2017-05-16 20:59:52 följande:

.

Jag förstår juridiken. Jag förstår inte varför man jkritiserar ts för att hon vill se till att det hennes föräldrar sparat åt henne går till hennes barn.

Eller till henne själv? Pengarna kan vara tänkt som förstärkning till pension, en efterlängtad resa eller vad som helst.
  • Kiania

Skilj dig, så slipper du fundera! Skulle aldrig blanda in några jävla särkullbarn i mitt liv och förstöra för mina egna. Älskar du särkullbarnens pappa, fortsätt ha en relation som särbos!

• Åsa
    Kiania skrev 2018-12-03 08:13:40 följande:

Skilj dig, så slipper du fundera! Skulle aldrig blanda in några jävla särkullbarn i mitt liv och förstöra för mina egna. Älskar du särkullbarnens pappa, fortsätt ha en relation som särbos!

Hur menar du? Det ekonomiska resultatet blir detsamma vid skilsmässa som om ifall TS eller maken skulle avlida. Problemet är att hennes egendom inte är enskild utan giftorättsgods och räknas in vid bodelning, vare sig denna görs vid dödsfall eller vid skilsmässa.

Hade relationen mellan makarna varit god hade de kunnat komma överens om att göra bodelning under pågående äktenskap till TS fördel, men det låter inte som om detta är ett alternativ.
  • Åsa

Och varför i hela friden dök detta upp ett och ett halvt år efteråt i min lista, tro...Är väl troligen helt passerat.

Svar på tråden Vill verkligen inte att särkulle barnen ärver