• Linneabengtsson1990

Hur klär jag mitt lilla barn?

Hej!

Det är så att jag har varit på två tillväxtultraljud och det har nu visat sig att min lille kille är 23% under normalkurvan och jag är gravid i vecka 37. Han kommer alltså troligtvis att födas ganska liten (gissar på kanske kring 2700 g).

Då undrar jag vilken storlek på kläder jag bör köpa hem? Jag trodde inte att jag skulle behöva köpa något i strl 50 eftersom alla har sagt att barn "växer ur dom så fort". Men nu gissar jag att strl 50 verkligen kommer behöva införskaffas?

• Svar på tråden Hur klär jag mitt lilla barn?
  • gruvan

Vänta och se hur det blir när han är född. Du kan ju gå över tiden två veckor också och så hinner han växa till sig på den tiden. Sen vet jag många som varit på tul som varit helt fel så jag skulle nog inte lita helt blint på det. Är 56 för stort kan du vika upp ben/ärmar. Gör väl inget att kläderna är lite pösiga? Sen kan samma storlek skilja beroende på märke, H&M är t ex små i storlek. Är 56 alldeles för stort (eller du känner att barnet MÅSTE ha kläder som sitter perfekt) kan du eller den andre föräldern köpa mindre storlekar då. Orkar du/ni inte ta er ut kan ni bara köpa på internet. Barnkläder är ju inget man provar när man köper så det är hur smidigt som helst att handla på nätet! Bättre att ha missat köpa en storlek och sen ev köpa till om det behövs än tvärtom. Till mig sa alla att de är så pyttiga i flera veckor att man måste ha 50 men båda mina barn var stora och över 50 cm långa så vi hade en massa kläder som aldrig blev använda istället. Första kunde ha 50 i en vecka och till andra fick pappan åka hem från BB och hämta kläder i storlek 56 istället för 50 var alldeles för litet!

• Amanda84

Mitt råd är att inte köpa så mycket innan barnet är fött! Du lär märka vad bebisen behöver. Jag gjorde misstaget att köpa på mig massor av kläder. I mitt fall hade jag 7 bodysar/byxor som aldrig användes och sedan växte ungen ur nästa storlek på bara ett par veckor. Det kändes helgalet. Får jag ett barn till, så kommer jag knappt köpa någonting i början. Det är bättre att se efter hur barnet växer och anpassa till det.

• Carambolan

Ingen panik. Första veckan sitter man mest hemma och ammar och då har mina ändå mest bara haft blöja och filt på sig. Ni hinner åka och handla eller beställa hem det som behövs efter att barnet är fött. Bara ni har något att åka hem i så ordnar sig resten

• Haiduchi

Köp iaf ett set i stl 50 för hemresa från bb. Sen kan samma stl från olika märken vara olika stora. Satsa på små.

Min dotter var 50 cm och 3,5 kg när hon föddes. Tog minst 5 veckor innan vi bytte till stl 56. Gillade inte när

Kläderna var pösiga på henne.

• Lia4

Ta tillväxtul med en nypa salt. Otroligt ofta det inte stämmer särskilt väl. Speciellt sent i graviditeten. Hade absolut ändå haft några plagg i st 50. Väger han runt 3 kg kommer han drunkna i st 56.

• LillaJag06

Min lille beräknades på tul väga 3500 gram när han kom ut. Ut kom en liten bebis på 2810 gram. Han gick ner till 2500 ovh vägde lite länge. Han var inte sjuk men var väldigt liten för tiden som det kallas.
    Eftersom att jag själv är liten hade jag köpt 2 plagg i 50 men det räckte ju inte :(
    Till denna bebis har jag har ungefär 5-6 plagg i 50 fast utan fötter så han kan ha det längre tid och bodys med extra knäppen så de blir förläningsbra. (Stavning)

Jag skulle iaf ha köpt 2-3 plagg och sen vänta och se hur det utvecklas sig. Det är inte så roligt att jämt behöva vika upp kläderna så extremt att barnet drunknar i kläderna.

• Annelie 76

Köp begagnat så kommer du undan billigare. Jag hade nog köpt på mig en del i stl 50 och kanske nåt i stl 44 också. Kolla köp och säljgrupper på Facebook och på Tradera, man kan hitta många fina plagg till liten kostnad.

• basio

Jag hade helt klart köpt i strl 50. Mina knattar har vägt 3,3 kg och de har haft strl 50 i 1-2 månader. Jag gillar inte när kläderna är för stora. Mina ungar har ändå varit 50, 49 och 46 cm långa. Och då var det den som var 50 cm som hade strl 50 längst.

Har köpt en hel del i 50 till knatten i magen också.

Svar på tråden Hur klär jag mitt lilla barn?