• Blomsterursnö

Kromosomfel

Okej...

Efter 3 misslyckade ICSI och nu ett misslyckat IVF (med två blastocyster) har vi nu fått info om att jag kan ha "kromosomfel i uppsättning". WTF?!

Under hela vår infertiletsresa på 6,5 år har vi fått höra att mannens spermier inte simmar tillräckligt snabbt och kvalitén kunde varit bättre. Fick därför göra ICSI då äggen inte kunde befruktas utan hjälp av instrument.

Jag å andra sidan har pcos.. Och får nu höra detta. Är så förvirrad och så trött. Trött på att inte tas på allvar.

Vi haf aldrig plussat. Alla befruktningar har misslyckats. Det senaste hade tydligen fragment i olika grad och i och med att de inte tog sig så misstänker man då kromosomfel i uppsättning....

Någon som vet något om detta??? Hjälp!!

• Svar på tråden Kromosomfel
  • LMT
    UndrandeSökare skrev 2017-10-11 18:08:28 följande:

Vi gjorde testet bara en gång, 30% vi ordinerades direkt spermadonation. Vi valde dubbeldonation för att öka chanserna (olagligt i Sverige, man används utomlands). Dessutom valde vi PGS.

Hur har ni gjort/ ska göra?

Varför spermadonation? Vi kommer att skicka en egenremiss när jag gått ner i vikt. Sen verkade det på läkaren som om det blir icsi just på grund av DFI-värdet, men 60% av spermierna mår ju finemang.
  • UndrandeSökare

LMT- Dubbeldonation (både ägg och spermier) och PGS eftersom vi ville öka alla våra chanser att få så många friska embryon som möjligt eftersom jag redan varit i Aten på immunutredning och fått konstaterat att jag både har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som ger missfall. Haft 6 missfall nu. Så ville utesluta alla dåliga embryon och veta att om det inte gick, så skulle det enbart bero på mitt immunförsvar. Uteslutningsmetoden helt enkelt.

• LMT
    UndrandeSökare skrev 2017-10-12 08:28:26 följande:

LMT- Dubbeldonation (både ägg och spermier) och PGS eftersom vi ville öka alla våra chanser att få så många friska embryon som möjligt eftersom jag redan varit i Aten på immunutredning och fått konstaterat att jag både har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som ger missfall. Haft 6 missfall nu. Så ville utesluta alla dåliga embryon och veta att om det inte gick, så skulle det enbart bero på mitt immunförsvar. Uteslutningsmetoden helt enkelt.

Okej, då förstår jag. Vad är PGS?
  • UndrandeSökare

LMT- PGS= PreeGeneticScreening.

På dag 5 (blastos) gör man biopsi på alla embryon, man tar ut en cell från varje embryo och kromosomtestar dessa.

Man får då veta vilka som är normala kromosommäsdigt och de onormala kastas direkt och endast de normala sparas. Detta eftersom de onormala ändå bara blir minus eller missfall.

Så det är en ursållningsmetod så man slipper få missfall pgr av felaktiga embryon. Man kan direkt få ett eller två normala insatta.

Detta kan man göra som extra tillval på utländska kliniker, tex AvaRiga. Finns inte i Sverige.

• UndrandeSökare

LMT- Hittades några dnafel vid era 2 spermatest?

Min sambo hade både dnafel och fragmentationsfel på spermierna och då blir sperman utdömd direkt.

Sen är jag 40+ men har bra amh, men läkaren sa att när man är över 40 så är minst 85% av äggen dåliga/felaktiga kromosommässigt så därav dubbeldonation.

PGS pgr av alla mina tidigare missfall och immunproblem.

• LMT
    UndrandeSökare skrev 2017-10-12 22:02:09 följande:

LMT- Hittades några dnafel vid era 2 spermatest?

Min sambo hade både dnafel och fragmentationsfel på spermierna och då blir sperman utdömd direkt.

Sen är jag 40+ men har bra amh, men läkaren sa att när man är över 40 så är minst 85% av äggen dåliga/felaktiga kromosommässigt så därav dubbeldonation.

PGS pgr av alla mina tidigare missfall och immunproblem.

Inte vad jag vet. Fick bara veta att allt så jättebra, förutom DFI-värdet.
  • LMT
    UndrandeSökare skrev 2017-10-13 19:41:30 följande:

LMT- Gjorde ni spermietest med morfologi? Vad fick ni för resultat på morfologin?

Vet inte, vifick bara veta att allt såg bra ut. Man såg inget konstigt alls förutom DFI.
  • UndrandeSökare

LMT- Ring RMC och begär ut testresultatet på papper, så kan du läsa själv. Läkarna säger ibland "det ser bra ut" men det säger inget om fakta. Bättre att läsa själv med egna ögon se hur många procent av spermahuvudena som är defekta, hur många procent av mellandelen och hur många procent av svansen....

(Det är det som är morfologi).

• UndrandeSökare

LMT- 37% och 39% var fragmenteringen eller hur?

Jag har pratat med en läkare i Grekland som sa att vid ca 15% försöker de förbättra resultatet med lång dos antibiotika, över 30% så använder de inte den mannens sperma, den håller för dålig kvalitet(för hög del fragmentering).

• LMT
    UndrandeSökare skrev 2017-10-13 20:21:30 följande:

LMT- Ring RMC och begär ut testresultatet på papper, så kan du läsa själv. Läkarna säger ibland "det ser bra ut" men det säger inget om fakta. Bättre att läsa själv med egna ögon se hur många procent av spermahuvudena som är defekta, hur många procent av mellandelen och hur många procent av svansen....

(Det är det som är morfologi).

Som jag förstod det hade han inga problem alls med defekta spermier.
  • LMT
    UndrandeSökare skrev 2017-10-13 20:28:01 följande:

LMT- 37% och 39% var fragmenteringen eller hur?

Jag har pratat med en läkare i Grekland som sa att vid ca 15% försöker de förbättra resultatet med lång dos antibiotika, över 30% så använder de inte den mannens sperma, den håller för dålig kvalitet(för hög del fragmentering).

Det är inte den info vi fått. Han har fortfarande 60% spermier som är i toppform. Vid ICSI kommer man att göra ett blueprint test för att sortera bort spermierna med kromosombrott.
Svar på tråden Kromosomfel