• Heulalia

Hur berätta för mina föräldrar?

Hej! 

Jag är snart 21 och min sambo är 27 och vi plussade igår! Vi är så himla glada och vill det här mer än någonsin men jag är orolig över att berätta för mina föräldrar. Eller framförallt för pappa.

Min mamma kommer nog bara bli superglad över att få bli mormor. Däremot har pappa sagt under hela min uppväxt fram till för 6 månader sedan att jag inte får bli gravid innan jag är 25. Det är ju dock inte hans beslut men jag är pappas flicka och vill inte göra han arg eller förstöra vår relation överhuvudtaget. 

Min tanke är att jag vill berätta för mamma så fort som möjligt för att jag vill ha henne som bollplank och jag vill kunna fråga henne om alla tusen frågor som jag har. Men kan jag berätta för bara mamma först och berätta för pappa en annan dag? Alltså typ fyra dagar senare? Bara för att se mammas reaktion och kunna prata ut med henne om hur jag känner. Eller är det fel? Mina föräldrar är gifta och bor ihop så det kan bli konstigt för henne. 

Åhhhh, ge mig tips är ni fina! 

• Svar på tråden Hur berätta för mina föräldrar?
  • gahadas
    "inte får bli gravid innan jag är 25"

Nu är jag man, men om mina föräldrar hade sagt något sådant till mig så hade det varit jag som blivit arg på dom.
  • Heulalia

Jag blir lite arg på pappa för att han har sagt så, men det kommer ifrån att hans liv inte blev som han hade tänkt sig när han var under 25 för att han fick min storasyster och var tvungen att ändra om hans framtid pga det. 

Jag vet dock inte om han alltid har varit allvarlig eller inte. I höstas frågade han mig varannan gång jag ringde om jag var gravid, men med en skämtsam röst. Samma sak när jag var där på middag. Jag kunde säga saker som "såhär hungrig har jag inte varit på länge" och då kom frågan "du är inte gravid?". Han har aldrig låtit arg när han har frågat, utan alltid lite skämtsam. Men jag vet ändå inte om han skulle bli glad som första reaktion :(

• Annelie 76

Skit i om han blir glad eller inte. Ditt liv är DITT liv, inte hans och om han inte inser det så har ni större problem än det här. HANS liv blev "förstört" men det gäller bara honom och endast honom. Visst kan han ha förhoppningar om ditt liv men han har ingen rätt att bli arg för att du är gravid. Det är dags att han klipper navelsträngen till dig och skärper sig.

• LejonSa

Jag har berättat för min mamma innan min pappa. Båda graviditeter. Eller alla 3 rättare sagt. Inte av samma anledningar som du dock. Men visst går det.

Jag berätta för min mamma för att vi har den relationen o hon kan relatera på ett bättre sätt. Pappa skulle bli överlycklig om han visste om denna grav men han skulle också oroa mig och sig själv i onödan då jag har ett MA i bagaget och förra graviditeten löpte inte utan problem heller. Så honom berättar jag för när jag känner att jag har bättre koll på graviditeten. Är fortf tidigt. Bara i v 8.

Så visst går det att berätta för en av dom.

Sen håller jag med ovanstående. Vadå förstöra relationen? Din pappa vet att du är vuxen och lever med en man, alltså kan barn bli till. Inget som kan komma som en chock tänker jag.

Svar på tråden Hur berätta för mina föräldrar?