• YZX

Konstant ångest och domedagskänsla, hur hantera?

Hej på er!

Jo det är så att jag i tisdags upplevde en smärre panikattack. Har haft det många gånger förut och detta var definitivt inte av den värsta sorten men tyvärr har jag sedan dess gått med ständig ångest och varit på helspänn. Eftersom jag varit i samma situation förut men aldrig lyckats riktigt ta mig ur det på egen hand, blir alltid en medicin höjning som jag istället litar till att det löser situationen. Problemet är ju att det återkommer med jämna mellanrum och att jag varje gång känner mig lika maktlös och som att jag liksom bara vill ge upp. Så därför testar jag och ställer frågan till er som har liknande problem. Hur hanterar ni ständig förväntansångest och känslor som följer av att man tex är en sämre människa för att man har de här problemen?

Känner mig liksom liten och hjälplös fast jag egentligen är en mycket kapabel människa som för det mesta lyckas bra med det jag tar mig för... men känns som om jag faller ner i dessa gropar gång på gång och behöver en strategi för detta!

Hoppas du vill dela med dig, även om din situation kanske ser annorlunda ut så kan man alltid ta med sig något!

• Svar på tråden Konstant ångest och domedagskänsla, hur hantera?
  • Sammllo

Hej, jag känner igen mig. Det var precis likadant för mig för några år sedan och kan ha uppkommit pga hormonell obalans periodvis i livet. Jag gick till doktorn, fick bara någon medicin på recept och en tid till psykolog. Gick dit en gång men det gav absolut ingenting. Jag tog aldrig heller tabletterna som jag fått utskrivet utan det som hjälpte mig, på riktigt, var att jag började möta rädslan istället.

Jag bad till Gud och började tro på Gud och Jesus. Efter det har problemet aldrig kommit tillbaka då det finns någon som alltid har min rygg och jag fick svar på de existentiella frågor jag hade. Jag är tacksam! Pröva om det fungerar för dig med kanske? Det är hemskt att må dåligt!

• YZX
    Sammllo skrev 2017-05-12 01:04:44 följande:

Hej, jag känner igen mig. Det var precis likadant för mig för några år sedan och kan ha uppkommit pga hormonell obalans periodvis i livet. Jag gick till doktorn, fick bara någon medicin på recept och en tid till psykolog. Gick dit en gång men det gav absolut ingenting. Jag tog aldrig heller tabletterna som jag fått utskrivet utan det som hjälpte mig, på riktigt, var att jag började möta rädslan istället.

Jag bad till Gud och började tro på Gud och Jesus. Efter det har problemet aldrig kommit tillbaka då det finns någon som alltid har min rygg och jag fick svar på de existentiella frågor jag hade. Jag är tacksam! Pröva om det fungerar för dig med kanske? Det är hemskt att må dåligt!

Hej! Tack för att du delar med dig. Det här med att möta rädslan är något jag hört förut och som verkar logiskt problemet är att jag på något halvt omedvetet plan lärt mig att tränga undan och hålla borta rädsla med konsekvensen att den blir än värre. Så kan du beskriva mer detaljerat hur du mötte rädslan i praktiken?

Pratade du med dig själv, satte dig i situationer som skrämde dig medvetet eller pratade du med andra om detta?

Hur står man ut utan att ge upp och skita i allt, det är så tungt att bära på ångest och negativa känslor dagarna i ända.
  • YZX
    YZX skrev 2017-05-12 15:17:25 följande:

Hej! Tack för att du delar med dig. Det här med att möta rädslan är något jag hört förut och som verkar logiskt problemet är att jag på något halvt omedvetet plan lärt mig att tränga undan och hålla borta rädsla med konsekvensen att den blir än värre. Så kan du beskriva mer detaljerat hur du mötte rädslan i praktiken?

Pratade du med dig själv, satte dig i situationer som skrämde dig medvetet eller pratade du med andra om detta?

Hur står man ut utan att ge upp och skita i allt, det är så tungt att bära på ångest och negativa känslor dagarna i ända.

Såg nu att du skrev att du bad till Gud. Var det ditt sätt att möta rädslan? Hur kan du känna dig trygg med någon som du inte vet existerar? Har bara så svårt förstå mig på just religion och hur man får ihop det rent logiskt?
  • Sammllo2

Såg ditt svar först nu så jag har ett nytt användarnamn. För att svara på dina frågor så ja, när jag mötte min rädsla för t.ex. döden och andra existentiella frågor mötte jag Gud. Jag trodde inte heller på någon Gud innan men nu vet jag för att det är på riktigt. Det är nog svårt för någon som inte själv har upplevt eller känt av Guds närvaro och guidande att plötsligt börja tro på något som alltid varit främmande. Men prova att be en gång, innerligt och ärligt. Den som frågar ska få svar och för den som bankar på dörren ska dörren öppnas för.

Svar på tråden Konstant ångest och domedagskänsla, hur hantera?