• Linnea444

    Vill skaffa ankor (snälla hjälp mig)

    Okej, jag är elva år och jag vill skaffa ankor! Jag bor i villa i stan typ. Men det är lungt där jag bor, tysta grannar och inga galna bilförare. Jag har många djur som jag själv tar hand om. Har läst om myskankan är en bra nybörjaranka men finns det någon annan som är vanlig? Och om det är någon som säljer ankor snälla svara! Men jag har några frågor nu.

    1. Vart kan man köpa mat eller äter dom bara mask?

    2. Vad ska man ha i ankhuset på golvet hö eller något annat?

    3. Hur ofta bör man göra rent?

    4. Säljer du ankor? (Bor i Strängnäs en bit ifrån Eskilstuna)

    5. Kan man ha en anka eller måste man ha många. Hur få kan man ha som minst?

    6. Kan jag åka till någon bonde inärheten av mig och kolla på ankor?

    7. Vad gör man om dom blir sjuka?

    8. Kan man ta med sig dom om man åker bort? (Har ett sommarställe en timme härifrån på landet bruka vara där hela sommarlovet.)

    9. Hur stort ska dom ha?

    11. Finns det någon annan vanlig anka?

    12. Behöver jag veta något mer?

  • Svar på tråden Vill skaffa ankor (snälla hjälp mig)
  • Candysweet

    Hej!

    Jag skulle tyvärr inte skaffa ankor om jag bodde i stan. Ankor kräver en damm å sånt.

    På granngården kan du köpa ankfoder

    Ankornas golv strös med halm

    Göra rent bör du göra varje dag

    Nej men har haft ankor förut

    Du behöver minst ha 2 ankor

    Kolla på blocket.se istället

    Blir dom sjuka får du ringa efter veterinären

    Du kan ta med dom bort men tänk på att dom inte gillar att flytta runt och definitivt inte gillar att åka bil

    Dom 3 sista frågorna kan du läsa dig till på Google :)

  • Aniiee

    ehh... börja med att fråga dina föräldrar.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • ankdammar

    Hej! Kolla alternativ.nu istället, där finns ett helt forum som bara handlar om olika lantdjur och hur man tar hand om dem - finns hur mycket information som helst där och många kunniga människor med erfarenhet.

  • sportiva

    1. Du kan köpa ankmat i djuraffärer. Ankor äter inte bara mask, de behöver också en balanserad kost med foder som är speciellt framtaget för vattenfåglar. Gräsänder och ankor äter en blandning av växter, insekter och smådjur som de hittar i sitt naturliga habitat. De kan äta gräs, frön, vattenlevande växter, insekter och maskar.

    2. I ankhuset kan du ha strömaterial som halm på golvet för att ge dem en bekväm och ren yta att vila på.

    3. Det är bra att göra rent ankhuset regelbundet för att hålla det rent och fräscht. Ett par gånger i veckan borde det städas.

    4. Tyvärr säljer jag inte ankor, men du kan kontakta lokala djuruppfödare eller gårdar för att se om de har ankor till försäljning i ditt område.

    5. Ankor är mycket sociala djur och lever normalt i en flock. För att en anka ska må bra får den aldrig lämnas ensam. För ankungar är de extra viktigt då de kan dö av depression om de lämnas ensamma. En ankunge ska växa upp i en trygg och lycklig miljö med en ankmamma och syskon. Samtidigt lär ankmamman upp ungarna hur de ska överleva och sociala regler bland ankor. Ankungar som växer upp utan föräldrar riskerar utveckla psykiska problem. Enligt rekommendationer är det bäst att ha minst två ankor för att de ska ha sällskap av varandra.

    6. Absolut! Du kan besöka en närliggande bonde eller gård för att se på ankor och lära dig mer om dem. Du kan också fråga på biblioteket efter böcker om fåglar och ankor. Lär dig allt om ankor och gräsänder innan du skaffar dem. Ankor utvecklar starka band med sina vänner och de är inget man köper och säljer som ett objekt. Tänk också på att ankor och gräsänder kan bli över 20 år gamla så du får en vän för livet. Rekordet för en gräsand är över 26 år när de levt i frihet.

    7. Om dina ankor blir sjuka är det viktigt att kontakta en veterinär som är kunnig om fåglar. De kan ge råd och behandling för att hjälpa till att återställa deras hälsa.

    8. Det kan vara möjligt att ta med ankor till ditt sommarställe, men det är viktigt att se till att de har en säker och lämplig miljö där. Finns där sjöar och vattendrag är det perfekt för dem. Ännu bättre kanske om där finns vilda ankor (gräsänder) de kan umgås med.

    9. Ankhuset bör vara tillräckligt stort för att ge ankor tillräckligt med utrymme att röra sig och sträcka på vingarna. Det rekommenderas att ha minst 2-3 kvadratmeter per anka i ankhuset. Ankor lever naturligt vid vattendrag och sjöar så det är viktigt för dem ha en pool de kan simma och plaska i under dagen. Poolen bör vara åtminstone 1 meter djup och 3x3 meter stor. Vattnet måste rengöras regelbundet varje dag.

    Hoppas detta hjälper dig!

  • sportiva

    Istället för skaffa ankor som husdjur kan ett alternativ vara att träffa vilda gräsänder, de är ankornas vilda släktingar. Om du ofta hälsar på dem och ger dem mat kommer de minnas dig och bli mer tama. Om du har tålamod kommer de efter ett tag äta ur handen på dig. Klappa inte dem på ryggen eftersom de har sina vingar där de är rädda om, näbben och framsidan är bättre.

    Det finns ofta ankor på parker med sjöar eller vattendrag runt om i Stockholm. Du kan besöka platser som Rålambshovsparken, Tantolunden, Kungsholmen eller Djurgården, där du kan ha en chans att se ankor och andra fåglar. 🦆

  • sportiva

    När du ger vilda ankor mat tänk på vitt bröd är dåligt då de inte innehåller näring, det är bättre köpa havregryn eller olika fröblandningar som innehåller solrosfrön, majs, vete, ärtor och korn. Finns ofta vildfågelblandning att köpa, det är perfekt ge till vilda ankor.

  • sportiva

    En 5-åring flicka i Maine, USA, har ett oskiljaktigt band med sin ankavän. Hon tror att hon är ankans mamma. Steve Hartman på CBS Evening News träffade denna dynamiska ankduo.



  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kvack)

    Jag rekommenderar myskankor för de är tysta! Andra ankor typ blå ankor och mignon kan inte hålla näbben.

  • sportiva
    Anonym (Kvack) skrev 2023-10-05 16:02:01 följande:

    Jag rekommenderar myskankor för de är tysta! Andra ankor typ blå ankor och mignon kan inte hålla näbben.


    Tycker tvärtom. Ankor kan vara väldigt trevliga och avkopplande att ha omkring sig. Det är så härligt att höra deras kvackande och se dem plaska runt i vattnet. 🦆💦
Svar på tråden Vill skaffa ankor (snälla hjälp mig)