• Mariro

Amningsavslut

Hej alla,

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag slutade ge mitt barn vröstet för ca 3 veckor sedan och började trappa ner på mjölkproduktionen genom pumpning (öka tidsintervall och minska utpumpad mängd successivt). Vänsterbröstet blev mjukt efter en vecka, medan högerbröstet, som även alltid producerat mest mjölk, fortfarande är lite spänt.

Jag är väldigt rädd för mjölkstockning så är därför lite nojjig. Nu var det snart 3 dygn sedan jag pumpade högerbröstet och jag kan känna att det finns lite mjölk där samt att det är lite större än vänsterbröstet och mer spänt.

Till mina frågor:

1. Bör jag pumpa ut lite från högerbröstet eller ska jag låta det vara?

2. Och om det nu har gått 3 dygn sen senaste pumpningen, hur stor kan risken för mjölkstockning vara?

3. Hur lång tid tar det egentligen innan bröstet är lika mjuka som innan?

4. Vad händer egentligen med mjölken som är kvar i bröstet?

Många frågor, men jag är verkligen tacksam om jag kan få svar på några av dem iaf :)

• Svar på tråden Amningsavslut
  • Sagast

Jag helammar fortfarande men när jag haft för mycket mjölk och behövt tömma (dels när bebis var nyfödd och mjölken kom för fort eller när jag varit borta några timmar och bebis fått flaska) har jag tömt med hjälp av varmt vatten, antingen i dusch eller över handfat. Då rinner mjölken ut! pumpningen trodde jag stimulerade och gav signal att priducera mer?

Svar på tråden Amningsavslut