• Eve1234

Ångest för att sova pågrund av fruktansvärda mardrömmar! Kan man styra sina drömmar på något sätt?

Hejsan jag har problem med mardrömmar!

Det är alltifrån att jag är jagad av någon som vill mig någon ting ont, i vanliga fall döda mig.. till att någon i min familj dör! Drömmer också ibland att jag har ansvar för någons liv som jag misslyckas med det gång på gång i drömmen och den håller på att dö!

Förlorade min pappa för snart ett och ett halvt år sedan, och har haft och har hemska drömmar där han dör! :'( detta knäcker mig och ger mig en brutal ångest för att sova!

Finns det något man kan göra för att styra sina drömmar? Förhindra att de skall bli så hemska?

• Svar på tråden Ångest för att sova pågrund av fruktansvärda mardrömmar! Kan man styra sina drömmar på något sätt?
  • Aniiee

Det kan man absolut. Utomlands finns till och med "drömskolor" som lär ut tekniker till att slippa mardrömmar. 

Det första du måste göra är att utesluta att mardrömmarna beror på mediciner. Om du tar antideprissiva till exempel, prata med utställande läkare om att byta eller ändra dosen.

Se till också att du har goda sömnvanor, och att sovrummet är tillräckligt svalt.

Sedan är tekniken, lite kort, att analysera drömmarna, skriva ner på papper för att kunne bearbeta lättare, och sedan, i vaket tillstånd, ändra drömmarna. Skriv ned ett litet mantra som du säger innan du somnar, som handlar om drömmen och hur du vill att den ska utspelas. Till exempel, om du blir jagad, så kan du till exempel säga "I natt om jag drömmer att jag blir jagad, så ska jag springa ut på en vacker äng där alla som jagar mig smälter i solen". (Läs lite om Imagery rehearsal treatment)

En annan sak som man kan göra för att bryta drömmarna är att ställa en väckarklocka på ungefär 2 timmar efter man gått och lagt sig. Då vaknar man en kort stund ur REM-sömnen och bryter drömmarna. Man behöver inte gå upp eller något, bara drämma till väckarklockan och somna om. Precis samma teknik som med barn och nattskräck.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Eve1234

Okej tack så hemskt mkt för svar! Tar inga mediciner alls, men ska genast börja med det andra du skrev! ????

• Aniiee
    Eve1234 skrev 2017-05-11 10:52:48 följande:

Okej tack så hemskt mkt för svar! Tar inga mediciner alls, men ska genast börja med det andra du skrev! ????

Lycka till =)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Ångest för att sova pågrund av fruktansvärda mardrömmar! Kan man styra sina drömmar på något sätt?