• Tösabitens

Få sambon att vilja ha hund!

Har en underbar sambo som just nu funderar på att gå med på det faktumet att jag vill ha hund. Han ser absolut nyttan och det roliga i en hund från mitt perspektiv men har själv svårt att se vad han skulle kunna få ut av en liten vovve. Undrar lite om det finns några bra perspektiv som skulle kunna få honom att faktiskt se det roliga i hunden. Vill såklart att han också ska vara okej med ett hundköp, hunden kommer vi ju ha i 10-12 år minst!

Någon annan som köpt hund där bara den ena var intresserad men där det sedan blev ett intresse för båda?

• Svar på tråden Få sambon att vilja ha hund!
  • Tösabitens
    Aska123 skrev 2017-05-08 14:35:22 följande:

Ja eller så kommer du bara hem med en pudel:) min mamma gjorde så mot pappa med två hundar och tre katter:)

Det gick jättebra:)

Med tanke på att vi diskuterat detta i ett år så tror jag inte det skulle vara så populärt, tyvärr ????
  • Anonym (??)

Du accepterar det faktum att han inte vill ha en hund och om du inte kan leva med det så får du väl lämna honom för en pudel!

En hund kräver pengar, tid och omsorg. Jag antar att ni jobbar?! Vem ska se efter den då? Speciellt när det är en valp? För din sambo lär ju inte vilja göra det.

• Anonym (??)

Du accepterar det faktum att han inte vill ha en hund och om du inte kan leva med det så får du väl lämna honom för en pudel!

En hund kräver pengar, tid och omsorg. Jag antar att ni jobbar?! Vem ska se efter den då? Speciellt när det är en valp? För din sambo lär ju inte vilja göra det.

• Anonym (anonym)

Säg till honom att du tar allt jobb och alla kostnader för hunden av dina privata pengar. Att han varken behöver ställa upp med tid eller pengar så blir det nog lättare att få honom att gå med på att skaffa hund. Sen kommer han nog att smälta när hunden väl är hemma.

• Anonym (Pudel??)

Vem vill ens ha en pudel?

En typisk, ful tant-hund.

• Tösabitens
    Anonym (anonym) skrev 2017-05-08 15:35:18 följande:

Säg till honom att du tar allt jobb och alla kostnader för hunden av dina privata pengar. Att han varken behöver ställa upp med tid eller pengar så blir det nog lättare att få honom att gå med på att skaffa hund. Sen kommer han nog att smälta när hunden väl är hemma.

Det är redan tanken! :) han ska endast ha ansvar om han väljer det själv!
  • Tösabitens
    Anonym (??) skrev 2017-05-08 15:16:30 följande:

Fast det är inte att han vägrar som är problemet, problemet är att jag vill hitta sätt att få honom att också tycka att detta ger något!

De praktiska frågorna är lösta :)
  • Tösabitens
    Anonym (Pudel??) skrev 2017-05-08 15:44:42 följande:

Vem vill ens ha en pudel?

En typisk, ful tant-hund.

Kanske är en liten tant inombords ;)
  • sfdgggrr

Jag har VARIT din sambo! Jag hade aldrig haft hund eller förstått meningen med att ha en, bara sett det som en massa jobb, men när jag och min sambo träffades gjorde han det klart från start att han kommer att vilja ha hund någon gång i livet. Jag hade (precis som din sambo) förståelse för att han ville ha hund men kunde inte se vad jag personligen skulle få ut av det. Jag visste ju ingenting om hundar och hade noll hundvana så det kändes väldigt, väldigt avlägset för mig att skaffa en.

Det jag gjorde (som du kan tipsa din sambo om) är att jag gick ut på internet på SKK:s hemsida och läste på om de olika hundraserna, för att se om det fanns någon jag gillade mer än andra. SKK har väldigt kort och överskådlig information som är lätt att ta till sig för en nybörjare. Det var väldigt lärorikt för jag märkte snabbt att det fanns vissa hundraser (utseende + personlighet) som jag drogs mer till, och jag lärde mig även vad jag INTE var intresserad av. Några hundraser blev jag tillräckligt intresserad av för att googla och ta reda på mer och plötsligt visste jag en hel del om hundar! Vilket gjorde mig mer positivt inställd till att skaffa hund överlag.

Min sambo höll tyst under allt det här för att inte påverka mig, men han bad mig skriva en lista med mina "topp 5" hundar. Jag tog mitt jobb på största allvar och sållade ut mina fem favorithundar och när han fick se min lista brast han ut i skratt och konstaterade glatt att vi har samma hundsmak, haha. Så nu är resan mot att skaffa hund påbörjad för vår del. Glad 

Jag känner mig absolut fortfarande ovan vid hundar och lite osäker, men min jakt på de fem bästa hundarna väckte ett intresse hos mig, och det är guld värt. Sen dess har jag gått på en hundutställning för att träffa hundar av raserna jag var intresserad av och jag har "suttit barnvakt" åt en bekants hund. Topp 5-listan har blivit en Topp 2-lista. Det blir garanterat hund i framtiden!

Extra tips: Den här sidan är på engelska och listar inte alla hundraser, men jag tyckte att den var jättebra eftersom den även tar upp det NEGATIVA med hundraserna! Det tyckte jag var väldigt skönt som nybörjare eftersom de flesta andra sidor bara beskriver det positiva hela tiden och skönmålar alla hundraser, vilket är väldigt jobbigt när man försöker skapa sig en ärlig bild av hur hundägandet kan bli. Sidan hjälpte mig att välja bort rasen som låg högst upp på min topplista och inse att den faktiskt var för tuff för mig.

• jensi87

Vi hade det precis tvärt om - min sambo har tjatat i 4 (!!) år om att han vill ha hund, och jag har tvekat. Precis som du säger var det svårt att se hur det skulle kunna vara värt den enorma uppoffringen som krävs både tidsmässigt, känslomässigt och ekonomiskt eftersom jag inte hade någon erfarenhet av hundar alls.

Gick till slut (motvilligt) med på det med klara regler: hunden är hans ansvar på alla sätt. Jag planerar inte att vara involverad, förutom att jag självklart hjälper till och vaktar när han måste göra saker osv.

Vi åkte och hämtade vår lilla tjej och hon satt i mitt knä i bilen på vägen hem. Ungefär 30 sekunder tog det mig att gå från att aldrig ha sett poängen med en hund till att inte kunna förställa mig en dag utan henne. Jag längtar efter henne varje minut jag är ifrån henne, finns ingenting bättre än att somna med henne i famnen eller mötas av henne i hallen när jag kommer hem. 

Jag är lika engagerad som min sambo, älskar att träna med henne, leka, mata, se alla framsteg hon gör. Blir stolt som en tupp när hon snällt väntar i hallen efter en promenad och vet att vi har lärt henne det. 

Det har verkligen kommit som en total chock hur otroligt mycket jag älskar henne och att ha henne i vår lilla familj. 

Så jag tänker att om din sambo redan gått med på det, men du vill att han ska se fram emot det, så oroa dig inte... Även om han inte tycker att det känns spännande nu, så har jag svårt att tänka mig att han inte kommer att kära ner sig när ni får hem er lilla tjej eller kille. Så om han är okej med det - köp valpen! Han hoppar nog på tåget ska du se :)

• Tösabitens

Tack för svaren! Skönt att höra att det kan lösa sig! Är väll lite det där jag hoppas på! Förstår helt och hållet att "någon annans" hund inte är lika rolig som den hunden man själv har. Hoppas att han faller för vår framtida dam lika mycket som jag redan gjort (utan att hon ens finns...) :)

Svar på tråden Få sambon att vilja ha hund!