• _Lini

Föräldravik men är nu själv gravid

Ska flytta 40 mil med min sambo pga hans företag.

Har en fastanställning på en kommun/landsting idag som jag säger upp mig i från.

Har sökt nya jobb i staden vi flyttar till och fick snabbt besked att jag fått en tjänst. Ett föräldrarvikariat 1 år med samma arbetsuppgifter. Kollegorna kändes toppen.

Vi har skrivit avtal och jag ska börja i juni.

4 dagar efter intervjun så får jag reda på att jag är gravid. Då precis kring bim, med andra ord väldigt tidigt.

Nu har graviditeten fortlöpt och jag går strax in i vecka 10. Bf i december så kommer hinna jobba 6 månader.

Jag vet att man inte får diskriminera någon som är gravid vad gäller anställning men tänker ändå att dem kanske säger upp mig när de får höra detta?

Jag behöver lite råd, vägledning och tips i detta.

Får jag ens gå på föräldraledighet eller måste jag säga upp mig?

• Svar på tråden Föräldravik men är nu själv gravid
  • Fröken W

Grattis till graviditeten!

Om ni skrivit på ett anställningsavtal så är det ju det som gäller.

Föräldraledig får du ju alltid vara, och hur mycket föräldrarpenning du får beror ju på hur hög din sgi är. Ett tips kan ju vara att kontakta ditt fackförbund och rådfråga dem om vilka rättigheter och skyldigheter du har.

Jag personligen skulle tala om för chefen rätt snart så att de har gott om tid att hitta en ersättare för de resterande 6 månaderna.

Lycka till!

• Anonym (Nopp)

Fy vilken sits du satt arbetsgivaren i.
    Hoppas de lärt sig något inför framtiden...

• LejonSa

Grattis till graviditeten!!

Det är sånt som händer som man inte kan styra! Säga upp dig har jag svårt att tro att du måste göra. Du får föräldraledighet precis som alla andra. Däremot vet jag inte hur det blir efter kontraktet gått ut. Men föräldraledigheten fortsätter ju.

En chef får som sagt inte diskriminera!!

Det kommer gå bra.

Kan ju berätta min historia. Just nu mammaledig. Börjar jobba i augusti igen. Har en fast anställning inom kommunen, som jag påbörjade i april 2015 (de visste att jag var grav när jag började - kontraktet skrevs redan i januari dagen innan jag fick veta att jag var grav. Ingen som höjde på ögonbrynet då). Jag sjukskrevs i juli. Skulle föda i okt men bebis kom i aug.

Är nu gravid i v 7. Vilket innebär att om graviditeten går som de ska så hinner jag jobba typ 2-3 mån mellan föräldraledigheterna. :-/

Och till saken hör att jag varit mammaledig 2 år i aug pga komplikationer med vårt barn som innebar vab första månaderna. Så jag lär ju inte vara superpoppis på jobb. Och är lite nervös över att berätta på jobb.

Men, jobb finns alltid. Familjen går alltid först. Och detta var inte planerat. Men såna här saker kan man sällan planera i detalj. Det är vad det är.

Lycka till till oss båda

• _Lini
    Fröken W skrev 2017-05-05 21:02:36 följande:

Om ni skrivit på ett anställningsavtal så är det ju det som gäller.

Föräldraledig får du ju alltid vara, och hur mycket föräldrarpenning du får beror ju på hur hög din sgi är. Ett tips kan ju vara att kontakta ditt fackförbund och rådfråga dem om vilka rättigheter och skyldigheter du har.

Jag personligen skulle tala om för chefen rätt snart så att de har gott om tid att hitta en ersättare för de resterande 6 månaderna.

Lycka till!

Tack! Jag kommer ha arbetat hela året utan avbrott så jag tror det ser bra ut med SGI:n.

Jag ska ringa å höra med facket, tack för tips!

Ska försöka berätta om graviditeten direkt..
  • _Lini
    LejonSa skrev 2017-05-05 21:34:57 följande:

Grattis till graviditeten!!

Det är sånt som händer som man inte kan styra! Säga upp dig har jag svårt att tro att du måste göra. Du får föräldraledighet precis som alla andra. Däremot vet jag inte hur det blir efter kontraktet gått ut. Men föräldraledigheten fortsätter ju.

En chef får som sagt inte diskriminera!!

Det kommer gå bra.

Kan ju berätta min historia. Just nu mammaledig. Börjar jobba i augusti igen. Har en fast anställning inom kommunen, som jag påbörjade i april 2015 (de visste att jag var grav när jag började - kontraktet skrevs redan i januari dagen innan jag fick veta att jag var grav. Ingen som höjde på ögonbrynet då). Jag sjukskrevs i juli. Skulle föda i okt men bebis kom i aug.

Är nu gravid i v 7. Vilket innebär att om graviditeten går som de ska så hinner jag jobba typ 2-3 mån mellan föräldraledigheterna. :-/

Och till saken hör att jag varit mammaledig 2 år i aug pga komplikationer med vårt barn som innebar vab första månaderna. Så jag lär ju inte vara superpoppis på jobb. Och är lite nervös över att berätta på jobb.

Men, jobb finns alltid. Familjen går alltid först. Och detta var inte planerat. Men såna här saker kan man sällan planera i detalj. Det är vad det är.

Lycka till till oss båda

Tack! Det är ju en kommun där kollegorna plus chef kändes väldigt bra så jag hoppas att de tar nyheten på ett bra sätt också.

Ska försöka berätta så snart de kritiska veckorna passerat. Hoppas verkligen de går bra för dig också! Trygghet i att du har en tillsvidaretjänst i botten är ju ganska skönt ändå.
  • _Lini
    Anonym (Nopp) skrev 2017-05-05 21:21:00 följande:

Fy vilken sits du satt arbetsgivaren i.

Hoppas de lärt sig något inför framtiden...

Ja, att bara anställa män då. Idiot!
  • Anonym (Nopp)
    _Lini skrev 2017-05-05 22:45:23 följande:
    Ja, att bara anställa män då. Idiot!
    Nej, de är också f-lediga. Bättre att anställa äldre människor.
    Tack för komplimangen och tack detsamma. 
  • Snuttis2

Bra svar ovan kolla av med facket ett varv! Arbetsgivaren kan inte göra något mer än möjligtvis att inte förlänga dig eller eller erbjuda dig något annat längre fram. Du jobbar ditt vik så långt du hinner o berättar lite ödmjukt läget så de kan planera en ny lösning i tid!

Håll koll på din sgi, har du sagt upp dig från ditt andra jobb? Annars kanske jag hade försökt få tjänstledigt istället för uppsägning för att ha en anställning på pappret även under föräldraledigheten ! Ser alltid bättre ut utifrån ett arbetsgivar perspektiv ! Arbetar själv som chef i kommunal verksamhet så jag vet : )

• _Lini
    Snuttis2 skrev 2017-05-06 08:29:09 följande:

Bra svar ovan kolla av med facket ett varv! Arbetsgivaren kan inte göra något mer än möjligtvis att inte förlänga dig eller eller erbjuda dig något annat längre fram. Du jobbar ditt vik så långt du hinner o berättar lite ödmjukt läget så de kan planera en ny lösning i tid!

Håll koll på din sgi, har du sagt upp dig från ditt andra jobb? Annars kanske jag hade försökt få tjänstledigt istället för uppsägning för att ha en anställning på pappret även under föräldraledigheten ! Ser alltid bättre ut utifrån ett arbetsgivar perspektiv ! Arbetar själv som chef i kommunal verksamhet så jag vet : )

Tack! Jag tänkte inte på tjänstledighet. Ska ju flytta 40 mil och trodde uppsägning var det enda alternativet så jag sa upp mig i april. Min nuvarande chef vet om allt, kring anledning till flytt samt graviditet och har inte tipsat om något annat..

Ska framförallt höra med facket vad som gäller. Tack för era inputs :)

Sgin kommer innebära att jag går från nuvarande tjänst till en annan, utan avbrott och med likvärdig lön, så den bör vara skyddad?
  • Annelie 76

Det som kommer hända är att du blir arbetslös när din fl är slut om du inte hittat nåt annat jobb. Bara du anmäler dig till af första dagen så är din sgi skyddad.
    Byta jobb utan glapp skyddar också din sgi.

Svar på tråden Föräldravik men är nu själv gravid