• Tezzan

Mannen är steriliserad

Någon som har erfarenhet av att bli gravid trots att mannen är steriliserad? Har hört så många historier.

Man kan det ske? Hur är det möjligt isf?

• Svar på tråden Mannen är steriliserad
  • Jag är bara jag

Genom att plocka ut spermier direkt ur testikeln- om det finns vill säga- och göra IVF. Bekostas privat förstås. Historier om spontana graviditeter finns förstås, men är ytterst ovanligt.

• Ellie

Min man var steriliseras när vi träffades. Vi har gjort ivf (icsi) och har nu två barn. Vi gjorde det privat, men jag tror att vi kunnat få det gratis eftersom jag inte har barn sedan tidigare. Vi ville dock inte vänta länge i kö.

Jag fick hormonsprutor och sedan plockades ägg från mig. Samtidigt togs spermier från min man genom en spruta i testikeln (lokalbedövning). Sedan för man in en utvald spermie i ett ägg, odlar i några dagar och stoppar in i livmodern. Det gick väldigt smidigt för oss.

Det går också att göra en operation för att återställa steriliseringen men vi blev avråda från det. Ganska ofta blir resultatet inte lyckat och man måste ändå göra ivf, fast det tar drygt ett år innan man vet.

• Frontline

Varför gör man en sterilisering för om man nu vill ha flera barn för?
    Jag sterilisera för ett antal år sen av den anledningen av att jag inte ville ha flera barn..
    Skulle jag mot förmodan träffa nån annan som vill ha barn så har jag ju redan gjort mitt val innan..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Olivvvvvia
    Frontline skrev 2017-05-04 22:53:26 följande:

Jag sterilisera för ett antal år sen av den anledningen av att jag inte ville ha flera barn..

Skulle jag mot förmodan träffa nån annan som vill ha barn så har jag ju redan gjort mitt val innan..

• Olivvvvvia
    Frontline skrev 2017-05-04 22:53:26 följande:

Tänker med lite tanken. Och vill man som kvinna verkligen skaffa barn med en man som "bara går med på det för ens egen skull" och inte för att han har en djup dröm om barn. Att sterilisera sig är ett såpass stort ingrepp att man verkligen måste ha insett att barn/fler barn inte är aktuellt någonsin. Då undrar jag varför man vill skaffa barn med en som egentligen inte vill.
  • Ellie
    Olivvvvvia skrev 2017-05-05 00:00:38 följande:
    Tänker med lite tanken. Och vill man som kvinna verkligen skaffa barn med en man som "bara går med på det för ens egen skull" och inte för att han har en djup dröm om barn. Att sterilisera sig är ett såpass stort ingrepp att man verkligen måste ha insett att barn/fler barn inte är aktuellt någonsin. Då undrar jag varför man vill skaffa barn med en som egentligen inte vill.
    Allt är inte svart eller vitt. Jag skulle självklart inte skaffat barn med någon som inte ville det.
    Min man var gift sedan tidigare när vi träffades. Han och hans ex fick ett par barn, men sedan var förhållandet väldigt dåligt. Min man kände sig färdig med barn-biten, men egentligen var det nog mest en uppgivenhet över dåligt äktenskap och barn med just henne. Han var tidigt öppen med att han var steriliserad när vi träffades. Jag sade att det var ett problem, eftersom jag ville ha barn i framtiden. Han bad om ursäkt för att han inte tänkt efter ordentligt när han steriliserat sig. Jag sade att ingreppet i sig inte var ett problem - problemet var att han ju inte ville ha fler barn. Han sade att han visst ville ha fler barn med mig... så gick vi vidare med ivf (vilket han inte visste var möjligt).. Vi har som sagt två barn nu, och inget av dem har jag "tvingat" honom till.
  • nevermind
    Olivvvvvia skrev 2017-05-05 00:00:38 följande:
    Tänker likadant. Barnet ska ju vara lika efterlängtat av båda.

Tycker dessutom att man ska betala själv om man ångrar sig!
Svar på tråden Mannen är steriliserad