• Dumbledore

Förstörd jacka på förskolan.

Min pojke fick en ny jacka för ett par veckor sen, förskolan ville att han skulle ha en skaljacka, och jag köpte en. Inte den dyraste sorten dock. Idag när jag hämtade så hade han fått målarfärg på jackan, han hade gått emot något som de äldre barnen målat ute, och fläckarna går inte bort och de syns väl. Ser ut ungefär som att han blött näsblod eller något.

Är det någon som HAR fått ersättning från förskolan för förstörda kläder? Är det en väldigt krånglig process, eller är det överkomligt?

• Svar på tråden Förstörd jacka på förskolan.
  • Amanda84

Mig veterligen går det inte att få ersättning från förskolan för förstörda kläder. Jag arbetar i kommunen, har hört en del klagomål från föräldrar genom åren, men aldrig hört talas om att någon faktiskt har fått ersättning från kommunen. Vid ett tillfälle vet jag att en kollega köpte en ny jacka eller om det var överdragsbyxor för sina egna pengar åt ett barn där kläderna hade förstörts på förskolan och där vi visste att föräldrarna hade det ekonomiskt väldigt dåligt ställt, men inte ens då var det tal om att kommunen eller förskolechefen skulle gå in med pengar för det förstörda plagget.

• Dumbledore
    Amanda84 skrev 2017-05-04 20:04:22 följande:

Mig veterligen går det inte att få ersättning från förskolan för förstörda kläder. Jag arbetar i kommunen, har hört en del klagomål från föräldrar genom åren, men aldrig hört talas om att någon faktiskt har fått ersättning från kommunen. Vid ett tillfälle vet jag att en kollega köpte en ny jacka eller om det var överdragsbyxor för sina egna pengar åt ett barn där kläderna hade förstörts på förskolan och där vi visste att föräldrarna hade det ekonomiskt väldigt dåligt ställt, men inte ens då var det tal om att kommunen eller förskolechefen skulle gå in med pengar för det förstörda plagget.

Där jag jobbat har föräldrar krävt ersättning för förstörda kläder, men pengarna tas ju förstås inte ur kaffekassan, utan det är kommunens försäkringsbolag som går in och täcker upp. Jag tror att många väljer att inte ta strid för förstörda kläder, men jag tycker inte det är okej. Färg som används tillsammans med ytterkläder SKA gå att få bort i tvätten.
  • viseversa
    Amanda84 skrev 2017-05-04 20:04:22 följande:

Var faktiskt en tråd här för några år sen där ts och andra föräldrar på förskolan fått full ersättning för alla kläder som blev förstörda efter att personalen låtit barnen leka med isblock färgade med karamellfärg. Färgen gick inte gick bort i tvätten. Ts hade köpt nya fina overaller till sina barn och dom såg ut som om dom tappats i en hink med färga Flera föräldrar hade klagat och det visade sig att dom hade rätt och blev ersatta för alla ytterkläder som blivit färgade.
  • Amanda84
    viseversa skrev 2017-05-04 20:11:31 följande:
    Var faktiskt en tråd här för några år sen där ts och andra föräldrar på förskolan fått full ersättning för alla kläder som blev förstörda efter att personalen låtit barnen leka med isblock färgade med karamellfärg. Färgen gick inte gick bort i tvätten. Ts hade köpt nya fina overaller till sina barn och dom såg ut som om dom tappats i en hink med färga Flera föräldrar hade klagat och det visade sig att dom hade rätt och blev ersatta för alla ytterkläder som blivit färgade.
    Det är ju jättebra i så fall!
  • Dumbledore
    viseversa skrev 2017-05-04 20:11:31 följande:
    Läste också det när jag googlade. :) Och flera andra fall där föräldrar fått ersättning för förstörda kläder. Lera och smuts på ytterkläderna räknar jag (och förmodligen de flesta andra) som normalt slitage och smuts, men målarfärg hör inte dit.
  • viseversa
    Amanda84 skrev 2017-05-04 20:12:48 följande:
    Det är ju jättebra i så fall!
    Ja. Dock var ju det fallet lite speciellt då i stort sett alla barns kläder var förstörda pga personalens ide. Kul ide visst. Dom hade fryst in mjölkpaket med färgat vatten som ungarna sen fått bygga med på gården. Kul hade dom haft men en jävla miss att inte tänka på att färgen faktiskt kanske inte går bort.
  • rebgbg
    Jackan är inte förstörd, den har fått en fläck. Det går alltså fortfarande att ha på sig jackan och den fungerar inte sämre för att den har färg på sig. På förskolan gör man saker som att måla, skapa och leka, och då blir man smutsig och får fläckar. Jag skulle tyvärr tro att det är svårt att få ersättning för fungerande fläckiga kläder.
  • Dumbledore
    rebgbg skrev 2017-05-04 20:20:43 följande:
    Jackan är inte förstörd, den har fått en fläck. Det går alltså fortfarande att ha på sig jackan och den fungerar inte sämre för att den har färg på sig. På förskolan gör man saker som att måla, skapa och leka, och då blir man smutsig och får fläckar. Jag skulle tyvärr tro att det är svårt att få ersättning för fungerande fläckiga kläder.
    Visuellt sett är den förstörd. Jag har inte en chans att till exempel sälja vidare den. Han kan inte använda jackan någon annanstans än på förskolan, om man inte går ut i skogen eller något då. I och med att jag var tvungen att tvätta den försvinner en del av det vattentäta, det hade jag normalt sett inte behövt göra på länge.

Lera, smuts, jord, sand, gräsfläckar, det är helt okej, men inte målarfärg som inte går bort. Självklart ska barnen skapa och måla på förskolan, men den färgen man använder ska absolut vara vattenlöslig. Inget annat. Den här färgen var definitivt inte vattenlöslig, och det är inte acceptabelt att förskolan först mer eller mindre kräver en viss typ av jacka och sedan låter den bli rejält fläckig. Det är inte en liten fläck det handlar om, utan nästan hela framsidan.
  • viseversa
    rebgbg skrev 2017-05-04 20:20:43 följande:

Jag tycker den är förstörd. Jag skulle inte sätta på mina barn kläder med färgfläckar. Hade blivit väldigt ledsen om förskolan låtit barnen leka med färg som inte går bort.
  • Alexi

Min son och ett barn till hittade några små typ färgampuller på gården, som lämnats där av typ äldre barn på helgen eller något sådant, alltså inget som användes av förskolan. Så det blev fläckar mitt på jackan som inte gick bort. Trist på en nästan ny jacka men inget att göra åt det.

• Ankissen

Min dotter som är 8 år var ute med fritids och målade på snö. Det kom på hennes nya vinterjacka inköpt två veckor innan för ca 900 ihop med byxor. Det är nu fula fläckar på ett vitt parti på bröstet på jackan som inte går bort i tvätten. Vet inte vart man vänder sig med detta, då jag verkligen inte vill stöta mig med pedagogerna men fel känns det. Som någon innan skrev har den inte längre nåt andrahandavärde och den går inte ha någon annanstans än på fritids. Följaktligen behöver jag handla en jacka till.

• Dumbledore
    viseversa skrev 2017-05-04 20:34:23 följande:
    Jag tycker den är förstörd. Jag skulle inte sätta på mina barn kläder med färgfläckar. Hade blivit väldigt ledsen om förskolan låtit barnen leka med färg som inte går bort.
    Nej, såna kläder kan de ha i skogen typ, jag skulle faktiskt skämmas om jag tog med ungen på kalas i en färgfläckig jacka.
    Alexi skrev 2017-05-04 20:37:35 följande:

Min son och ett barn till hittade några små typ färgampuller på gården, som lämnats där av typ äldre barn på helgen eller något sådant, alltså inget som användes av förskolan. Så det blev fläckar mitt på jackan som inte gick bort. Trist på en nästan ny jacka men inget att göra åt det.

Hade det varit på det viset hade jag såklart fortfarande tyckt att det var tråkigt, men det kan ju inte förskolan hjälpa. Det är orimligt att kräva att de ska kontrollera varje millimeter av gården innan de går ut. 
    Ankissen skrev 2017-05-04 20:45:58 följande:

Min dotter som är 8 år var ute med fritids och målade på snö. Det kom på hennes nya vinterjacka inköpt två veckor innan för ca 900 ihop med byxor. Det är nu fula fläckar på ett vitt parti på bröstet på jackan som inte går bort i tvätten. Vet inte vart man vänder sig med detta, då jag verkligen inte vill stöta mig med pedagogerna men fel känns det. Som någon innan skrev har den inte längre nåt andrahandavärde och den går inte ha någon annanstans än på fritids. Följaktligen behöver jag handla en jacka till.

Vänd dig till kommunen, de bör kunna hjälpa dig utan att du behöver stöta dig med personalen. För det vill man ju inte. 

• modsey

jag känner tvärtom flera i tråden att små fläckar med målarfärg från förskolan på kläder ändå får ses som normalt slitage och jag skulle varken skämmas att ha såna kläder på mina barn eller säga något.

• Dumbledore
    modsey skrev 2017-05-04 22:25:53 följande:

jag känner tvärtom flera i tråden att små fläckar med målarfärg från förskolan på kläder ändå får ses som normalt slitage och jag skulle varken skämmas att ha såna kläder på mina barn eller säga något.

Hade det varit en eller ett par små fläckar så hade jag väl mest tyckt att det var synd, men jag hade inte övervägt att begära ersättning för jackan. Men det här är en rejäl fläck, mitt på jackan och den syns väldigt väl. Ser ut som blod. Innekläder säger jag inget om dock. Även om jag kan påpeka att viss färg inte går bort i tvätten, och att det vore bra om de kunde se till att barnen använde tvättbar färg när de målar. Sådan finns.
Svar på tråden Förstörd jacka på förskolan.