• absalon

Snäll vovve bra?

Vår amerikanska cockerspaniel är elva månader. Han är väldigt pigg och vill bli vän med allt och alla. Har hittills aldrig blivit arg. Går utmärkt bra ihop med småbarn. En katt i kvarteret brukar självmant gå fram och hälsa vänligt på hunden, om den ser oss ute på promenad. Då blir hunden väldigt glad. Andra hundar, även ganska ettriga sådana, brukar mycket snabbt bli vänner med vår vovve. 
    En bekant anser att hundens beteende är "felaktigt". En hund ska enligt honom "vara skarp" och helt naturligt göra aggressiva utfall mot en katt, som närmar sig. Han tycker att vi ska försöka få hunden att attackera katten, vilket vi absolut inte vill. Vad är rätt?

• Svar på tråden Snäll vovve bra?
  • gahadas

Äh han pratar strunt. Beror helt på hur man uppfostrar den och det är ju ingen mening med att uppfostra den till att attackera katter.

Hade en grand danois när jag var liten. Den fick alltid storstryk av katter :D

• Aniiee

Din bekanta är en idiot. Hoppas han inte har hund/ar. Människor som hetsar sina hundar att attackera, djur barn eller människor, ska inte på några villkors vis ha hund. 

Ordningen återställd
  • Molly57

Vilken fin hund ni har. Man ska absolut inte hetsa sin hund till attack - fel på ägaren i så fall. Kram.

• viseversa

Omg din vän låter som en idiot. Tycker han på allvar att ni ska hetsa er hund på någons oskyldiga katt? Han låter ju helt jävla blåst.

• viseversa

Och ja det är bra att ha en snäll hund. Men spaniel är ju kända för att vara snälla(inte alltid nej men ofta)

Själv har jag en Yorkshireterrier och hon är väldigt kär och snäll mot oss i familjen men inte jätteintresserad av andra människor och barn. Vissa människor gillar hon inte alls.

Katter biter hon absolut inte men hon vill gärna leka och jaga dom så dom blir ändå rädda för henne. Hon är absolut inte lugn kring katter. Blir så till sig och vill hälsa att hon istället skrämmer bort dom.

Andra hundar går bra om dom är små som hon. Stora hundar är hon rädd för och skäller på när hon ser dom på håll. När dom kommer nära fegar hon ur och hoppar in under barnvagnen och trycker.

• Gizmo

Din bekant har helt fel, hoppas verkligen att han/hon inte har hund!?

• Jemp

Självklart är det bra att den är snäll mot katten! Sånt är ju mycket rasbundet. Vad i allsin dar skulle ni ha för nytta av utfall mot katten (som ni riskerar att bli betalningsskyldiga till om den skadas).

• Lahl1037

Men vad är det för idiot (och katthatare uppenbarligen)?!. Jättebra att hunden är trevlig, det är en myt att alla katter och hundar hatar varandra. Min katt och föräldrarnas hund går jättebra ihop, trots att vovven är en jaktlabrador. Min katt är inte ett dugg rädd för honom. Jättebra! Dessutom riskerar faktiskt hunden att skadas om den jagar katter, de brukar sikta på ögonen om de blir anfallna, kanske mannen tycker det är roligt? Usch! Nä, var stolta över er snälla vovve!

• Novas matte

Du har en stabil hund. Som är trygg i möten. Var tacksam. 

Att Hetsa/uppmana sina husdjur till våld, -det mest banala jag hört.
    Skottpengar på idioten som yttrade det fiaskot.

Mvh

• Nandez

Du har en balanserad och trygg hund vilket är toppen, lyssna inte på din bekanta.

• sextiotalist

Låter som en trygg hund som känner att flocken är någon att lita på. Det som inte är något hot mot flockledarena är inte ett hot mot mig, med andra ord, jag behöver inte försvara flocken, för det fixar flockledarna utmärkt.
    Två av våra hundar var riktiga kattälskare.

Svar på tråden Snäll vovve bra?