• Tussen06

När låter man barnen träffa den nya?

Ja som rubriken lyder: När är passande att låta barnen träffa den nya? Min man lämnade mig och barnen för ca 2 månader sen för en annan. När är det passande att han presenterar barnen för henne? Hur lång tid liksom? Ska jag träffa henne först eller barnen först? Har ni några tips och idéer?

• Svar på tråden När låter man barnen träffa den nya?
  • Brumma
    Maya75 skrev 2017-05-05 09:54:19 följande:

Japp, träffar alla barnens föräldrar innan de får åka hem till kompisen. Sedan kan det mötet förstås ha skett på skolan eller liknande. Liksom att jag träffar all skolpersonal (som faktiskt är med barnet, inte matpersonal och vaktmästare) som inte är tillfälliga vikarier.

Hur kan du få det till att ett möte med barnets bioförälder är att lägga upp sitt kärleksliv efter den personen? Tycker du att alla du möter påverkar ditt kärleksliv?

Jag frågade inte om de föräldrar till vännerna som finns i din närhet. Jag frågade om vänner barnet har hos sin andra förälder. Säg att grannen till ditt ex har ett barn i samma ålder som ert barn. Ditt ex känner grannen då de umgås, grillar och pratar några gånger i veckan. Barnen kommer bra överens och de vill leka - då åker DU hem till ditt ex granne för att du måste träffa föräldern (som barnets andra förälder alltså känner väl).

Ja, skall man vänta ett år med att introducera den person man vill leva resten av sitt liv med i sitt normala vardagsliv så påverkar det självklart ens kärleksliv. Hur menar du att det INTE påverkar?

Normala möten påverkar inte kärlekslivet. Det du förespråkar är inte ett normalt möte.
  • Jw83
    Maya75 skrev 2017-05-05 09:54:19 följande:

Japp, träffar alla barnens föräldrar innan de får åka hem till kompisen. Sedan kan det mötet förstås ha skett på skolan eller liknande. Liksom att jag träffar all skolpersonal (som faktiskt är med barnet, inte matpersonal och vaktmästare) som inte är tillfälliga vikarier.

Hur kan du få det till att ett möte med barnets bioförälder är att lägga upp sitt kärleksliv efter den personen? Tycker du att alla du möter påverkar ditt kärleksliv?

Men måste ni båda två träffa barnens kompisars föräldrar, skolpersonal osv? Hur låter det? "Hej, Lisa. Jag vet att vi träffats hundra gånger och känner varandra. Men jag kan inte låta Kalle leka hos din son förrän Kalles pappa också blivit ordentligt presenterad och har godkänt er."

Det är väl ändå det som saker handlar om. Att båda föräldrarna inte måste godkänna alla hela tiden utan att det räcker att den ena föräldern gör det.
  • Brumma
    Jw83 skrev 2017-05-05 11:06:21 följande:

Men måste ni båda två träffa barnens kompisars föräldrar, skolpersonal osv? Hur låter det? "Hej, Lisa. Jag vet att vi träffats hundra gånger och känner varandra. Men jag kan inte låta Kalle leka hos din son förrän Kalles pappa också blivit ordentligt presenterad och har godkänt er."

Det är väl ändå det som saker handlar om. Att båda föräldrarna inte måste godkänna alla hela tiden utan att det räcker att den ena föräldern gör det.

Tack.

Du uttryckte det bättre än jag :)
  • såkalladbonusmamma
    Maya75 skrev 2017-05-05 08:27:00 följande:

Ja, för den andra FÖRÄLDERNS skull. För att känna delaktighet i vad som händer i relationerna kring hennes barn. Du tycker inte det finns någon anledning att föräldrar träffar kompisars föräldrar, förskolepersonal eller lärare heller?

Föräldern kanske bör inse att allting inte längre kretsar kring just henens vilja och önskemål. Du presenterar ju inte dig för kompisars föräldrar och skolpersonal innan barnen får gå dit för att bestämma om den får vara i barnens närhet eller ej. Sånt går ju heller inte att känna av på en träff. Ska pappans nya tjej träffa dig regelbundet för att se om hon duger för att vara i dina (inte bara dina..) barns närhet? Ska varje förskolepedagog eller fritidsfröken okejas av dig innan de får börja på skolan? Jag tycker detta kontrollbehov går överstyr.
  • såkalladbonusmamma
    Maya75 skrev 2017-05-05 08:37:24 följande:

Du tycker att det verkar helt galet.

Du tycker inte mamman behöver vara involverad.

Du blev ej presenterad.

Du tycker det hade känts patetiskt.

Du har inget intresse av.

Du tycker fokus bör ligga på.

Du tycker förälder får förlika sig med.

Du bestämmer att hon inte blir överkörd.

Du anger en massa saker utifrån ett tyckande i din roll som bonusmamma. Har du försökt sätta din in i biomammans situation ens lite? Läs på lite om förändringsprocesser och socialpsykologi så kan vi prata sen. Att utgå helt från sin egen situation med fokus endast på "jag" blir inte seriöst.

Någon måste ju försöka sig på att ge dessa egoistiska, självcentrerade mammor lite perspektiv. Allting handlar inte om dig och dina barn! Visst, jag lever med min sambo och hans barn men min värld kretsar inte runt barnet eller barnets mamma eller för den sakens skull runt min sambo. Ingen har något att säga till om i vårt liv förutom jag och min partner och så ska det vara. Att kräva att få godkänna exets nya för att det ska kännas bra för en själv är bisarrt. Förlita dig på ditt ex omdöme och lägg dig inte i allt som du inte har att göra med. Kontrollera dina barn bäst du vill när de är hos dig, men hos den andre föräldern har du inget att säga till om. Så måste det vara. Vilken hänsyn tar du till dina barn, ditt ex och hans nya? Du vill ju bara fortsätta låtsas att du har makt över exet genom att hålla på så.

Förändringsprocesser för vem då? För separerade föräldrar? För barn? Jag har god kännedom om det du beskriver men förstår inte alls hur det är relevant här. Det finns inga rekomendationer som säger att exet måste godkänna sitt ex nya partner för exets skull eller för barnens skull. Barnen får inte en bättre relation med den nya partnern bara för att du granskat henne innan. Bete dig som en vuxen så mår dina barn bra.
  • Tussen06

Oj, va inte meningen att det skulle bli sånna diskussioner, jag bara undra om lite tips. Jag är sårad och besviken och vill inte att mina barn ska träffa den nya. Det jag vet om henne gör att jag inte vill att de ska träffas innan jag har träffat henne. Hon har inte vårdnad om sina barn, varför?? Vad är hon för person? Min man vill inte säga varför, han vill heller inte säga hur många barn hon har, jag vet att det finns 5 och på hans sätt att svara mig så lät det som det fanns fler. Jag litar inte på hans omdöme just nu pga hur han behandlar mig och har svikit våra barn för att va med henne under den här tiden sen han sa att han vill skiljas. Han har ljugit för mig och bett sin mamma att ljuga för mig om jag frågar henne om nåt.

• Brumma
    Tussen06 skrev 2017-05-08 21:37:45 följande:

Oj, va inte meningen att det skulle bli sånna diskussioner, jag bara undra om lite tips. Jag är sårad och besviken och vill inte att mina barn ska träffa den nya. Det jag vet om henne gör att jag inte vill att de ska träffas innan jag har träffat henne. Hon har inte vårdnad om sina barn, varför?? Vad är hon för person? Min man vill inte säga varför, han vill heller inte säga hur många barn hon har, jag vet att det finns 5 och på hans sätt att svara mig så lät det som det fanns fler. Jag litar inte på hans omdöme just nu pga hur han behandlar mig och har svikit våra barn för att va med henne under den här tiden sen han sa att han vill skiljas. Han har ljugit för mig och bett sin mamma att ljuga för mig om jag frågar henne om nåt.

Jag förstår att du är sårad och att du känner en viss oro.

Men - eftersom det faktiskt inte är upp till dig är nog det bästa att försöka släppa tankarna på det. Ditt ex KOMMER att introducera sin nya när han känner att det är dags, förhoppningsvis väntar han ett tag men gör han det inte är det fortfarande hans val - det du kan göra för att det skall bli så bra som möjligt är att stötta barnen och självklart INTE tala illa om pappa och hans nya. Hur arg och sviken du än är.

Hur mkt har han träffat barnen sedan separationen?

Har han nämnt att han vill introducera henne redan nu?
  • Tussen06

Han träffar de typ fyra timmar varje dag varannan vecka. Han har väl antytt att han vill att de träffas.

• Brumma
    Tussen06 skrev 2017-05-09 15:45:32 följande:

Han träffar de typ fyra timmar varje dag varannan vecka. Han har väl antytt att han vill att de träffas.

Hur kommer det sig att han aldrig har barnen över natten?
  • Tussen06

Han har ingen lägenhet eller nånstans att sova med barnen och då måste han vara i vårt hus och han vill inte att jag ska sova här då. Och jag har inte heller nånstans att sova så då är han här på eftermiddagen och kvällen och sover hos sin nya och jag sover här med barnen.

• Brumma
    Tussen06 skrev 2017-05-09 22:23:14 följande:

Han har ingen lägenhet eller nånstans att sova med barnen och då måste han vara i vårt hus och han vill inte att jag ska sova här då. Och jag har inte heller nånstans att sova så då är han här på eftermiddagen och kvällen och sover hos sin nya och jag sover här med barnen.

Ahh. Har han flyttat in hos henne?

Isåfall blir det ju nödvändigt att de träffas förr snarare än senare.
  • Tussen06

Nej, han sover där när hon inte har sina barn och sen sover han hos sin mamma.

• Brumma
    Tussen06 skrev 2017-05-10 10:21:34 följande:

Nej, han sover där när hon inte har sina barn och sen sover han hos sin mamma.

Kan inte barnen vara hos honom och mamman?
  • Tussen06

Nej, det tyckte inte handläggaren på familjerätten. Det var bättre om de hade sin trygghet hemma.

• Brumma
    Tussen06 skrev 2017-05-10 21:09:00 följande:

Nej, det tyckte inte handläggaren på familjerätten. Det var bättre om de hade sin trygghet hemma.

Gällande den yngsta så ja, då håller jag med. Eller snarare att ett så litet barn inte är redo att sova borta från sin primra anknytningsperson (antar det är du med tanke på handläggarens råd). Men en tvååring - som haft en närvarande förälder - borde ha sin trygghet hos föräldern, inte i hemmet. Där känns det som om övernattning ngn gång i veckan och på helgen vore bra. Tioåring borde ju även han/hon klara av att sova hos pappa?

Hur blir det när pappan skaffar lägenhet sedan? Skall barnen inte vara där heller? Har de ingen relation med farmor?
  • Tussen06

När han får en lägenhet så kommer de vara där varannan vecka. Då blir ju det en trygghet oxå. Farmor bor i en trång trea men miljoner med saker överallt. Barnen lägger sig olika tider och minsta vaknar fortfarande på natten så ingen kommer få nån sovra. Stora sonen har ADD och ligger inom autismspektrumet så han behöver ha det han är van vid. Han blir ängslig och orolig annars. Sen vet jag att farmor kommer lägga sig och ska vara med och styra och det vill inte jag. Deras relation ska vara som den är och inte bli förstörd för att hon lagt sig i.

• Brumma
    Tussen06 skrev 2017-05-11 10:57:30 följande:

När han får en lägenhet så kommer de vara där varannan vecka. Då blir ju det en trygghet oxå. Farmor bor i en trång trea men miljoner med saker överallt. Barnen lägger sig olika tider och minsta vaknar fortfarande på natten så ingen kommer få nån sovra. Stora sonen har ADD och ligger inom autismspektrumet så han behöver ha det han är van vid. Han blir ängslig och orolig annars. Sen vet jag att farmor kommer lägga sig och ska vara med och styra och det vill inte jag. Deras relation ska vara som den är och inte bli förstörd för att hon lagt sig i.

Ja det låter som om ni ändå har en plan. Hoppas han f0r en lägenhet snart då :)

Sedan - om pappan VILL att barnen är hos farmor så är det hans val. Det är han som måste vilja att hon inte lägger sig i. Inte du.
Svar på tråden När låter man barnen träffa den nya?