Jag äter på en just nu, och jag är lakto-ovo-vegetarian kan jag förtydliga.
På förpackningen står det att den innehåller vasslepulver (mjölk) och vassleprodukt (mjölk). Således borde den inte innehålla löpe.
Jag undviker produkter med löpe.
Ashaltienne skrev 2017-05-11 08:57:50 följande:
Det är lite missvisande. Förr så betydde vegetarian personer som inte åt kött och fisk. Att dela in vegetarianism i undergrupper såsom ovo- och lakto- är en mycket senare utveckling. Så anledningen till att man utgår från att vegetarianer är ovo/lakto är att det var så ordet användes förr helt enkelt.
Det är väl perfekt att dela in i undergrupper så man inte måste gå in i detaljnivå på VAD man äter och INTE äter. Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i 20 år och har alltid benämnt det så, så inget jättenytt precis.
Däremot är det svårare för mig med de som säger att de är vegetarianer men äter fisk, fågel osv....det är då rakt inte en vegetarian, och det finns ju även benämningar för detta. Men verkar väldigt svårt att förstå...och jag förstår inte varför de blandar in ordet vegetarian i det sammanhanget alls. Säg att du bara äter fisk eller fågel i stället och inget rött kött...
Men det går att diskutera detta till leda, men önskar att iaf restaurangfolk kunde ha koll på de olika benämningarna