• Veggiesan

Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!

Jag har lite svårt att få en entydig bild av det här, men det verkar alltså som att marabou mjölkchoklad innehåller vassle som är ett enzym från komagar. 

Min värld rämnar Förvånad

Kan någon som vet bättre bekräfta om jag förstått saken rätt?

• Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!
  • Jennie med ie

Definitionen av vegan är ganska otvivelaktig, att vegetarian går långt bortom en kosthållning.

Vad gäller vegetarian så är det vanligt att man med det menar lakto-ovo-vegetarian (att det bara är en handfull som använder begreppet i betydelsen att man bara äter icke-animalisk föda är dock långt från sanningen), oavsett vad som egentligen är korrekt. Även regel- och lagmässigt är det tvetydigt, produkter som saluförs i butik som "vegetariska" men innehåller ägg eller mejerier var renderat i domar om och påföljd för vilseledande marknadsföring, då ska ovo eller lakto tydligt anges... likaså har t ex en hamburgerrestaurang fått samma utslag mot sig då de inte tydligt angett sin "vegetariska" hamburgare som lakto-ovovegetarisk i son marknadsföring, men t ex en pizzeria kommer undan med att kalla en pizza vegetarisk trots vanlig ost på, det anses inte vilseledande eftersom det är "rimligt att anta" att pizza = ost.

Jag vet inte om det finns domar gällande att kalla en produkt för lakto-vegetarisk om den innehåller löpe.

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2017-05-09 15:10:32 följande:

Definitionen av vegan är ganska otvivelaktig, att vegetarian går långt bortom en kosthållning.

Att veganism går långt bortom en kosthållning skulle det stå.
  • No Logo
    Glinda från Oz skrev 2017-05-09 14:58:58 följande:

Jag har kollat fakta och är inte snorkig. Det finns ett fåtal personer i olika forum som gillar att knäppa folk på näsan, men de gör det bara svårt för sig själva för ingen fattar deras definition för det är bara en handfull som använder den. Vill man göra det svårt för sig eller spela viktig, svår och ingen-förstår-mig så är det i get jag bryr mig om.

Det var snorkigt att påstå att jag "tycker solglasögon ska betyda cykel" etc

Dessutom är det ju du som använder order vegetarian på ditt eget förenklade sätt, och gör det svårt för dig själv - och andra.
  • Ashaltienne
    No Logo skrev 2017-05-08 23:31:26 följande:
    Vegetarisk kost består av vegetabilier. Mjölk och ägg är inte vegetabilier.

Men lakto-ovo-vegetarianer är väl så pass övervägande att många tror att vegetarianer äter mjölk och ägg.
    Det är lite missvisande. Förr så betydde vegetarian personer som inte åt kött och fisk. Att dela in vegetarianism i undergrupper såsom ovo- och lakto- är en mycket senare utveckling. Så anledningen till att man utgår från att vegetarianer är ovo/lakto är att det var så ordet användes förr helt enkelt.
  • Praktisk59

Innehåller ofta spår av stork.

• Nykär15

Jag äter på en just nu, och jag är lakto-ovo-vegetarian kan jag förtydliga. 

På förpackningen står det att den innehåller vasslepulver (mjölk) och vassleprodukt (mjölk). Således borde den inte innehålla löpe. 

Jag undviker produkter med löpe.

Ashaltienne skrev 2017-05-11 08:57:50 följande:
    Det är lite missvisande. Förr så betydde vegetarian personer som inte åt kött och fisk. Att dela in vegetarianism i undergrupper såsom ovo- och lakto- är en mycket senare utveckling. Så anledningen till att man utgår från att vegetarianer är ovo/lakto är att det var så ordet användes förr helt enkelt.

Det är väl perfekt att dela in i undergrupper så man inte måste gå in i detaljnivå på VAD man äter och INTE äter. Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i 20 år och har alltid benämnt det så, så inget jättenytt precis. 

Däremot är det svårare för mig med de som säger att de är vegetarianer men äter fisk, fågel osv....det är då rakt inte en vegetarian, och det finns ju även benämningar för detta. Men verkar väldigt svårt att förstå...och jag förstår inte varför de blandar in ordet vegetarian i det sammanhanget alls. Säg att du bara äter fisk eller fågel i stället och inget rött kött...

Men det går att diskutera detta till leda, men önskar att iaf restaurangfolk kunde ha koll på de olika benämningarna Glad

• Ashaltienne
    Nykär15 skrev 2017-05-11 10:08:30 följande:
    Det är väl perfekt att dela in i undergrupper så man inte måste gå in i detaljnivå på VAD man äter och INTE äter. Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i 20 år och har alltid benämnt det så, så inget jättenytt precis. 
    Jag har inte sagt något om att det inte är fördelaktigt att det skapats undergrupper utan jag poängterade enbart att anledningen till att man utgår från att vegetarianer är lakto-ovo-vegetarianer är inte för att det är det vanligast utan för att begreppet vegetarian är äldre och därmed mer etablerat. Det var främst på 80-talet som uppdelningen i lakto och ovo började bli lite mer populärt men än idag är det väldigt ovanligt att de distinktionerna används av andra än de mest dedikerade. 
  • Aniiee
    Nykär15 skrev 2017-05-11 10:08:30 följande:

Jag äter på en just nu, och jag är lakto-ovo-vegetarian kan jag förtydliga. 

På förpackningen står det att den innehåller vasslepulver (mjölk) och vassleprodukt (mjölk). Således borde den inte innehålla löpe. 

Jag undviker produkter med löpe.

Som någon postade förut, så skriver Marabou att det kan innehålla löpe eftersom vassle kan innehålla löpe. Vassle kommer sig av osttillverkning, och är osten gjord med löpe så innehåller även vasslen löpe (spår av, i alla fall). Marabou väljer, enligt sig själva, i första hand vassle efter ost som använt ystningsenzym (som är vegetarisk), men det är inte alltid det går, så ibland blir vässle som kommer från osttillverkning med löpe.

Du får själv ta ställning efter det.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Annth47

OBS!!!! Nej marabou är INTE vegetarisk!!!!!! Vassle är från tillverkning av ost, och vad behöver man när man gör ost? Jo LÖPE (komage) eller YSTEMZYM (vegetariskt "löpe" som arla ofta använder)Så troligtvis är det löpe från komage man gör osten i frpn och får vassle i från till just marabou ... därför är inte marabou vegetarisk . Detsamma gäller ju ost.. det kam vara löpe i, köper alltid med Ystenzym då det är utan enzym från komage . Googlar man frågan "marabou vegetarisk" kommer det upp massa info om att det INTE är vegetariskt.. all finsk choklad är dock vegetarisk .

Ha en bra dag! // vegetarianen A

• Aniiee
    Annth47 skrev 2017-07-21 18:40:32 följande:

. all finsk choklad är dock vegetarisk .

Det där är ju extremt vanskligt att säga. Eller rent av renlögn. Självklart är inte all finsk choklad vegetarisk.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Rymdmoln
    Annth47 skrev 2017-07-21 18:40:32 följande:

OBS!!!! Nej marabou är INTE vegetarisk!!!!!! Vassle är från tillverkning av ost, och vad behöver man när man gör ost? Jo LÖPE (komage) eller YSTEMZYM (vegetariskt "löpe" som arla ofta använder)Så troligtvis är det löpe från komage man gör osten i frpn och får vassle i från till just marabou ... därför är inte marabou vegetarisk . Detsamma gäller ju ost.. det kam vara löpe i, köper alltid med Ystenzym då det är utan enzym från komage . Googlar man frågan "marabou vegetarisk" kommer det upp massa info om att det INTE är vegetariskt.. all finsk choklad är dock vegetarisk .

Ha en bra dag! // vegetarianen A

Du blandar ihop det väldigt mycket, ditt svar stämmer ju inte... förstår att du menar väl men man ska försiktig så man inte sprider felaktig fakta
  • Litorina

SAOL

tryckår: 2015

veget·­ari·­an [?a´n] substantiv ~en ~er

? person som en­bart äter föda från växt­riket jämte i vissa fall mejeri- och äggprodukter

SAOB

VEGETARIAN veg1etar1ia4n, m.//ig.; best. -en; pl. -er.

Etymologi

om person (l. djur) vars kost (av ideologiska l. hälsomässiga skäl) endast kommer från växtriket (jfr VEGAN); äv. (o. numera ofta motsatt: vegan) om person i vars i övrigt vegetariska kosthållning mjölk- l. äggprodukter o. d. ingår;

SAOL

veg·­an [?a´n] substantiv ~en ~er

? person som bara äter föda från växt­riket

SAOB

tryckår: 2017

VEGAN vega4n, m.//ig.; best. -en; pl. -er.

Etymologi

person som (av ideologiska l. hälsomässiga skäl) enbart äter vegetabiliska livsmedel (o. äv. undviker animaliska produkter av annat slag);

• Kverulant67
    Litorina skrev 2019-11-22 22:32:10 följande:

SAOL

veget·­ari·­an [?a´n] substantiv ~en ~er

? person som en­bart äter föda från växt­riket jämte i vissa fall mejeri- och äggprodukter

SAOB

VEGETARIAN veg1etar1ia4n, m.//ig.; best. -en; pl. -er.

Etymologi

om person (l. djur) vars kost (av ideologiska l. hälsomässiga skäl) endast kommer från växtriket (jfr VEGAN); äv. (o. numera ofta motsatt: vegan) om person i vars i övrigt vegetariska kosthållning mjölk- l. äggprodukter o. d. ingår;

SAOL

veg·­an [?a´n] substantiv ~en ~er

? person som bara äter föda från växt­riket

SAOB

tryckår: 2017

VEGAN vega4n, m.//ig.; best. -en; pl. -er.

Etymologi

person som (av ideologiska l. hälsomässiga skäl) enbart äter vegetabiliska livsmedel (o. äv. undviker animaliska produkter av annat slag);

Man kan ju undra vad dom menar med hälsoskäl? Kött är ju inte onyttigt utan tvärtom! Soja är ju tex däremot inte så bra för kroppen
Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!