• Krusning

Feber 4 gånger på tre veckor

Hej, alltså, måste bara höra med er föräldrar där ute. Är detta normalt och händer många barn?

Min son på 1,5 år har haft feber FYRA gånger på tre veckor, inte lite feber utan 40-41,5 grad varje gång. har pratat med 1177, VC och akuten och alla säger att det är normalt att barn är sjuka såhär ofta..? Och att de ofta har såhär hög feber och är inget att oroa sig över, är det så?

Feber 3 dagar - feberfri 3 dagar - feber 3 dagar - och så har det rullar på.

Själv har det inte blivit mycket sovande dessa tre veckor, när sonen har feberfrossa och studsar i sängen och har över 41 i feber och måste maxa alvedon och Ipren varje gång för att så ner den 1-2 grader.

Sen en liten sidfråga, min bil är på verkstaden, sambon är i Stockholm och jobbar och jag bor mitt ute på landet utan buss och när sonen får feber mitt i natten, upp mot 41,5 tycker 1177 att man ska åka in, hur fasiken gör man då? Har inga släktingar som kan låna bil heller, närmaste bor 40 mil bort..

• Svar på tråden Feber 4 gånger på tre veckor
  • Imsevimse77

Du ringer en sjuktaxi. Här kostar det 100kr/resa.

Ang febern var det likadant med sonen. Han fick febertoppar hela tiden. Kommer ihåg att de utredde men fick inte fram något.

• Krusning

Aha! Det visste jag inte änns fanns, tack så mycket :)

Sist han hade feber tittade det också upp det, tog massa prover men det hittade inget och allt såg bra ut. Men känns som det borde vara tungt för kroppen att ha så mycket feber.

Ja, inatt blir det inte mycket sömn. Efter en extra stor dos alvedon har den bara sjunkit till 40 grader på en timme.

• Poolskötaren

Vid upprepade feberomgångar kan det vara så att kroppen slåss mot någon bakterier.

För några veckor sen hade dottern här hemma just hög feber fyra gånger på tre veckor och när vi åkte till vc konstaterade de en bakteriell lunginflammation. Men medicin blev hon pigg på två dygn!

Sen är det ju tyvärr så att det verkar vara långdragna förkylningar som härjar över lag.

Gör ett blodprov och lycka till med sonen!

• Imsevimse77
    Krusning skrev 2017-05-02 03:26:32 följande:

Aha! Det visste jag inte änns fanns, tack så mycket :)

Sist han hade feber tittade det också upp det, tog massa prover men det hittade inget och allt såg bra ut. Men känns som det borde vara tungt för kroppen att ha så mycket feber.

Ja, inatt blir det inte mycket sömn. Efter en extra stor dos alvedon har den bara sjunkit till 40 grader på en timme.

Det var så lite! :)
  • Krusning
    Poolskötaren skrev 2017-05-02 06:33:58 följande:

Vid upprepade feberomgångar kan det vara så att kroppen slåss mot någon bakterier.

För några veckor sen hade dottern här hemma just hög feber fyra gånger på tre veckor och när vi åkte till vc konstaterade de en bakteriell lunginflammation. Men medicin blev hon pigg på två dygn!

Sen är det ju tyvärr så att det verkar vara långdragna förkylningar som härjar över lag.

Gör ett blodprov och lycka till med sonen!

Vi var och tog blodprov förra gången han hade feber och det visade ingenting :( han har kanske bara oturen att hitta på varenda virus just nu.

Tack :)
  • frokenkorrekt
    Krusning skrev 2017-05-02 08:34:59 följande:
    Vi var och tog blodprov förra gången han hade feber och det visade ingenting :( han har kanske bara oturen att hitta på varenda virus just nu.

Tack :)
    Åker dom på det utan att de hunnit bli riktigt friska från gången innan så orkar ju inte kroppen stå emot ordentligt. Går barnet på dagis, kanske det kan vara värt att hålla honom hemma lite längre, alt låta bli att träffa andra barn på ett tag så kroppens immunförsvar hinner ikapp? 
  • Delilah2001

Min son hade så i den åldern.

Det visade sig vara halsfluss faktiskt.

• Krusning
    frokenkorrekt skrev 2017-05-03 17:18:37 följande:

Åker dom på det utan att de hunnit bli riktigt friska från gången innan så orkar ju inte kroppen stå emot ordentligt. Går barnet på dagis, kanske det kan vara värt att hålla honom hemma lite längre, alt låta bli att träffa andra barn på ett tag så kroppens immunförsvar hinner ikapp? 

Han går inte på dagis och har inte varit på öppnis sen början av december. Knappt träffat kompisar sen han började blir sjuk, så vet inte vad mer jag kan göra. Då jag är själv måste jag handla ibland och man blir lite halvt galen att vara hemma jämt.. Men men, nu verkar det ha lugnat ner sig *peppar peppar* :) inte haft feber på 2veckor.
Svar på tråden Feber 4 gånger på tre veckor