• mammamagi

Funderar på Au Pair - har någon erfarenhet?

Vi har tre små barn och vi jobbar båda heltid med start efter sommaren. Vi funderar på att ta in en au pair från utlandet någonstans. Det skulle fungera fint för oss med vårt boende och upplägget skulle vara schysst och enligt migrationsverkets regler osv.

Finns det någon som har erfarenhet? Positiva/negativa? Generella råd? Rut-avdrag? Hur är det att ha en extra (till en början okänd) person som bor hemma hos en? Nationaliteter/kulturkrockar? Vi är tvåspråkiga i vår familj, vi pratar engelska hemma, så det är ju himla bra att det redan är etablerat.

Vi skulle gärna vilja kunna gå ut någon kväll i veckan på restaurang och så vore det fantastiskt att kunna göra små enkla saker såsom att gå på en kvällspromenad bara min man och jag, eller gå på en sen bio, när barnen har somnat.

Någon som vill dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Funderar på Au Pair - har någon erfarenhet?
  • Anonym (Au pair)

Jag har varit aupair i London, jag är ju inte riktigt det svaret du söker, men jag svarar gärna på frågor.

• mammamagi

Tack för svar! Hur mycket var du där för London och hur mycket var du där för att jobba liksom? En tanke är ju att det inte är så bra (för oss som familj) om personen inte är så engagerad liksom på riktigt. Och det är väl svårt att då grepp om innan man börjar. Referenser är väl bra då iofs. Och förstås så individuellt.

Hur många timmar i veckan jobbade du? Blev du inkluderad i familjen?

• Simone

Jag jobbade också som au pair i London så även jag kan svara på dina frågor. I början åkte jag nog mest dit för att det var just London, sen älskar jag barn och tyckte givetvis att det skulle bli spännande och roligt. Efter bara någon vecka så ändrade jag mig och hade valt jobbet före London alla dagar i veckan. Jag jobbade mån-fre 08-14 17-19 vissa kvällar/helger jobbade jag längre om föräldrarna ville åka iväg.

Jag blev inkluderad i familjen och kände mig som en av dom. Att man känner sig välkommen och som hemma i hemma tror jag är allra viktigast. Det ska kännas naturligt att gå runt och inte som att man är i vägen osv. Jag valde att stanna hemma eller hitta på något med kompisar på helger när familjen hittade på saker. Jag ville låta dom ha lite egentid också :)

• Anonym (Au pair)

I England har de en del lagar kring vad en au pair får och inte får göra och man får max jobba 25 timmar i veckan. Det ses som kulturellt utbyte och man betalar inte skatt på sin lön.

Jag gick upp vid 6:30 på morgonen och såg till att barnen klädde på sig, gjorde frukost åt dem så gick vi till skolbussen tillsammans. Då jag kom hem plockade jag undan efter frukosten och plockade i ordning i deras rum och bäddade deras sängar. En gång i städade jag påriktigt och bytte sängkläder. Jag hade hans omak barnens tvätt.

Sedan var jag ledig till barnen kom hem, jag hämtade dem vid skolbussen vid fem, lagade middag och hjälpte till med läxor. Föräldrarna var hemma vid åtta.

Jag tjänade £80 i veckan plus busskort. Familjen var jättesnäll och trevlig och gjorde mycket för att jag skulle trivas men personkemin funkade inte riktigt med föräldrarna, de hade helt andra värderingar och åsikter, men det gick bra ändå.

Jag tror att du måste fundera lite över vilket förhållningssätt du ska ha till aupairen innan, det är en konstig situation att ens arbetsgivare också är ens hyresvärd som man bor med, det är säkert lite skumt för den man jobbar åt också. Fundera också över lönen och exakt vad som ska göras. Jag hade det jättebra, men många blev utnyttjade som gratis arbetskraft.

• mammamagi

TACK för input!

Nu har jag hittat en jättebra tjej från Australien. 25 år, färdigutbildad dietist snart och har en kandidatexamen i psykologi. Hon vill "mer" i livet än au pair men det är väl bara bra eller hur? Hon vill göra t ex kort praktik och sådana saker vid sidan om i så fall men det borde väl kunna fungera bra...? Hellre en person som delar våra intressen och har lite go i sig och har egna intressen. För med ett sånt här upplägg så blir det ju win-win för alla, på riktigt.

Vi skulle kunna hyra ut delen (där hon i så fall skulle bo) av vårt hus för ca 10000 i månaden = inte lätt att hitta och finansiera boende här annars. Så boende plus mat plus 3500 i fickpengar känns väl som en okej deal då? Hon får som en ca 45 kvm tvåa (sovrum och vardagsrum), eget kök, eget badrum med tvättmaskin, helt egen ingång och utgång till trädgården på baksidan.

Vi skulle dock verkligen behöva hjälp med städning och att plocka saker, hemmet känns så kaotiskt och det gör oss galna, vi hinner liksom inte med allt! Jag skulle så gärna vilja kunna komma hem efter jobbet och fokusera på barnen, inte diskmaskinen (och allt annat!!).

Vad gör man om det inte fungerar..med personkemi och sånt tänker jag? Ska man klargöra från början att man har avstämning efter ett par veckor?

Men det låter väl ganska bra eller hur? Borde jag tänka på något speciellt som ni tror att jag missar? Vad det nu kan vara - utdrag ur brottsregister typ??

• smyg

Hej hej,
    Vi funderar också på au pair.
    Är det fick pengar som gäller, kontakt? Eller ska man överföra pengar och deklarera det som inkomst hos Skatteverket?

Svar på tråden Funderar på Au Pair - har någon erfarenhet?