• Control ant

Ska våra barn och barnbarn hata oss och förbanna?

Klimatet är enligt senaste SOM-undersökningen den fråga som oroar Svenska folket mest. Och idag meddelade Donald Trump att han vill omförhandla Parisavtalet, som var oerhört svårt att få till stånd.
    Koldioxidhalten i atmosfären har inte varit så här hög på 800 000 år, säger Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys vid KTH.
    t.sr.se/2plh1sU

Ska våra barn och barnbarn
        hata oss och förbanna
        för att vi inte hade vett
        (att?)besinna oss och stanna?
    meramusikimittliv.wordpress.com/2010/07/24/ska-vara-barn-och-barnbarn-hata-oss-och-forbanna/

Den som var aktuell om kärnkraft är nu aktuell om klimatet, när man kan få klimatångest och vi kan utrotas. Vad kan våra barn och barnbarn tycka, om vi inte gjort allt vi kan, för att de inte ska få stora problem med klimatet. Ska de hata oss och förbanna.

Vi gillar sol och bad, sol kan vi få hemma men bada varmt blir nästan bara i badhuset. Så har man råd som nu är det frestande att flyga neråt, som vi gjort några gånger per år och mer väntar, eller inte och får avbrytas.

Hemma kan vi inte göra så mycket mer för klimatet, men vad ska vi göra under skol-loven, speciellt korta då vi ibland åkt ner. Kan det räcka att betala klimatkompensation, finns det någon bra, eller ska vi backa till som det var före massflygandet.
    Frågan kan annars komma närsomhelst från barnen, hur kan vi flyga när det kan skada dom. Då måste man ha slutat eller ha en bra förklaring.
    Vi köpte Klimatkompensation med biljetterna när det fungerade, nu ett ton utsläppsrätter billigt på prov av SNF men det räcker inte långt.

Lösningen är från de äldres tider eller barndom, hälsa på släkt och vänner, gör mera hemma, bli mer kulturell, åk till Åland, Gotland, Furuvik, Kolmården, Dalarna, Köpenhamn, Oslo, tälta etc. Eller chansa och betala klimatkompensation + ev. ny Flygskatt (som SD+alliansen är emot?

Tror vi avgränsar frågan till moralen, vad man ska göra.

• Svar på tråden Ska våra barn och barnbarn hata oss och förbanna?
  • Tow2Mater

Var och en gör val för sin familj och lämnar andras familjer att göra sina val. Jag skaffade 'bara' ett barn, så jag anser jag kan flyga med gott samvete jämfört med en familj som har tre eller t o m fyra eller fler barn.

(Och jag stödjer dessutom Trumps val, han blev inröstad av Sin 'befolkningsfamilj' så det så).

• Control ant
    Tow2Mater skrev 2017-04-27 21:39:59 följande:
    Var och en gör val för sin familj och lämnar andras familjer att göra sina val. Jag skaffade 'bara' ett barn, så jag anser jag kan flyga med gott samvete jämfört med en familj som har tre eller t o m fyra eller fler barn.

(Och jag stödjer dessutom Trumps val, han blev inröstad av Sin 'befolkningsfamilj' så det så).
    Antalet barn friar ingen, bara mindre att betala
  • Tow2Mater
    Control ant skrev 2017-04-27 22:08:09 följande:
    Antalet barn friar ingen, bara mindre att betala
    Snack. Betala du till t ex Al Gores klimatkompensationsscam, ha ha!

""Gore's wealth went from $700,000 in 2000 to an estimated net worth of $172.5 million by 2015 thanks to his environmentalist activism. Gore and the former chief of Goldman Sachs Asset Management made nearly $218 million in profits between 2008 and 2011 from a carbon trading company they co-founded. By 2008, Gore was able to put a whopping $35 million into hedge funds and other investments.""
  • Control ant
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 03:42:19 följande:
    Snack. Betala du till t ex Al Gores klimatkompensationsscam, ha ha!

""Gore's wealth went from $700,000 in 2000 to an estimated net worth of $172.5 million by 2015 thanks to his environmentalist activism. Gore and the former chief of Goldman Sachs Asset Management made nearly $218 million in profits between 2008 and 2011 from a carbon trading company they co-founded. By 2008, Gore was able to put a whopping $35 million into hedge funds and other investments.""
    Det säljs globalt, köpte just ett ton för någon hundralapp av SNF här, så glöm Al-Gore-nojan.
  • Tow2Mater
    Control ant skrev 2017-04-28 19:10:04 följande:
    Det säljs globalt, köpte just ett ton för någon hundralapp av SNF här, så glöm Al-Gore-nojan.
    Ett ton för någon hundralapp?? Värst vad billigt, den där miljöförstörande bieffekten av flyg kan inte vara särskilt stor då. Den kan redan anses vara inbakad i alla skatter som betalas för en flygbiljett, där mer än hälften ju är rena skatter. Lika med bensin och diesel.
  • Control ant
    Tow2Mater skrev 2017-04-28 20:38:30 följande:
    Ett ton för någon hundralapp?? Värst vad billigt, den där miljöförstörande bieffekten av flyg kan inte vara särskilt stor då. Den kan redan anses vara inbakad i alla skatter som betalas för en flygbiljett, där mer än hälften ju är rena skatter. Lika med bensin och diesel.
    Utsläppsrätter har ett för lågt globalt pris så regeringen ska köpa in och makulera, man försöker få upp priset.

Klimatkompensation genom ex. Tricorona är dyrare.

Ni i USA har flygskatter, regeringen har föreslagit det här men en majoritet är emot tills vidare. Skatten på en flygbiljett här är låg, bränslet har ingen skatt till flyget, men nästan alla andra fordon har anpassade skatter.
  • Tow2Mater
    Control ant skrev 2017-04-28 23:43:54 följande:
    Ni i USA har flygskatter, regeringen har föreslagit det här men en majoritet är emot tills vidare. Skatten på en flygbiljett här är låg, bränslet har ingen skatt till flyget, men nästan alla andra fordon har anpassade skatter.
    Ok, det ska jag komma ihåg nästa gång någon drar upp hur miljövänliga Sverige är jämfört med USA. Tack.
  • Control ant
    Tow2Mater skrev 2017-04-29 01:57:11 följande:
    Ok, det ska jag komma ihåg nästa gång någon drar upp hur miljövänliga Sverige är jämfört med USA. Tack.
    Med problemet att man flyger mer i USA, skatten påstås inte hjälpa och USA är näst värst i världen totalt sett.
  • Tow2Mater
    Control ant skrev 2017-04-29 02:23:59 följande:
     skatten påstås inte hjälpa
    Bah! Varfor tror du dina inköp ska hjälpa då? Du är ju grundlurad!
  • Control ant
    Tow2Mater skrev 2017-04-29 02:38:35 följande:
    Bah! Varfor tror du dina inköp ska hjälpa då? Du är ju grundlurad!
    Köpt som present till en syndare att vakna, vad som hjälper är trådens ämne.

Jag tro att skatter drar ner flyget, det finns andra åsikter. Klimatkompensation är ärligare och dyrare.
Svar på tråden Ska våra barn och barnbarn hata oss och förbanna?