• JGrind

Sluta amma på natten, men behålla ett mål?

Hej!
    Jag har en son som är snart 8 månader. Jag har bestämt mig för att sluta amma nattetid pga många uppvak och jag har nekat bröstet två nätter. Mycket protester har det blivit, men jag har vaggat och erbjudit vatten tills han somnat om. Det blev 1 1/2 dag helt utan amning för jag fick för mig att jag inte kunde amma alls för att han skulle bli förvirrad.

Nu till frågan. Jag känner att jag inte är helt redo att släppa taget om amningen. Kan jag fortfarande amma en gång under dagen (eftermiddag) och ändå neka nattetid? Har försökt ge flaska med både ersättning och välling som kvällsmål men det vill han inte ha, så nu äter han gröt.

• Svar på tråden Sluta amma på natten, men behålla ett mål?
  • Anonym (flower)

Ammade 2 ggr per dag efter barnen slutat nattamma (den ena vid 3 månader, den andra vid 8 månader) (den som slutade amma på natten vid 3 månader ammade jag såklart oftare på dan)

När jag skulle gå ner till bara en gång per dag så sinade mjölken. Mina tuttar behövde helt enkelt stimulans 2 ggr dagligen för att fungera

• JGrind

Men då borde jag kunna amma bara en gång eller två på dagen fastän han inte får bröstet nattetid? Det blir inte förvirring då?

• halfbaked

Min dotter är 8.5 månader och snuttar genom halva natten. Hon älskar bröstet. Jag ska börja jobba om en månad och har slutat dagamma i förrgår och tänkte sluta på natten med. Varken jag eller BVC tror att snuttfian kommer kunna ammas bara lite... Hon tar inte napp, välling, snuttefilt mm så jag är ju hennes napp också... är sorgligt för jag hade gärna ammat längre men samtidigt kanske det blir skönt...? Hon har flera allergier och när jag slutar amma kan jag börja äta det hon inte tål igen.

Går säkert jättebra med vissa barn och är lite svårare med andra. Vi samsover och hon känner lukten m.m.

• halfbaked
    halfbaked skrev 2017-04-26 16:36:24 följande:

Min dotter är 8.5 månader och snuttar genom halva natten. Hon älskar bröstet. Jag ska börja jobba om en månad och har slutat dagamma i förrgår och tänkte sluta på natten med. Varken jag eller BVC tror att snuttfian kommer kunna ammas bara lite... Hon tar inte napp, välling, snuttefilt mm så jag är ju hennes napp också... är sorgligt för jag hade gärna ammat längre men samtidigt kanske det blir skönt...? Hon har flera allergier och när jag slutar amma kan jag börja äta det hon inte tål igen.

Går säkert jättebra med vissa barn och är lite svårare med andra. Vi samsover och hon känner lukten m.m.

Kan tillägga att det är nattamningen jag vill sluta med då jag inte orkar nattamma och jobba. Hade dock kunnat tänka mig amma morgon och kväll om det gick...
  • Lena

Du kan amma när du vill det går att sluta med nattamning ändå

• Kvällsslurken

Gissar att det är individuellt, men jag slutade nattamma i november av samma skäl som du (jag behövde få sova då jag skulle börja jobba igen). Dagamningen fortsatte jag med, på morgonen före jobbet och på kvällen, efter. Det gick fint när barnet väl vant sig vid att inte få amma på natten.

Nu snuttas det mest på kvällen, som ett sätt att få vara nära och att varva ned.

Svar på tråden Sluta amma på natten, men behålla ett mål?