• Krimag

8.5 månaders sov ok, vad hände???

Dottern på 8.5 månader har alltid sovit dåligt, vaknat varje till varannan timme. Hon sover i egen säng i eget rum från 5 månader. För en månad sen började hon sova riktigt bra, kanske 2 uppvak per natt (räckte att ge napp så somnade hon om). Hon har sen en vecka tillbaka börjat gallskrika flera ggr i timmen och ha vakenstunder på 2 timmar mellan 01-03 trots att sömn, mat och rutiner ser likadant ut som innan. Någon mer som upplevt problem vid denna ålder? Är det separationsångest? Vi brukar försöka lugna henne i sin egen säng men går det inte sover hon i vår säng, upplever tyvärr inte att hennes sömn blir bättre för det...

Tips, idéer, eller peppning att det blir bättre?

• Svar på tråden 8.5 månaders sov ok, vad hände???
  • lövet2

Ja, runt 8 månader sover nästan alla barn riktigt dåligt. De blir ofta också mer gnälliga, ängsliga och klängiga på dagtid. Separationsångest kan man nog kalla det, ja. En del blir hysteriska bara av att man går utom synhåll. Det brukar vara en väldigt dålig tidpunkt för barnvakter eller förändringar av olika slag. Men naturligtvis går det över! 1-2 månader, så blir det lugnare igen ...

• Krimag
    Queennr1 skrev 2017-04-21 22:01:32 följande:

En snabb googling borde belysa det mycket välkända fenomenet för dig.

Ja, men nu skrev jag här för att jag ville ha erfarenheter och råd inte för att läsa allmänt om den här perioden. Det kan ju gå över olika snabbt och det är intressant att få läsa om andras erfarenheter. Tycker din kommentar är onödig.
  • Queennr1
    Krimag skrev 2017-04-21 22:07:57 följande:

Ja, men nu skrev jag här för att jag ville ha erfarenheter och råd inte för att läsa allmänt om den här perioden. Det kan ju gå över olika snabbt och det är intressant att få läsa om andras erfarenheter. Tycker din kommentar är onödig.

Bussigt
  • Krimag
    Queennr1 skrev 2017-04-21 22:17:52 följande:

Bussigt

Jag kanske tog det du skrev på fel sätt? Efter en natt med 2 timmars sömn är det lätt att det blir fel, var inte meningen att låta otrevlig. Jag har inga barn sen tidigare så för mig är mycket nytt och inte så välkänt. Mvh
Svar på tråden 8.5 månaders sov ok, vad hände???