• Norris7

Vilken hundras vill ha mig som ägare? Promenadsälskap

Går i skaffa hundtankar. Är för närvarande hundvakt ibland till en lugn liten hund på 8 år som jag passar några veckor ibland. Här aldrig haft egen hund så det är första gången.

Önskemål är en liten lätt och lättsam hund som inte är skällig eller gnällig och nöjer sig med promenader o soffmys.

Jag har inget körkort utan går eller cyklar överallt så den kommer att få hänga med på det mesta men räcker det eller måste man leka en massa? Är promenader och utevistelse inte tillräckligt nöjsam för någon hund?

• Svar på tråden Vilken hundras vill ha mig som ägare? Promenadsälskap
  • IsDimma

Mina föräldrar har en dansk svensk gårdshund. Den kräver en del träning mentalt och fysiskt. Men är en väldigt trevlig ras att ha att göra med om man är ute efter en sällskapshund.
    Mental träning bör alla hundar få, sällskapshund eller ej.

• Freijah

Vill du ha en lugn hund som nöjer sig med att lufsa runt på promenader och cykel turer så kanske du skulle fundera på en vuxen eller lite äldre hund från typ hundstallet eller liknande?

• Norris7

Här faktiskt funderat på en vuxen från blocket typ då men känner mig rädd för att det ska vara en odräglig problemhund. För varför säljer man en vuxen hund? Älskar man inte som hund och låter den gå först? Om man säljer sin hund så beror det väl sannorlikast på att den är besvärlig typ gnäller hela tiden bita eller ej går att få rumsren? Vad tror ni?

• Freijah
    Norris7 skrev 2017-04-21 20:11:30 följande:

Här faktiskt funderat på en vuxen från blocket typ då men känner mig rädd för att det ska vara en odräglig problemhund. För varför säljer man en vuxen hund? Älskar man inte som hund och låter den gå först? Om man säljer sin hund så beror det väl sannorlikast på att den är besvärlig typ gnäller hela tiden bita eller ej går att få rumsren? Vad tror ni?

Ja du, just blocket skulle jag väl vara försiktig med att köpa hund från, men självklart går det att hitta bra hundar både på blocket och från olika omplaceringsverksamheter.

Förhoppningsvis går det ju att ha en prövotid på en eller två veckor där du har en chans att se eventuella brister som ägaren/omplaceringen "råkar" glömma.

• Aniiee
    Norris7 skrev 2017-04-21 20:11:30 följande:

Hundstallet är ju inte blocket. På hundstallet finns jättebra och mysiga hundar som letar efter ett hem, och de är utvärderade och undersökta, vilket blocket-hundar sällan är.

Rasmässig säger jag som jag säger till de flesta med första/semi-första hund: Sheltie, sällskapsavlad. Väldig fina, lätta att ha och göra med, lika glada i jobb som i soffmys. Tenderar dock att bli skälliga om man inte jobbar bort det direkt.

Sen på din fråga "varför säljer man en vuxen hund" så är ju anledningarna många, allt ifrån att man fått ett barn som visat sig allergisk, man ska flytta och kan inte ta med hunden, man har ärvt hunden av en (avliden) släkting med mera. Det MÅSTE inte vara en problemhund. En av mina vänners hundar kommer från blocket, den såldes som valp för att det var en "ojsan-hoppsan"-kull, vilket inte är helt ovanligt.
    Ordningen återställd
  • Norris7

Men hundstallet är vä hundar som farit illa? Som o.händertsgits pga djurplågeri etc dom är väl inte rumsrena eller tränade alls?

• Aniiee
    Norris7 skrev 2017-04-21 21:37:44 följande:

Men hundstallet är vä hundar som farit illa? Som o.händertsgits pga djurplågeri etc dom är väl inte rumsrena eller tränade alls?

Nej, inte alls. De flesta hundrana som kommer till hundstallet är:

Bortsprugna hundar vars ägare inte hittas
    Släppta/övergivna hundar
    Hundar som ägts av gamla människor eller människor som råkat ut för en permanent funktionsnedsättning

De flesta är minst ett par år gamla och både rumsrena och tränade, men självklart betyder inte det att du inte behöver träna en hund bara för att den kommer från hundstallet. Många gånger när en hund byter hem måste man börja om träningen, både rumsrenhet och ensamhet, men det brukar gå fortare att få ordning på än en valp.

Hundarna på hundstallet i Stockholm och i Skåne är utvärderade och matchas ganska noga. Man kan gå in på sidan och läsa om hundarna de här där för tillfället. Gör det och få dig en uppfattning, om du vill.
    Ordningen återställd
  • Freijah
    Aniiee skrev 2017-04-21 21:49:44 följande:
    Nej, inte alls. De flesta hundrana som kommer till hundstallet är:

Bortsprugna hundar vars ägare inte hittas
    Släppta/övergivna hundar
    Hundar som ägts av gamla människor eller människor som råkat ut för en permanent funktionsnedsättning

De flesta är minst ett par år gamla och både rumsrena och tränade, men självklart betyder inte det att du inte behöver träna en hund bara för att den kommer från hundstallet. Många gånger när en hund byter hem måste man börja om träningen, både rumsrenhet och ensamhet, men det brukar gå fortare att få ordning på än en valp.

Hundarna på hundstallet i Stockholm och i Skåne är utvärderade och matchas ganska noga. Man kan gå in på sidan och läsa om hundarna de här där för tillfället. Gör det och få dig en uppfattning, om du vill.
    Precis som Aniiee säger så är hundstallet väldigt noga med att rätt hund kommer till rätt hem, så om du säger vad du letar efter, och vad du kan erbjuda så kan dom säkert hitta en hund som passar dig :)
  • Dexter dot com

Titta på dom rena sällskapsraserna i grupp 9. Personligen tycker jag havanaisen och maltesern är trevliga, sociala och rätt okomplicerade raser. Lite pyssel med pälsvård men ska du inte ställa ut kan du klippa ner hunden. Dom är även så små att du kan ha dom i cykelkorgen.
    Dom flesta hundar mår bra av lite mental aktivering utöver promenader tex nosework, spår, agility. Gå en aktiveringskurs och se vad du och hunden gillar.

En äldre omplacering kan du hitta på rasklubbarnas hemsidor. Många uppfödare omplacerar sina avelstikar när dom inte ska ha fler valpar eller om dom inte håller måttet för avel.

• sextiotalist

Jag är också inne på Shetland sheepdog (Sheltie). En jättetrevlig ras

• 10oktober

Jag tänker spontant på bichonerna, malteser, tibetansk spaniel, lhasa apso och cavalier king charles spaniel. Små glada vovvar :) just cavaliern har dock mycket sjukdomar, så den rasen ska man kanske se upp med...

Svar på tråden Vilken hundras vill ha mig som ägare? Promenadsälskap