Norris7 skrev 2017-04-21 20:11:30 följande:
Här faktiskt funderat på en vuxen från blocket typ då men känner mig rädd för att det ska vara en odräglig problemhund. För varför säljer man en vuxen hund? Älskar man inte som hund och låter den gå först? Om man säljer sin hund så beror det väl sannorlikast på att den är besvärlig typ gnäller hela tiden bita eller ej går att få rumsren? Vad tror ni?
Hundstallet är ju inte blocket. På hundstallet finns jättebra och mysiga hundar som letar efter ett hem, och de är utvärderade och undersökta, vilket blocket-hundar sällan är.
Rasmässig säger jag som jag säger till de flesta med första/semi-första hund: Sheltie, sällskapsavlad. Väldig fina, lätta att ha och göra med, lika glada i jobb som i soffmys. Tenderar dock att bli skälliga om man inte jobbar bort det direkt.
Sen på din fråga "varför säljer man en vuxen hund" så är ju anledningarna många, allt ifrån att man fått ett barn som visat sig allergisk, man ska flytta och kan inte ta med hunden, man har ärvt hunden av en (avliden) släkting med mera. Det MÅSTE inte vara en problemhund. En av mina vänners hundar kommer från blocket, den såldes som valp för att det var en "ojsan-hoppsan"-kull, vilket inte är helt ovanligt.