• Jess223

1dl torrfoder = hur många gram?

Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en snabb fråga. Jag har utgått från att 1dl är 100g. Jag ger min katt Pure natural torrfoder och på förpackningen står det att den ska ha ca. 50-60g/per dag (dygn utgår jag i från?). Men jag har gett min katt ca 1dl morgon och kväll, vilket isåfall skulle motsvara ca. 200g, vilket är/borde vara på tok för mycket. Märker även att han gått upp sig på en vecka!

Har tyvärr ingen våg här hemma så kan inte kolla hur mkt 1dl torrfoder motsvarar i gram. Vet inte om någon kan vara så snäll och svara hur mkt det kan motsvara? Så jag vet om jag borde minska på maten, för han börjar verkligen bli "stor" nu. 

Tack på förhand!

• Svar på tråden 1dl torrfoder = hur många gram?
  • Zadre

Du fick mej att gå ut i köket och väga 1 dl torrfoder av ren nyfikenhet. 53 gram vägde det.

• Zadre

Innekatt? Utekatt? Kastrerad? Min katt får torrfoder specifikt för kastrerade innekatter.

• Zadre
    Jess223 skrev 2017-04-20 19:03:54 följande:

Han är fyra månader gammal okastrerad hankatt.

Vid 4 månader så växer han fortfarande. Blir han stor eller tjock?
  • Jasmin Karlsson

Olika torrfoder väger olika mycket per dl. De har ju olika form osv... köp en köksvåg, kostar typ 99 kr. Är bra att ha sen också när han blir äldre och kanske får olika sorters foder genom sitt liv.

• Akua

Klart han växer fortfarande men han kan säkert ha blivit uppsvälld i magen av så mycket foder.
    Köp en billig liten nätt våg så kommer du enkelt kunna ha koll. För mycket mat verkar han kanske ha fått när han fått det dubbla.
    Hoppas det löser sig :)

• Zillenz

Sluta mät och ha alltid torrfoder framme! Katter älskar att äta lite men ofta! Katter sällan mer än dom behöver! Köp bra torrfoder och inget skit på Ica // Mvh ägare till 7 normaltstora katter!

• Dexter dot com

Ca 40-50 g väger dom flesta torrfoder per dl. En katt äter små portioner ofta, upp till 6-8 g/dygn så att ge bara 2 g/dygn är inte optimalt. En katt behöver oftast även mer vätska än dom självmant dricker så blötmat tex Mjau på tetra är det bästa att ge och det innehåller mycket mindre energi än torrfoder.

• Akua

Du kan blanda ner vatten i torrfoder, så då får katten i sig extra vatten och det ger lite mer mättnadskänsla.
    Mina katter har inte klarat av fri tillgång till mat. Katter är olika. Då får prova dig fram. Jag har använt min matvåg till att väga själva katten också :)

• karamellflickan

Står det inte på förpackningen hur mycket den väger för i så fall kan du räkna ut hur mycket en dl väger.

Annars så kör du på din upplevelse. Tycker du att katten börjar bli för rund om magen, ja, då minskar du på mängden mat och vice versa

Svar på tråden 1dl torrfoder = hur många gram?