• ewwelinas

Chihuahua och 1åring

Hej! Jag har en 3-årig chihuahua och en snart 1åring här hemma. Hunden har alltid varit nummer ett och blivit bortskämd, vår lilla bebis... vilket i sin tur har lett till att hon inte alls har respekt för oss och ser sig själv som ledaren. VÅRT fel, ingen tvekan om den saken. När bebisen kom accepterade hon ändå det och visade enbart glädje o skyddade bebisen. Vi blev väldigt positivt överraskade eftersom vi hela graviditeten var orolig över hur hunden skulle behandla bebis.

Nå, gick bra ända tills bebisen började röra på sig och vill gärna krypa efter hunden. Vi låter aldrig bebisen slå/dra i svansen men hunden är ju rädd, och går runt mestadels av tiden och morrar åt nu snart 1 åringen. Hunden ska ändå vara med och förstår inte att gå bort o hålla sig undan, har också försökt hoppa mot 1 åringen för att visa "bort, detta är mitt område". Nu har också hunden bitit 1åringen tre gånger, när hunden inte förstår att gå bort och 1åringen hunnit före oss. Hunden kan t.ex va under ett skåp där 1åringen inte slipper, men då ska hunden ändå bita istället för att gå mera undan. Jag vet inte vad jag ska göra och det ser ju illa ut att vi är tvungna att sälja hunden...men jag skulle vilja åtminstone försöka lära upp henne, lära henne att jag är ledaren. Är rädd att det är för sent dock...

• Svar på tråden Chihuahua och 1åring
  • viseversa

För hennes skull vore ett hem utan barn det bästa. Ni kan inte vara ego här. Hon vill leva med en person som inte har barn eller umgås ofta med barn. Hon har redan bitit och det är en tidsfråga innan ert barn blir skadat på allvar. Hon har visat att hon inte trivs hos er med barnet så för att hon ska ha det bra är omplacering det bästa enligt mig.

• Anonym (Helen)

Gör er av med hunden. Det går inte att lära om hunden. Snart kan hunden atackera och skada barnet allvarligt i ett obevakat ögonblick. Man kan inte lita100 procent på ett djur som man älskar.

• Dexter dot com

Tror inte alls det handlar om ledarskap utan att din hund är osäker och obekväm ihop med ditt barn så både för hundens och barnets skull tycker jag du ska omplacera hunden till någon utan barn. Har du kontaktat uppfödaren?

• Gizmo

Som de andra skriver - du måste omplacera hunden och det genast. 

• ursäktavafansägerduvaduvetinget
    Anonym (Helen) skrev 2017-04-17 18:51:10 följande:

Gör er av med hunden. Det går inte att lära om hunden. Snart kan hunden atackera och skada barnet allvarligt i ett obevakat ögonblick. Man kan inte lita100 procent på ett djur som man älskar.

Det går jätte bra att lära om hundar, jag har 3 styckna stora hundar som är omplaceringshundar som det inte skulle gå att ändra på, konstigt att dom är ballanserade och skötsamma med mig då =P idoter som inte vet vad dom gör ska inte ha hund 
  • mormor 1965

Min dotter hade en chihuahua och den var också väldigt obekväm med barn. Rädd för dem. Och stackarn som var så liten och söt, alla barn som såg den ville ju rusa fram och beundra och klappa den. Inte är det ju er hunds fel att er bebis kryper fram till den och skrämmer den. Har inte bebisen lärt sig att hålla sig undan om hen blivit biten?

Hur har ni löst situationen?

Min dotter har flera barn nu och hunden bor i ny familj med annan chihuahua och äldre barn. Det går bra.

Svar på tråden Chihuahua och 1åring