Chihuahua och 1åring
Hej! Jag har en 3-årig chihuahua och en snart 1åring här hemma. Hunden har alltid varit nummer ett och blivit bortskämd, vår lilla bebis... vilket i sin tur har lett till att hon inte alls har respekt för oss och ser sig själv som ledaren. VÅRT fel, ingen tvekan om den saken. När bebisen kom accepterade hon ändå det och visade enbart glädje o skyddade bebisen. Vi blev väldigt positivt överraskade eftersom vi hela graviditeten var orolig över hur hunden skulle behandla bebis.
Nå, gick bra ända tills bebisen började röra på sig och vill gärna krypa efter hunden. Vi låter aldrig bebisen slå/dra i svansen men hunden är ju rädd, och går runt mestadels av tiden och morrar åt nu snart 1 åringen. Hunden ska ändå vara med och förstår inte att gå bort o hålla sig undan, har också försökt hoppa mot 1 åringen för att visa "bort, detta är mitt område". Nu har också hunden bitit 1åringen tre gånger, när hunden inte förstår att gå bort och 1åringen hunnit före oss. Hunden kan t.ex va under ett skåp där 1åringen inte slipper, men då ska hunden ändå bita istället för att gå mera undan. Jag vet inte vad jag ska göra och det ser ju illa ut att vi är tvungna att sälja hunden...men jag skulle vilja åtminstone försöka lära upp henne, lära henne att jag är ledaren. Är rädd att det är för sent dock...