• Anonymhej

Diflucan gravid vecka 25

Hej!

Jag har köpt diflucan eftersom jag har svamp. Jag rådfrågade på kvinnokliniken och pratade med två sköterskor som sa att det var ok att ta det. Jag har prövat canesten två ggr och då har det försvunnit för att sedan komma tillbaka en vecka efter behandling ca.

Tänkte ta tabletten igår men vågade inte efter att googlat. Dumt jag vet. Men hittade mest gamla trådar om det...typ från 2009.

Hur många har fått diflucan utskrivet eller köpt på eget bevåg i andra trimestern? Min sköterska sa att min inte ska ta i början av grav men att det är lugnt nu. Jag har inte värst symtom nu så undrar om jag ska härda ut eller ta en tablett?

Symtom- gryniga vita flytningar. Ibland jätte vattniga typ som att kissa på sig. Ibland tjockare i konsistensen o då lite åt gul/ljusgrönt färgen. Luktar inte.

Sköra slemhinnor men inte så mycket kli. Har inte gjort någon odling. Dom tyckte jag kunde prova behandla.

Erfarenheter?

• Svar på tråden Diflucan gravid vecka 25
  • Jdbdhs

Diflukan är ju toppen, MEN jag vågar själv inte ta under graviditeten. Så vågar inte säga varken bu eller bä. Jag har själv behandlat med canesten salva och en vaginalsupp, och blev då av med min svamp.

• MartingaleFootprints

När det gäller läkemedel och fosterpåverkan så läs på janusinfo istället. Där har det en 2:a som innebär att det går bra att ta efter läkarbedömning. Det är absolut inte ovanligt att få utskrivet under graviditet, men givetvis som alla läkemedel så är försiktighet bra och lägsta dos eftersträvas. Nu var det ett tag sen jag läste om just flukonazol på janusinfo så ta vad jag säger med en nypa salt och läs där själv, men om jag kommer ihåg rätt så finns en liten riskökning i synnerhet om man tar det tidigt och i höga doser. Att behandla svampinfektion med engångdos skulle jag helt klart känna mig bekväm med.

Svar på tråden Diflucan gravid vecka 25