• phille13

Hunden blir konstig när det är mat i närheten.

Min hund har bott på en hundgård i irland innan vi tog hem honom, det visar sig att hundarna har slagits för maten där, min hund blir nu lite konstig och arg när det är mat i närheten, dvs visar tänderna, morrar, nafsar. Hur kan man göra för att ändra det här beteendet? Han är alltid så snäll annars.

• Svar på tråden Hunden blir konstig när det är mat i närheten.
  • Dexter dot com
    viseversa skrev 2017-04-14 06:35:02 följande:
    Då tycker vi olika. För mig är mina barns säkerhet viktigare än hundens mående och rättigheter. Hade inte kunnat leva med om min hund bet mitt barn illa. Då hade den garanterat avlivats. Men INNAN detta skulle hända hade den fått flytta.

Dock hade jag gjort allt för att hunden skulle hamna i ett hem där dom är medvetna om problemet där dom inte har barn eller andra djur som kan störa hunden samt att ev nya ägare är redo att träna med hunden..
    Men om man är medveten om hundens beteende och har kontroll kommer ju barnen inte vara i närheten då vilket innebär att det inte finns någon risk att dom utlöser hundens resursförsvar. Har man däremot inte kontroll så håller jag med dig, då är det absolut bättre att omplacera om man hittar nån som kan hantera hundens problem.
    Har själv haft hund med dessa problem vilket innebar full kontroll med lås på grinden, alltid låst ytterdörr för att ingen bara skulle kliva rätt in och hunden tog "saken i egna händer". Mycket jobb men helt klart värd det då jag älskade hunden :)
  • FallenAngelNr1000
    Dexter dot com skrev 2017-04-10 18:06:01 följande:

Resursförsvar kallas det när hundar försvarar mat, ben, leksaker osv dvs saker dom anser är "värdefulla". Det absolut enklaste är att låta hunden äta sin mat och tuggben i lugn och ro utan att nån går i närheten av den tex bakom ett kompostgaller i ett annat rum. Känner du att du vill jobba med problemet så kan du helt enkelt handmata hunden, hålla i tuggbenet när hunden tuggar, gå förbi och kasta något gott bredvid hundskålen när hunden äter så den förknippar dig med den som ger mat/ben, inte den som tar maten ifrån den.

Men allt handlar om hur stort resursförsvaret är.

Håller med detta inlägg fullständigt!

Även sitta och leka gosa med hunden o ge den godisbitar ifrån avstånd för att sen komma närmare. Min omplacerings hund var aggressiv runt mat. Jag tog inte hjälp av någon. Gav den rätt slags kärlek och senare kunde jag mata den med godisbit ur min mun.(inget jag rekomenderar för den som faktiskt inte förstår sitt djur.)

Hon har också blivit vänlig emot andra hundar runt mat och vattenskål. Tålamod, inte ha för bråttom och beröm med godis och med ljusa tonlägen på din röst. Lägg en dentastik brevid dig i soffan o titta inte på den eller hunden, din närhet räcker. Vänder den sig om låt den vara i början. Sen kan du klia rumpan lite lätt senare efter några gånger när den inte är lika spänd.

Men då din har varit med om traumatiska upplevelser runt mat så ta det j*vligt försiktigt i början.

Det ska nog gå bra :)

Lycka till !
    viseversa skrev 2017-04-13 10:40:01 följande:

Det är dock svårt om man har små barn. Jag hade aldrig kunnat ha en hund som hugger om någon kommer nära hennes mat,ben,leksak. Har 5 barn mellan 0-10 år som kan komma nära. Stora barn kan man lära sånt men svårare med en impulsiv 1åring.

Sådana små barn ska överhuvudtaget inte ens vara i samma rum som hunden vid ett sådant tillfälle som mat eller ben. Har själv blivit huggen som barn i munnen. Men från 7-8 års ålder o uppåt borde ungen ha kunnat lära sig att man inte går nära. Men ungar sliter i päls och kanske..som i mitt egna fall, tror att man är så bra kompis med hunden att man råka busa vid matskålen med den. Min "mamma" såg men hon lät det hända på min 5-års dag, tog mig inte till tandläkare heller. Jag överlevde, har 2 snea tänder men inget allvarligt. :p
  • viseversa
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-04-14 09:30:03 följande:
    Håller med detta inlägg fullständigt!

Även sitta och leka gosa med hunden o ge den godisbitar ifrån avstånd för att sen komma närmare. Min omplacerings hund var aggressiv runt mat. Jag tog inte hjälp av någon. Gav den rätt slags kärlek och senare kunde jag mata den med godisbit ur min mun.(inget jag rekomenderar för den som faktiskt inte förstår sitt djur.)

Hon har också blivit vänlig emot andra hundar runt mat och vattenskål. Tålamod, inte ha för bråttom och beröm med godis och med ljusa tonlägen på din röst. Lägg en dentastik brevid dig i soffan o titta inte på den eller hunden, din närhet räcker. Vänder den sig om låt den vara i början. Sen kan du klia rumpan lite lätt senare efter några gånger när den inte är lika spänd.

Men då din har varit med om traumatiska upplevelser runt mat så ta det j*vligt försiktigt i början.

Det ska nog gå bra :)

Lycka till !
    viseversa skrev 2017-04-13 10:40:01 följande:

Det är dock svårt om man har små barn. Jag hade aldrig kunnat ha en hund som hugger om någon kommer nära hennes mat,ben,leksak. Har 5 barn mellan 0-10 år som kan komma nära. Stora barn kan man lära sånt men svårare med en impulsiv 1åring.

Sådana små barn ska överhuvudtaget inte ens vara i samma rum som hunden vid ett sådant tillfälle som mat eller ben. Har själv blivit huggen som barn i munnen. Men från 7-8 års ålder o uppåt borde ungen ha kunnat lära sig att man inte går nära. Men ungar sliter i päls och kanske..som i mitt egna fall, tror att man är så bra kompis med hunden att man råka busa vid matskålen med den. Min "mamma" såg men hon lät det hända på min 5-års dag, tog mig inte till tandläkare heller. Jag överlevde, har 2 snea tänder men inget allvarligt. :p
    Det är ju det jag sagt. Man kan/ska inte ha en mataggressiv hund när man har barn just för att hunden kan bitas. Jag hade aldrig kunnat slappna av. Och jag är inte som din mamma. Som "lät det hända" hade inte behållt den hunden från start. Nu har vi hund men hon är inte det minsta beskyddande över sin mat,leksaker eller ben.
  • viseversa
    Dexter dot com skrev 2017-04-14 08:54:54 följande:
    Men om man är medveten om hundens beteende och har kontroll kommer ju barnen inte vara i närheten då vilket innebär att det inte finns någon risk att dom utlöser hundens resursförsvar. Har man däremot inte kontroll så håller jag med dig, då är det absolut bättre att omplacera om man hittar nån som kan hantera hundens problem.
    Har själv haft hund med dessa problem vilket innebar full kontroll med lås på grinden, alltid låst ytterdörr för att ingen bara skulle kliva rätt in och hunden tog "saken i egna händer". Mycket jobb men helt klart värd det då jag älskade hunden :)
    Man kan inte glo på sin hund och sina barn 100% hela tiden. Kanske hunden en dag skyddar en sak han/hon aldrig skyddat innan och barnet då råkar vara nära. Har en hund det beteendet har den inte i barnfamilj att göra alls enligt mig. Jag ser till att mina barn inte drar vår hund i pälsen öronen eller är allmänt hårdhänta. Men dom måste kunna vara nära henne när hon har sitt ben eller äter mat eller leker med en leksak. Nu skyddar inte våran hund sin mat eller saker vilket är toppen.
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2017-04-14 10:50:57 följande:

Det är ju det jag sagt. Man kan/ska inte ha en mataggressiv hund när man har barn just för att hunden kan bitas. Jag hade aldrig kunnat slappna av. Och jag är inte som din mamma. Som "lät det hända" hade inte behållt den hunden från start. Nu har vi hund men hon är inte det minsta beskyddande över sin mat,leksaker eller ben.

Fast denna hund var en vanlig hund. Så att dömma ut en hund värre än alla andra är fel. Det handlsr om att verkligen beta deras dåliga erfarenheter. O i detta fall handlade det visst om att kusinen hade slitit i hennes päls, så hon blev "vakt" vid maten då hon inte litade fullt ut på barn efter det. O jo, hon lät det hända. Hon skrattade åt mig och brydde sig inte ett skit. Så behövs inga citat tecken där!
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2017-04-14 10:53:38 följande:

Man kan inte glo på sin hund och sina barn 100% hela tiden. Kanske hunden en dag skyddar en sak han/hon aldrig skyddat innan och barnet då råkar vara nära. Har en hund det beteendet har den inte i barnfamilj att göra alls enligt mig. Jag ser till att mina barn inte drar vår hund i pälsen öronen eller är allmänt hårdhänta. Men dom måste kunna vara nära henne när hon har sitt ben eller äter mat eller leker med en leksak. Nu skyddar inte våran hund sin mat eller saker vilket är toppen.

Vad har du för hundras? Bara nyfiken..
  • Dexter dot com
    viseversa skrev 2017-04-14 10:53:38 följande:
    Nej, det är svårt att ha koll till 100% och då har man helt enkelt inte hund och barn ihop obevakade. Du säger att du ser till att barnen inte är på er hund men vad gör dom när du inte är med om du inte har koll?
    Tycker inte man lämnar någon hund ( eller annat djur heller) obevakade med yngre barn hur snäll den än är för även om barn är snälla så har dom inte konsekvenstänkande och förstår inte alltid hur man beter sig med djur.

Jag skulle personligen ha väldigt svårt att omplacera en familjemedlem som jag lagt ner mycket jobb och tid på och bundit starka band till innan jag gjort allt i min makt för att få det att fungera och resursförsvar går oftast att jobba bort bara man har tid, ork och tålamod.
  • 8295

(Ang diskussionen i kommentarerna)

Nu har jag haft "tur" med min 6 månaders son och vår unghund. Han är så snäll mot pojken och har varit från start, har aldrig någonsin vaktat sina leksaker ben eller mat. I vår familj delar vi. Vi äter ben tillsammans etc. Hunden kommer gärna med presenter i form av sönderätna bollar, ben och sina gosedjur och ger till sonen. Däremot lämnar jag dom ogärna ensamma i sängen nu för tiden då sonen inte kan kontrollera hur hårt han rör hunden (nyper honom i ansiktet, nosen osv).

Vi har alltså inga problem i deras relation, men skulle det uppstå eller funnits så är det ingen lösning för mig att omplacera hunden. Även om han en dag skulle skydda sina leksaker eller sin mat. Då är det något man som familj med alt kunnig tränare får jobba med. Det går att hålla ihop familjen med åtgärder.

Det är inte bara att ge bort en familjemedlem när det går att lösa. Personligen skulle jag göra allt i min makt och mer där till för att få situationen att fungera.

• Jemp

Det är ju lätt gjort att hålla barnen borta när hunden får sin mat. Men vad händer tex om man tappar en matbit på golvet?

Ta inte ifrån hunden dess saker för att "träna", ta kontakt med en duktig tränare och var medveten om risken om du har barn.

• Monsta

Anders Hallgren skriver så här i boken Lyckliga Lydiga Hundar (femte omarbetade utgåvan 2010) på sidan 96:

Om hunden vaktar sin mat eller andra ätbara saker, beror det troligen på att den är hungrig och att den inte litar på att familjemedlemmarna låter den ha sin mat ifred. Att hunden morrar har alltså ganska lite att göra med bristande respekt för familjen utan beror snarare på bristande fötroende. Därför får man inte bestraffa morrandet och vaktandet. Då litar ju hunden mindre på sin familj, och då vaktar den istället ännu mer.
    Öva genom att låta hunden äta ifred, men vistas gärna i samma rum. Gå ibland fram och lägg ner lite extra mat i skålen, så att den förstår att du inte går dit för att ta maten.
    Sitt då och då på golvet med matskålen i knät och låt hunden äta. Ska du ta något ifrån den, idka byteshandel. Hunden får en godsak och du får föremålet eller matskålen den vaktade. Öva också vid andra tillfällen med sådant den inte vaktar så intensivt, som exempelvis en leksak. Byt leksaken mot en godbit, så kanske det går lättare med maten sedan.

• FallenAngelNr1000
    Monsta skrev 2017-04-15 21:14:15 följande:

Anders Hallgren skriver så här i boken Lyckliga Lydiga Hundar (femte omarbetade utgåvan 2010) på sidan 96:

Om hunden vaktar sin mat eller andra ätbara saker, beror det troligen på att den är hungrig och att den inte litar på att familjemedlemmarna låter den ha sin mat ifred. Att hunden morrar har alltså ganska lite att göra med bristande respekt för familjen utan beror snarare på bristande fötroende. Därför får man inte bestraffa morrandet och vaktandet. Då litar ju hunden mindre på sin familj, och då vaktar den istället ännu mer.

Öva genom att låta hunden äta ifred, men vistas gärna i samma rum. Gå ibland fram och lägg ner lite extra mat i skålen, så att den förstår att du inte går dit för att ta maten.

Sitt då och då på golvet med matskålen i knät och låt hunden äta. Ska du ta något ifrån den, idka byteshandel. Hunden får en godsak och du får föremålet eller matskålen den vaktade. Öva också vid andra tillfällen med sådant den inte vaktar så intensivt, som exempelvis en leksak. Byt leksaken mot en godbit, så kanske det går lättare med maten sedan.

Anders Hallgren är bra.

Men jag håller inte med helt!

LÅT HUNDEN ÄTA SIN MAT IFRED VID MATSKÅLEN! När den sedan är mätt kan du ge den godisbitar och liknande när den har slappnat av. Men va inte framme vid matskålen då den inte får ro att äta ifred oavsett vad man än gör. Man ser bara till att hunden kan äta i trygghet utan att komma och dondera. Man behöver alltså inte arbeta vid matskålen med den utan man kan uppnå samma resultat genom att ge kärlek efter. Ev på sin höjd ge den en extra bit i skålen när den har ätit upp, men aldrig under tiden som den äter!!!
Svar på tråden Hunden blir konstig när det är mat i närheten.