• Anonym (Undrar varför?)

Fin men lite märklig demonstation mot terrorism

Det var en fin och massiv demonstration idag på Sergels torg mot terrorism.

Man varför nästan inga svenska flaggor??

Är svenska flaggan förknippad med rasism?

• Svar på tråden Fin men lite märklig demonstation mot terrorism
  • Anonym (Hanna)

Nu var jag inte på demonstrationen då jag inte bor i Stockholm men generellt kopplar jag viftande av svenska flaggan till firande och hejande - så tycker inte det var så konstigt om den inte användes på demonstrationen.

Hade det däremot funnits inslag av sorgestund (vet ej hur arrangemanget var upplagt) hade det möjligtvis varit lämpligt med en flagga på halvstång.

• Anonym (Jj)

Jag såg flera svenska flaggor under sändningen, bl.a. en jättestor bland blommorna. Men eftersom kärlek och sammanhållning var huvudtemat (och inte patriotism) hade den ingen huvudroll.

• Anonym (Hanna)

Ok, bland blommorna - jag missförstod uppenbarligen helt vad som avaågs. Ursäkta.

• Queennr1
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-04-09 17:20:48 följande:

Nä de har inte tagit den. De tror nog inte att de tagit den heller. De bara använder den och eftersom vi i Sverige har noll patriotism i oss så kan det kännas som att de täagit den eftersom flaggan inte används vid mer än typ en enda dag om året.

Hur ofta ser du tex ett evenemang öppnas med svenska nationalsången? Hur många skolelever får börja dagen med att svära trohet mot flaggan?

Svära trohet mot flaggan?? Inga barn får förhoppningsvis börja dagen så...
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrar varför?) skrev 2017-04-09 15:21:16 följande:

Det var en fin och massiv demonstration idag på Sergels torg mot terrorism.

Man varför nästan inga svenska flaggor??

Är svenska flaggan förknippad med rasism?

Du hakar upp dig på flaggan?
    Är det det enda du fick ut av manifestationen? 
  • Anonym (Tyuio)
    Queennr1 skrev 2017-04-10 07:28:18 följande:

Svära trohet mot flaggan?? Inga barn får förhoppningsvis börja dagen så...

Ohoho, å jo.
  • Dr Nail

Demonstrationen, ja. De gjorde en jävla show av tragedin. Jävla Stockholmare, kan inte ens sörja med stil.

• Anonym (Ett land drabbades, inte bara en stad!)

I andra länder användes ju vår flagga. Bl a i Finland och Nice. Så varför inte använda vår + de andra offrens flaggor?

• Anonym (Tyuio)
    Anonym (Ett land drabbades, inte bara en stad!) skrev 2017-04-10 08:46:51 följande:

I andra länder användes ju vår flagga. Bl a i Finland och Nice. Så varför inte använda vår + de andra offrens flaggor?

För att vi inte är patriotiska i Sverige och för att på vilket annat sätt skulle de visa support? Fast det är inte som att alla använda svenska flaggan, i Paris släcktes ju Eiffeltornet bara ner för att visa sympatier.
Svar på tråden Fin men lite märklig demonstation mot terrorism